انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

بازار کار دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات






بازار کار دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

رشته مدیریت رسانه و اطلاعات از جمله علم های نوظهور در دنیاست که در کشور ما نیز کمتر از ده سال سابقه دارد. این رشته در مقطع دکتری بر دو حوزه نفوذ دارد که یکی حوزه مدیریت و دیگری حوزه رسانه ها و تشکیلات سمعی بصری است. با توجه به جدید بودن آن و نیز جذابیت های خاص این رشته دانشگاهی برای متقاضیان، نکته ای که ذهن آنها را مشغول می کند، چگونگی بازار کار دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات و سمت های شغلی و مراکزی است که فارغ التحصیلان در آنها مشغول به کار می شوند. در این مقاله به بررسی بازار کار دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات می پردازیم.

بازار کار و درآمد دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

رسانه در دنیای کنونی جایگاه پررنگی در میان مردمان یک جامعه و ملل مختلف دنیا دارد. با توجه به این سطح از گسترش و اهمیت رسانه ها، در سه دهه پیش در سطح بین المللی رشته ای تحت عنوان مدیریت رسانه و اطلاعات پدید آمد و در کشور ما نیز با شتابی کندتر، حدود یک دهه پیش این رشته علمی و دانشگاه پا به عرصه ظهور گذاشت. رشته مدیریت رسانه و اطلاعات از جمله زیر مجموعه های گروه مدیریت است و به مدیریت بر انواع رسانه ها در کار اشراف و تخصص بر تشکیلات بصری و سمعی، خبرگزاری ها و مراکز صدا و سیما توجه دارد.
بازار کار و درآمد دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات با توجه به نیاز انواع رسانه های جمعی و غیر جمعی به حضور مدیران متخصص در این حوزه، در نگاه کلی امیدوار کننده است و با توجه به تعداد محدود دانشگاه های دارای این رشته در مقطع دکتری و شرایط متفاوت گزینش و پذیرش متقاضیان توسط دانشگاه های مربوطه در آینده ای نه چندان دور، تقاضا برای رشته مدیریت رسانه و اطلاعات افزایش می یابد و در عین حال تعداد فارغ التحصیلان آن به ویژه در مقطع دکتری محدود خواهد بود و بنابراین دانش آموختگان آن به راحتی جذب بازار کار می شوند.
متقاضیان ورود به دوره دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات امکان تحصیل در دو دانشگاه علوم تحقیقات و تهران را دارند و در صورت قبولی در آزمون باید از گزینش و سنجش علمی، عقیدتی و بررسی های پزشکی و سلامت نیز موفق بیرون بیایند. کسانی که موفق به پذیرش نهایی در دانشکده صدا وسیما می شوند، بعد از پایان تحصیل، تعهد خدمت دارند که طول آن دو برابر طول تحصیل است و بعد از اتمام تعهد خدمت نیز به عنوان عضو رسمی به استخدام صدا و سیما در می آیند.
تحقق همه ی این شرایط منوط به چند عامل مهم و تأثیرگذار در بازار کار یک رشته و به ویژه رشته مدیریت رسانه و اطلاعات است. همه ما در جامعه فارغ التحصیلان مقاطع عالی را که بیکار هستند، دیده ایم و نیز در نقطه مقابل آن کسانی را می شناسیم که با وجود تحصیلات کم در حوزه کاری و درآمد خود را اثبات کرده اند. دلیل این تفاوت ها چیست؟! تفاوت ها از عدم آگاهی بر فاکتورهای لازم و مورد انتظار در محیط کار و شغل نشأت می گیرد.
محیط کار بیشتر از آنکه به مدرک و اطلاعات نیاز داشته باشد، به تخصص حرفه ای و مهارت و تجربه نیاز دارد. هر چند مدرک تحصیلی دکتری امتیازی مثبت برای فرد است و دانش وی را گسترش می دهد، اما کافی نیست و پازل اشتغال و درآمد چند تکه است. با توجه به همه ی این نکات بازار کار و درآمد دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات مطلوب است و تصاحب جایگاههای شغلی مورد انتظار فرد وابسته به همان نکات بالاست که بیان کردیم.

فارغ التحصیلان دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات دارای چه سمت های شغلی و میزان درآمد می شوند؟

یک مدیر رسانه و اطلاعات با مدرک دکتری نخست امکان اشتغال در دانشگاه و احراز سمت استادی را دارد و یا اینکه به عنوان پژوهشگر و محقق به تألیف و ترجمه مشغول شود. سمت های شغلی دیگر فارغ التحصیلان دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات شامل: سردبیر اخبار، مدیریت و نظارت بر اخبار انواع رسانه ها، تحلیل گروه پژوهشگر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در تلویزیون و رادیو، مدیر شبکه های صدا و سیما و کارمند بخش های مختلف سازمان صدا و سیما می شود. درآمد این رشته نیز با توجه به سمت شغلی فرد و میزان تخصص و نوع سازمانی که در آن شاغل است، تعیین می شود که این درآمد می تواند مطابق با حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار با توجه به تعداد ساعت های کاری باشد و از این میزان مشخص به صورت صعودی بالا برود. در پایان باید بگوییم که شور و انگیزه فرد را با هر هدفی که باشد، موفق می کند و به جلو می برد. از این رو اگر به دکتری رشته مدیریت رسانه و ارتباطات علاقه دارید، قطعاً در بازار کار و درآمد دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات جایگاه مورد نظر خود را پیدا می کنید؛ چرا که علاقه فرد را به سمت تلاش و کسب تخصص و مهارت سوق می دهد و خلاقیت وی را بالفعل می کند. اگر سؤالی در این زمینه دارید یا قصد دارید مطلبی با ما برای تکمیل بحثمان به اشتراک بگذارید، در بخش نظرات آن را برایمان درج کنید.
در این مقاله به بررسی موضوع بازار کار دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره انتخاب رشته بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بازار کار دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *