افسردگی

افراد مستعد افسردگی






 


افراد مستعد افسردگی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که غمی که تجربه می کنید همان افسردگی است یا نه؟ همه غم یا ناامیدی را در موقعیت های خاصی از زندگی تجربه می کنند، اما تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلال افسردگی هستند که خیلی شدیدتر از غم و ناامیدی است.

متأسفانه آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به افسردگی در کشور ما وجود ندارد اما برای بررسی قابل توجه بودن این اختلال در دنیای امروز و درگیری آدم ها با آن در سراسر جهان می توان به آمارهای کشور آمریکا توجه کرد.

بنابر ادعای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، از هر ده آمریکایی یک نفر ادعا می کند که افسرده است وطبق آمار موسسه ملی سلامت روانی،7/6 در صد از بزرگسالان آمریکایی مبتلا به اختلال افسردگی اساسی هستند. همچنین سازمان سلامت جهانی 350 میلیون نفر را، در سراسر جهان، افسرده می داند.

 آگاهی از ویژگی های افراد مستعد افسردگی و علل این بیماری به ما کمک می کند تا این اختلال را بهتر درک کنیم.

چه کسانی در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند؟

یکی از واقعیت ها در مورد اختلال افسردگی این است که این بیماری در زنان، دو برابر بیشتر از مردان دیده می شود. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع هورمون های زنانه هستند اما می توان به این نکته هم اشاره کرد که مردان کمتر از زنان در مورد افسردگی گزارش می دهند و زنان راحت تر از مردان این اختلالشان را می پذیرند.

در ادامه به مهم ترین ویژگی های افراد مستعد افسردگی می پردازیم:

سن

افسردگی اساسی بیشتر در افرادی در بازه سنی 45 تا 65 سال دیده می شود. افراد میان سال در بالاترین نقطه منحنی افسردگی قرار دارند اما آدم هایی که در هر دو انتهای منحنی هستند، چه خیلی جوان باشند و چه خیلی پیر، ممکن است در خطر ابتلا به افسردگی شدید قرار داشته باشند.

اقتصاد و سطح تحصیلات

آمارها نشان می دهند که آدم هایی با سطح تحصیلات پایین و اقتصاد بی ثبات بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. این آمار منطقی است چون آدم هایی که تحت استرس های شدید اقتصادی هستند ممکن است بیشتر افسرده شوند  اما افسردگی ارتباطی با میزان هوش وشغل ندارد.

افسردگی یک بیماری است. عواملی مثل سطح تحصیلات و موقعیت اقتصادی می توانند محرک هایی برای افسردگی باشند یا پیدا کردن روش های درمانی را برای شما سخت تر کنند، اما این عوامل موجب بیماری نمی شوند.

وضعیت تأهل

طبق آمارها، کسانی که قبلاً ازدواج کرده اند و جدا شده اند، به میزان زیادی مستعد افسردگی هستند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که ازدواج احتمال ابتلا به افسردگی را در مردان و زنان کاهش می دهد. همچنین طلاق موجب بالا رفتن این احتمال می شود.

سابقه خانوادگی

نتایج تحقیقات متعددی نشان می دهند که افسردگی می تواند در میان افراد خانواده انتقال پیدا کند. اگر شما یک خواهر یا برادر دوقلو و افسرده داشته باشید، شانس شما برای افسرده شدن 50% است.

اگر یکی از والدین شما افسرده باشد. احتمال افسردگی تان 25% است. اما مثل همه آمارها این اعداد و ارقام گویای همه چیز نیستند. تحقیقات حتی نشان می دهند که اگر والد کودکی که به فرزند خواندگی پذیرفته شده افسرده باشد، احتمال افسردگی در او افزایش پیدا می کند دلیل این موضوع می توانید این باشد که کودک تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرد.

آیا افسردگی درمان می شود؟

در این جا به آمارهایی اشاره می کنیم که در فرایند درمان افسردگی اهمیت دارند:

  • نزدیک به 80% آدم های افسرده در مدت 4 تا 6 هفته به روش های درمان افسردگی پاسخ مثبتی نشان می دهند.
  • نزدیک به 50% آدم هایی که در فرایند درمان افسردگی شکست می خورند، در واقع یک جایی درمان را متوقف کرده اند.
  • علی رغم موفقیت در درمان افسردگی، حدود دو سوم افرادی که افسردگی دارند اصلاً به دنبال درمان نمی روند.

و در آخر می توان گفت که افراد مستعد به افسردگی الزاماً کسانی نیستند که ویژگی های گفته شده را داشته باشند. همه انسان ها، در هر موقعیتی ممکن است دچار این بیماری شوند. اما نتایج پژوهش های مختلف حاکی از این است که بعضی شرایط ژنتیکی یا محیطی می توانند محرک های قوی ای برای افسردگی باشند.

در ادامه مطالعه مقاله «نقش ژنتیک در افسردگی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه خودتان را فردی مستعد افسردگی می دانید، برای اطلاع از روش های درمان این اختلال، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *