اعتیاد

اعتیاد در مردان






 


اعتیاد در مردان

 اعتیاد معضل و بیماری ای نیست که فقط یک جنسیت را تحت تأثیر قرار دهد اما تأثیر آن بر مردان و زنان متفاوت است. آمارها نشان می دهند که اعتیاد در مردان بیشتر از زنان است اما هنوز مشخص نیست که عوامل بیولوژیکی علت این تفاوت است یا مسائل و برچسب های اجتماعی.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مردان به واسطه جنسیت شان با چالش های منحصر به فردی در زمان اعتیاد به مواد مخدر مواجه می شوند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به تجربیات مردان در فرایند اعتیاد و رابطه اعتیاد با جنسیت مذکر بپردازیم.

تفاوت اعتیاد در مردان و زنان

یکی از تفاوت های مردان با زنان در مسئله اعتیاد این است که جامعه مردان را به خطر پذیری و انجام رفتارهایی که می توانند آسیب زا باشند تشویق می کند. در واقع این تصور، مخصوصاً در جوامع سنتی، وجود دارد که خطر پذیری نشانه مردانگی است. در نتیجه احتمال مصرف مواد مخدر حتی به منظور صرفاً یک تجربه، در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد.

مردان مبتلا به افسردگی، اختلال دو قطبی، استرس پس از سانحه یا دیگر بیماری های روانی، کمتر از زنان به دنبال درمان می روند. در نتیجه ممکن است برای خود درمانی و آرام کردن خود مواد مخدر مصرف کنند. اغلب اوقات مواد مخدر بیماری روانی را تشدید می کنند و فرد کنترل خودش را بر مصرف مواد از دست می دهد. به همین دلیل معمولاً بعد از تشخیص اعتیاد در مردان ، شاهد یک یا دو اختلال روانی هستیم.

اعتیاد در مردان و بیماری های جسمی

بنابر آمارها، در زمینه بیماری های جسمی ناشی از اعتیاد، مردان تحت خطر بیشتری هستند. به عنوان مثل نارسایی در ارگان های بدن، بیماری های کبدی، تورم شدید لوزالمعده و حتی خودکشی در مردان معتاد بیشتر از زنان معتاد دیده می شود.

مصرف بیش از حد الکل سطح تستوسترون را کاهش می دهد و کاهش این هورمون موجب اختلالات جنسی در مردان می شود. پژوهش های حوزه پزشکی نشان می دهند که خطر مرگ در مردانی با سطح پایین تستوسترون، بیشتر از باقی مردان است.

تأثیر اعتیاد در مردان بر روابط

مردان متأهل در ترک اعتیاد موفق تر از مردان مجرد هستند چون شریکی را در کنار خودشان دارند که به آن ها در فرایند ترک کمک می کنند. اما به طور کلی اعتیاد در مردان ، به عملکرد مثبت افراد به عنوان یک همسر و پدر صدمه می زند.

اعتیاد در مردان با خیانت و بی وفایی در زندگی مشترک رابطه دارد و احتمال این که مردان معتاد در رابطه های فرا زناشویی مبتلا به بیماری های مقاربتی شوند زیاد است. مردانی که از اعتیاد رنج می برند معمولاً در مراقبت از فرزندان و تربیت آن ها عملکرد نامناسبی دارند و حتی می توانند آسیب های جسمی و عاطفی جدی به فرزندانشان وارد کنند.

 اعتیاد در مردان خشونت را در بسیاری از آن ها افزایش می دهد و عدم ترک اعتیاد می تواند موجب جدایی، طلاق و آسیب های خطرناک دیگری شود.

درمان اعتیاد در مردان

از آن جایی که اعتیاد در زنان وجهه ی خوبی ندارد و در اکثر جوامع اعتیاد زنان یک سقوط اخلاقی محسوب می شود، بسیاری از زنان معتاد خودشان را مخفی می کنند و مردان معتاد تمایل بیشتری به ترک دارند. البته ورود به فرایند ترک اعتیاد بعد از ارتکاب جرم، در مردان بیشتر از زنان است.

ترک اعتیاد در مردان به روش های مختلفی امکان پذیر است و این روش ها شامل دارودرمانی، حضور در مراکز ترک اعتیاد، بستری شدن در بیمارستان، جلسات روان درمانی و عضویت در گروه های حمایتی هستند.

در ادامه مطالعه مقاله «روش های ترک اعتیاد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انواع روش های ترک اعتیاد، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو، در زمینه ترک اعتیاد، تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *