انتخاب رشته علوم انسانی

بازار کار رشته تاریخ

بازار کار رشته تاریخ

رشته تاریخ از جمله رشته های گروه علوم انسانی است که به بررسی چیستی حوادث، چگونگی وقوع آنها و چرایی وقوع آن ها می پردازد و یک مورخ پس از طی روند گفته شده به ارائه راهکارهای عملی و کاربردی به منظور عدم تکرار حوادث مشابه و بهبود سیستم های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اقدام می کند. رشته تاریخ، جذاب و پرطرفدار است و قطعاً آنهایی که قصد ورود به این رشته را دارند در پی یافتن پاسخ سؤالاتی همچون جایگاه شغلی و درآمد رشته تاریخ، گرایش های رشته تاریخ، رتبه قبولی رشته تاریخ و تحصیل در رشته تاریخ خارج از کشور هستند. در ادامه مطلب به این سؤالات پاسخ داده ایم.

جایگاه شغلی و درآمد رشته تاریخ

فاغ التحصیلان رشته تاریخ به عنوان مورخ شناخته می شوند و اکثر آنها در مراکز دولتی، دانشگاه ها و مدرسه جذب می شوند. در مراکز خصوصی نیز فارغ التحصیلان رشته تاریخ به عنوان نویسنده در بخش های مختلف سازمان ها مشغول به فعالیت شوند. جایگاه های شغلی دیگر رشته تاریخ: همکاری در تورهای جهانگردی و گردشگری، تولید محتوای انیمیشن های تاریخی، همکاری در حوزه ها و سازمان میراث فرهنگی، همکاری در آرشیوها و کتابخانه ها و تألیف کتاب های تاریخ. جایگاه شغلی و درآمد رشته تاریخ با توجه به میزان تخصص و سطح مطالعاتی فرد می تواند متفاوت باشد. از این رو فارغ التحصیلان رشته تاریخ برای آنکه شغل متناسب با رشته خود داشته باشند، لازم است برای ارتقای تخصص و مطالعات تاریخی تمرکز نمایند.

گرایش های رشته تاریخ

گرایش های رشته تاریخ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد و دانشجویان این رشته در دوره کارشناسی به صورت عمومی و کلی تمام دوره های تاریخی را به عنوان واحدهای درسی می گذرانند. از این رو مقطع لیسانس رشته تاریخ به صورت تاریخ محض است و در دوره ی کارشناسی ارشد شامل گرایش های: 1- تاریخ ایران اسلامی 2- تاریخ قبل از اسلام (باستان) 3- اسناد 4- تاریخ تشیع 5- تاریخ خلیج 6- تاریخ اسلام 7- تاریخ جهان (اروپا) در مقطع دکتری هم این گرایش ها ادامه پیدا می کند و گرایش تاریخ انقلاب اسلامی به آن افزوده می شود.

رتبه قبولی رشته تاریخ

رتبه قبولی رشته تاریخ برای تحصیل در دانشگاه های برتر و سراسری نیازمند این است که  فرد متقاضی ورود به این رشته، 35 درصد دروس اختصاصی و 25 درصد دروس عمومی کسب نماید. البته این درصدها با توجه به سهمیه منطقه و نیز ظرفیت های پذیرش در هر سال، امکان تغییر دارد.

تحصیل در رشته تاریخ خارج از کشور

اگر تمایل به تحصیل تاریخ در ایران ندارید، گزینه تحصیل در رشته تاریخ خارج از کشور پیش روی فارغ التحصیلان تاریخ است. در خارج از ایران و در کشورهای توسعه یافته اهمیت رشته های علوم انسانی بالاتر از دیگر رشته هاست. از این رو مورخان می توانند از این فرصت ها استفاده مایند و در کار تحصیل و پژوهش، در شغل های مرتبط با رشته تاریخ نیز شاغل شوند. بیشترین میزان شاغلان در کتابخانه ها در کشورهایی همچون آمریکا، فارغ التحصیلان رشته تاریخ هستند و این میزان هر سال افزایش می یابد. چرا که مورخان بیشتر از دیگر متخصصان رشته های دیگر علوم انسانی با منابع و شناخت آن ها سر و کار دارند. دانشگاه های خارج از کشور بسیار تکنیکی و کارآمدتر بر روش های نوین پژوهش تاریخی و تربیت مورخان تمرکز دارند و از این رو اگر تحصیل در رشته تاریخ خارج از کشور را انتخاب کرده اید، آینده شغلی، علمی و درآمد درخشان تری در رشته تاریخ، نسبت به داخل کشور دارید.

در این مقاله به بررسی بازار کار رشته تاریخ پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بازار کار رشته تاریخ ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

2 دیدگاه در “بازار کار رشته تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *