اوقات فراغت سالمندان

اهمیت اوقات فراغت سالمندان





اوقات فراغت سالمندان

بیشتر سالمندان نمی دانند که باید با وقت آزاد زیادی که دارند چه کنند. اکثر آن ها بیشتر عمرشان مشغول کار کردن و پرورش فرزندانشان بوده اند. شاید هیچ موقع اهمیت زیادی به نیازهای خود نداده اند و برآورده کردن خواسته های اعضای خانواده هدف اصلی شان بوده. حالا که دوران سالمندی فرا رسیده، شاید بهترین فرصت برای انجام فعالیت های مورد علاقه‌شان فراهم شده باشد. اما همچنان اکثر سالمندان قدر این دوران را نمی دانند و تنها تفریحشان تماشای بیش از حد تلویزیون است.
اوقات فراغت سالمندان اهمیت زیادی دارد. این حق سالمندان است که بعد از سال ها تلاش از وقت آزاد خود برای تفریح، استراحت و فعالیت ها و سرگرمی های مورد علاقه و مفید استفاده کنند.

اوقات فراغت سالمندان و افسردگی

معمولاً آدم ها از وقت آزاد خود در جهت استراحت، شادی و لذت بردن از لحظات زندگی استفاده می کنند. اما گاهی اوقات فراغت سالمندان تبدیل به زمینه ای برای بروز افسردگی می شود. به طور کلی احتمال ابتلا به افسردگی در سالمندان بالا است.
سالمندان به دلایلی، ساعات زیادی را در شبانه روز تنها می مانند. ممکن است آن ها همسرشان را از دست داده باشند و  فرزندانشان به دلیل مشغله ی زیاد به اندازه ی کافی با آن ها وقت نگذرانند. اگر سالمندان این امکان را نداشته باشند که در اوقات فراغت به کار مورد علاقه شان مشغول شوند، احساس تنهایی عمیقی می کنند و ممکن است مضطرب یا افسرده شوند.
 

اوقات فراغت سالمندان و تعاملات اجتماعی

تعاملات اجتماعی سالمندان بسیار مهم هستند. چون از انزوا و افسردگی آن ها جلوگیری می کند. اگر سالمندان این فرصت را داشته باشند که در مکان مناسبی هم سالان خودشان را ملاقات کنند و با آن ها معاشرت کنند، بدون شک احساس تنهایی شان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.
آن ها می توانند در گروه ها و انجمن ها در کنار سالمندان دیگر فیلم تماشا کنند، کتاب خوانی گروهی داشته باشند، کارهای داوطلبانه انجام دهند، گفت و گوهای سرگرم کننده و مفید داشته باشند و …
البته فراهم کردن چنین امکاناتی یکی از مسئولیت های مهم نهادهای دولتی و اجتماعی است. سالمندان قشر ارزشمندی در جامعه هستند و توجه به سلامت روانی آن ها، توجه به جامعه است.

اوقات فراغت سالمندان و تماشای تلویزیون

از آنجایی که بسیاری از سالمندان تنها هستند و نمی دانند که چطور می توانند از این تنهایی استفاده کنند یا از امکانات مناسبی برای تفریح، ورزش، معاشرت، مطالعه و … برخوردار نیستند، بیشتر وقت خود را در طول شبانه روز صرف نشستن رو به روی تلویزیون و تماشای برنامه های بیهوده می کنند.
تماشای بیش از حد تلویزیون نه تنها آن ها را شاد نمی کند، بلکه تأثیری منفی بر سلامت جسمی شان می گذارد و جلوی پویایی ذهن را می گیرد.

بهترین فعالیت ها در اوقات فراغت سالمندان

اگر افراد خانواده یک سالمند از اهمیت وقت آزاد او و تأثیرش بر سلامت جسمی و روانی آگاه باشند و نهادهای اجتماعی امکانات تفریحی و آموزشی مناسب سالمندان را در اختیارشان بگذارند، اوقات فراغت سالمندان به ساعاتی آرامش بخش و شادی بخش تبدیل می‌شوند.

در اینجا به تعدادی از فعالیت های مفید در اوقات فراغت سالمندان اشاره می کنیم:

فعالیت های داوطلبانه

سالمندان می توانند بخشی از زمان خود را به فعالیت های داوطلبانه اختصاص بدهند. آن ها می توانند در انجمن های حمایت از کودکان کار، کودکان بی سرپرست، معلولین جسمی و ذهنی و … مشغول به کار شوند یا برای حل مشکلات محیط زیست فعالیت کنند.
فعالیت های داوطلبانه به یک سالمند حس مفید بودن می دهند، اعتماد به نفسش را بالا می برند، از تنهایی جلوگیری می کنند و از سویی دیگر برجامعه تأثیر مثبت می گذارند.

هنر

سالمندان می توانند در اوقات فراغت در کلاس های هنری حضور پیدا کنند. به عنوان مثال کلاس های نقاشی، سفالگری و مجسمه سازی می توانند فرصت خوبی باشند تا سالمندان آدم های جدید را ملاقات کنند، استعدادهایشان شکوفا شوند، خلاقیت شان را تقویت کنند و استرس هایشان را کاهش دهند.
لازم نیست که حتماً سالمند در کارهای هنری با تجربه باشد یا سابقه شرکت در کلاس های هنری را داشته باشد. هنر در هر سطحی آرامش بخش است.

یادگیری استفاده از وسایل الکترونیکی و اینترنت

توانایی استفاده از کامپیوتر و مخصوصاً اینترنت، دریچه ای به سمت یک دنیای جدید را به سوی سالمندان می گشاید.
آن ها می توانند از طریق اینترنت با فرزندان و نوه هایشان در تماس باشند، برنامه های ویدئویی جالبی را تماشا کنند و مطالب مفید بخوانند. البته باید به این نکته توجه کرد که سالمند به اینترنت معتاد نشود و وسایل الکترونیکی جایگزین تلویزیون نشوند.

سفر کردن

اوقات فراغت سالمندان فرصت خوبی برای سفر کردن است. سالمندان می توانند به جاهای جدید سفر کنند، آدم های جدید را ملاقات کنند و با تجربیات جدید روح خودشان را تازه کنند.

ورزش کردن

پژوهش ها ثابت کرده اند که ورزش منظم برای سالمندان فواید زیادی دارد. سالمندانی که ورزش می کنند کمتر به بیماری های مزمن مبتلا می شوند، احتمال سکته یا حملات قلبی در آن ها کاهش پیدا می کند، دچار پوکی استخوان نمی شوند، اعتمادبه نفس شان افزایش پیدا می کند و احتمال ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی در آن ها کم تر می شود.
اوقات فراغت سالمندان زمان مناسبی برای ورزش کردن است.

یادگیری یک مهارت جدید

هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست. سالمندان می توانند با ثبت نام در کلاس های مختلف، مهارت های جدیدی را یاد بگیرند. این مهارت می تواند یک زبان جدید باشد، یک کار هنری باشد یا یک فعالیت عملی. یادگیری یک مهارت جدید هم عملکرد مثبت مغز را افزایش می دهد و هم از تنهایی و افسردگی سالمند جلوگیری می کند.

مشاوره سالمندان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، نظام وظیفه، مهاجرت، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.
از آنجایی که در بعضی از خانواده ها افراد سالمند در کنار فرزندان یا نوه هایشان زندگی می کنند، مسائل سالمندان هم از جمله مهم ترین مسائل و دغدغه های خانوادگی است. البته متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد قدر دان قشر ارزشمند سالمند نیستند و نمی دانند که توجه به ویژگی های جسمی و روانی مردان و زنان سالمند چقدر مهم و قابل توجه است.
به عنوان مثال اگر فرزندان والدین سالمند به اوقات فراغت آن ها بی اهمیت باشند، این امکان وجود دارد که مرد یا زن سالمند افسرده یا مضطرب شود. تنها ماندن سالمندان و بی توجهی به آن ها بی رحمانه و آسیب زاست.
خوشبختانه مشاوران خانواده آیدانیتو در زمینه مسائل روانی مربوط به سالمندان تخصص دارند و می توانند به شما کمک کنند تا به سالمندی که در کنارتان زندگی می کند برای گذری سالم و لذت بخش، از این مرحله زندگی، کمک کنید.
در ادامه مطالعه مقاله سالمندان و جامعه را به شما پیشنهاد می کنیم.
یک مرد یا زن سالمند هستید و به اوقات فراغت خودتان اهمیت می دهید؟ نگران تنهایی پدر یا مادر پیرتان هستید؟ به یک برنامه مفید و منظم و برای اوقات فراغت سالمندان نیاز دارید؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *