آیدانیتو > بازار کار دکتری مدیریت صنعتی
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مدیریت صنعتی

بازار کار دکتری مدیریت صنعتی

بازار کار دکتری مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی از جمله رشته های مجموعه مدیریت است که در مقطع دکتری به چهار گرایش تقسیم می شود. حضور مدیران صنعتی در کارخانه ها و مراکز تولید لازم است تا در ابعاد سه گانه طراحی و تولید انواع کالاهای مصرفی به عنوان تحلیل گران فنی، رفتار نیروی انسانی و مالی به پیشبرد اهداف تعیین شده کمک کنند. کسانی که علاقه مند به ورود به دوره دکتری رشته مدیریت صنعتی در هر یک از گرایش های ان هستند، لازم است اطلاعات تکمیلی در ارتباط با بازارکار دکتری مدیریت صنعتی و حوزه های کاری دکتری مدیریت صنعتی کسب کنند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.


بازار کار و درآمد دکتری مدیریت صنعتی

توسعه و رشد صنایع یک کشور از ابعاد اساسی و ضروری آن است. یک مدیر صنعتی به عنوان پیشبرنده یک کارخانه و مرکز تولیدی شرایط و عوامل دخیل در تولید را بررسی می کند و در صورتی که روند آن با مشکل رو به رو شود، با اتخاذ تصمیمات درست و اصولی در جهت رفع آن تلاش می کند. رتشه مدیریت صنعتی دارای مقاطع کارشناسی تا دکتری است. در مقطع دکتری این رشته به 4 گرایش تولید و عملیات، تحقیق در عملیات، مدیریت سیستم ها و مدیریت مالی تقسیم می شود که هر یک از این گرایش ها حوزه کاری و فعالیت مربوط به خود را دارند.
برای سنجش بازار کار و درآمد دکتری رشته مدیریت صنعتی می بایست ابعاد گوناگون آن را بررسی کرد. در بازار کار معمولاً به سه فاکتور مهم توجه می شود که شامل: 1- تجربه 2- مهارت و 3- دانش لازم است. تجربه مربوط به تعداد سالهای کاری فرد است و مهارت در نتیجه تجربه و خطا و آزمون کسب می شود  ارتقاء می یابد.
دانش لازم مربوط به میزان سواد و تحصیلات فرد است. به هر حال عصر کنونی، عرصه تبادل سریع اطلاعات است و دوره های دانشگاهی حداقل این نقش را برای مدیران صنعتی بازی می کنند تا از دانش لازم برای ایفای نقش خود برخوردار شوند. مقطع دکتری بالاترین سطح از تحصیلات عالی است و کمی که این دوره را می گذراند و پژوهش های لازم برای آن را طی می کند، به میزانی از پختگی برای ورود به بازار کار می رسد. هر چند تحصیلات معیار اصلی برای جایگاه شغلی و درآمد در رشته مدیریت صنعتی نیست، اما به عنوان یک امتیاز مثبت در استخدام نگریسته می شود.

مدیران صنعتی معمولاً از میانگین حقوق 1 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان برخوردار می شوند و این متوسط حقوق وابستگی مستقیمی به سه فاکتوری که گفتیم دارد. از این رو ممکن است یک فارغ التحصیل دکتری مدیریت صنعتی در هر یک از گرایش های چهارگانه تولید و عملیات، تحقیق در عملیات، مدیریت سیستم ها و مدیریت مالی از سطح درآمد محدودی برخوردار باشد یا اینکه سطح حقوق بالا داشته باشد. پس استخدام یک مدیر صنعتی و نوع جایگاه شغلی وی علاوه بر میزان تقاضای جامعه به ویژگی های فردی و خلاقیت و تلاش وی در جهت کسب و ارتقاء توانایی های مورد انتظار دارد.
اگر سوالی در زمینه بازار کار دکتری مدیریت صنعتی فکر شما را به خود مشغول کرده است می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

حوزه فعالیت دکتری مدیریت صنعتی

فارغ التحصیلان فعال دکتری رشته مدیریت صنعتی در چه جایگاه های شغلی قرار می گیرند؟ یک مدیر صنعتی دارای مدرک دکتری به فراخور گرایشی که در آن تحصیل نموده است در حوزه های گسترده ای مشغول به فعالیت می شود. فارغ التحصیلان دکتری گرایش تولید و عملیات در حوزه مدیریت تولید و کنترل کیفی و کمی محصولات تولید شده به مدیریت و بهبود آن می پردازند.
متخصصان دکتری گرایش تحقیق در عملیات به بررسی و تحلیل و ارتقاء و ارائه راهکارهای بهینه برای بهبود روند تولید کالاهای صنعتی و تولید در انواع مراکز و کارخانه های صنعتی توجه دارند و مدیران گرایش مدیریت سیستم ها بر نحوه و شیوه عملکرد سیستم ها و کنترل آنها در مراکز صنعتی و تولیدی می پردازند و در جهت حل مشکلات احتمالی ایجاد شده برای سیستم های تولیدی و بهینه سازی آنها تلاش می کنند. این گرایش بیشتر به جنبه فنی و تکنیکی توجه دارد، از این رو این گرایش با رشته مهندسی صنایع ارتباط دارد و فارغ التحصیلان آن باید از حوزه های مهندسی هم سر در بیاورند.
گرایش مدیریت مالی به جنبه های مالی و حسابداری در یک مرکز تولیدی یا صنعتی توجه دارد و میزان سود و زیان و دارایی ها و سرمایه های این مراکز را تحلیل و بررسی می کند. دکتری مدیری صنعتی چون در یکی از ابعاد آن توجه به ابعاد فنی و تکنیکی اهمیت دارد. از این رو کسانی که فارغ التحصیل این رشته هستند یا قصد ورود به دوره دکتری آن را دارند، می بایست از دانش ریاضی کافی برای انجام وظایف محوله در محیط کار بهره مند باشند.
در کنار تمامی این موارد امکان اشتغال و کسب جایگاه های شغلی رشته مدیریت صنعتی در مقطع دکتری خارج از کشور نیز وجود دارد و لازم است متقاضی پذیرش با توجه به کشوری که قصد اقامت و اشتغال در آن را دارد شرایط پذیرش همانند داشتن مدرک بین المللی زبانف ارائه رزومه کاری و حرفه ای و نیز توصیه نامه های مربوطه است را کسب کند. اشتغال در خارج از کشور حقوق و درآمد و تجربه فرد را در سطح بالا ارتقاء می دهد و در صورتی که وی بخواهد به کشور خود برگردد با توجه به کسب این شرایط شغلی و حرفه ای، می تواند جایگاه های شغلی مطلوب و قابل توجه را تصاحب نماید.

بازار کار گرایش های دکتری مدیریت صنعتی

یکی از موارد مورد توجه در زمان انتخاب رشته مدیریت صنعتی در دوره دکتری شناخت و کسب اطلاع از بازار کار گرایش های مختلف آن است. بدین ترتیب و با شناخت گرایشی با بازار کار بهتر می توانید آینده شغلی را به میزان زیادی تضمین کنید. در این رابطه مشاوران آیدانیتو اطلاعات خوبی را در اختیار شما دوستان گرامی قرار می دهند. درصورت نیاز می توانید با آن ها تماس بگیرید و پاسخ سوالات خود را بیابید.
در این مقاله به بررسی موضوع بازار کار دکتری مدیریت صنعتی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره انتخاب رشته بزنید.
اگر سوالی در زمینه بازار کار دکتری مدیریت صنعتی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

3 دیدگاه در “بازار کار دکتری مدیریت صنعتی

  1. مهراب رسم گفت:

    بسیار عالی و مفید

    1. آیدانیتو گفت:

      خوشحالیم که مطلب برایتان مفید بوده است دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *