آیدانیتو > انواع معافیت پزشکی
معافیت پزشکی

انواع معافیت پزشکی

انواع معافیت پزشکی

در این مقاله به انواع معافیت پزشکی خواهیم پرداخت. همان طور که اطلاع دارید، سربازی اجباری در برخی از موارد برای افراد با کسری خدمت و یا معافیت رو به رو می شود. مشکلات جسمانی و روانی نیز از نوع دیگر معافیت ها هستند که با عنوان معافیت پزشکی شناخته می شوند. گرچه سربازی امری ضروری است. اما در قانون جمهوری اسلامی ایران، افرادی که شرایط انجام خدمت سربازای را ندارند و یا در صورت اعزام برخورد خطراتی آن ها و یا سایر افراد را تهدید کند، از خدمت معاف می شوند.

اما معافیت سربازی در کل به 3 دسته تقسیم می شود که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

انواع معافیت پزشکی سربازی

معافیت پزشکی همان طور که گفته شد به سه صورت ارائه می شود که با توجه به شدت و تأثیر بیماری افراد و مشمولین مراجعه کننده در یکی از این دسته ها جای خواهند گرفت.

1- معافیت دائم

2- معافیت موقت

3- معافیت از رزم

در ادامه راجع به انواع معافیت پزشکی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معافیت دائم پزشکی

معافیت دائم پزشکی به سادگی به افراد داده نیم شود. بسیاری از مشمولین که به قصد معافیت دائم پزشکی اقدام می کنند نهایت با معافیت موقت و یا معافیت از رزم رو به رو می شوند. برخی از بیماری هایی که به معافیت دائم منجر می شود شامل بیماری قلبی (مادرزاد) با با عارضه و یا اختلال عملکرد رو به رو است. بیماری های کرونر در هر درجه و حالتی که باشد، بیماری های مزمن و حاد پریکارد، آندوکارت، میوکارد اعم از التهاب، تومورال، مادرزادی و اکتسابی.

بیماری های اعصاب و روان که با توجه به نوع بیماری و شدت آن معافیت دائم داده می شود در بسیاری از موارد نیز معافیت موقت و یا معافیت از رزم به مشمولان داده می شود.

به عنوان مثال در بیمرای اعصاب و روان سیکورها – اختلال سایکور گذرا  مشمولان 6 ماه معافیت موقت دریافت خواهند کرد تا مشکل خود را برطرف کنند و یا اختلالات خلقی، افسردگی خفیف و دوقطبی نوع دوم در اکثر مواقع معافیت از خدمات رزمی داده می شود. در برخی از موارد به مشمولین چندین بار معافیت موقت داده می شود و در صورت عدم بهبودی مشمول معافیت دائم به وی تعلق خواهد گرفت.

معایب استفاده از معافیت های روانی

مشمولانی که معافیت اعصاب و روان دریافت می کنند ممکن است در آینده و در زندگی خود با مشکلاتی رو به رو شوند. به عنوان مثال محرومیت های اجتماعی، گواهینامه رانندگی و … از مشکلات جدی این دسته از افراد قرار می گیرد.

آیا تتو و خالکوبی باعث معافیت از سربازی می شود؟

در خصوص تتو خالکوبی و معافیت سربای اظهار داشت، خالکوبی و تتو بدن حتی کل بدن موجب معافیت از سربازی نمی شود و معافیت روانی در صورت بیماری های شدید و غیر قابل درمان که موجب آسیب به دیگران شود، داده می شود.

گرچه سابقه تتو و خالکوبی و … از جمله معیارهای تشخیص بیماری و اختلال روانی است اما تنها خالکوبی معیار این تشخیص قرار نمی گیرد و تنها احتمال به ابتلا به بیماری های هپاتیت در این دسته از افراد بیشتر وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه انواع معافیت پزشکی مقاله مدارک معافیت پزشکی را مطالعه کنید.

 اگر بعد از مطالعه انواع معافیت پزشکی، سؤالی برای شما ایجاد شد، بهتر است آن را با مشاوران آیدانیتو در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *