آیدانیتو > اعتیاد به پورنوگرافی
اعتیاد

اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی به عنوان یک اعتیاد رفتاری شناخته می‌شود و به معنای نیاز شدید به تماشای محتوای پورنوگرافیک است. در گذشته اگر کسی چنین اعتیادی داشت برای ارضای تمایلات خود، فیلم‌ها، مجله‌ها و عکس‌های غیراخلاقی را تماشا یا آن‌ها را ذخیره می‌کرد. امروزه به واسطه‌ی اینترنت و تکنولوژی‌های دست‌یابی به پورنوگرافی بیش‌از‌حد ساده شده و هر شخصی می‌تواند به راحتی و به صورت نامحدود به انواع محتواهای غیراخلاقی دسترسی داشته باشد.

 

 

شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند با فراهم کردن امکان دسترسی به هر نوع محتوا و در هر مکان و هر زمان، اعتیاد به پورنوگرافی را از همیشه ممکن‌تر کرده‌اند.

نشانه‌ها و عوارض شایع اعتیاد به پورنوگرافی

اگرچه بسیاری از متخصصان حوزه‌ی پزشکی و روان‌‌پزشکی تماشای بیش از حد پورنوگرافی را اعتیاد نمی‌دانند، اما علائم و نشانه‌های این نوع از اعتیاد اغلب اوقات شبیه به نشانه‌های عتیاد به مواد مخدر و الکل است.

نشانه‌های چنین اعتیادی، بسته به شخص استفاده‌کننده، مدت زمانی که صرف این کار می‌کند و شدت اعتیادش می‌توانند متفاوت باشند. اما علائمی وجود دارند که معمولاً در اغلب افرادی که گرفتار این نوع از اعتیاد شده‌اند و به دنبال درمان هستند، دیده می‌شوند.

در اینجا به این علائم و نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ناتوانی در توقف استفاده از محتواهای پورنوگرافیک یا رفتارهایی که مرتبط با تماشای آن هستند، علی‌رغم تلاش بسیار برای این توقف. تقریباً 9% از معتادان گزارش داده‌اند که چندین بار برای ترک اعتیاد به پورنوگرافی تلاش کرده و ناموفق بوده‌اند.
  • تمایل شدید به تماشای فیلم‌های غیراخلاقی: مثل مصرف‌کنندگان مواد مخدر که اشتیاق بی‌حد و اندازه‌ای به مصرف مواد مخدر دارند، معتادان به پورنوگرافی هم چنین حالتی را نسبت به تماشای فیلم‌های غیراخلاقی تجربه می‌کنند.
  • عصبانی شدن و خصمانه رفتارکردن در صورتی که از آن‌ها درخواست شود تا تماشای فیلم‌های پورنوگرافیک را متوقف کنند: ممکن است این افراد تماشای چنین فیلم‌هایی را انکار کنند یا در صورتی که نزدیکانشان خواستار پایان دادن به این کار باشند، غمگین و افسرده شوند.
  • قایم کردن همه یا بخشی از فیلم‌ها و عکس‌های غیر اخلاقی از نزدیکان.
  • ادامه دادن به تماشای پورنوگرافی با وجود اطلاع از نتایج منفی‌ای مثل روابط درهم‌شکسته یا از دست دادن شغل: وقتی یکی از دو فرد رابطه به پورنوگرافی معتاد می‌شود، صمیمیت کاهش می ‌یابد، فاصله‌ی عاطفی ایجاد می‌شود، رضایت جنسی کم می‌شود و کیفیت کلی رابطه تضعیف می‌شود. ناتوانی در خودداری کردن از تماشای محتواهای غیراخلاقی در ساعت‌های کاری هم می‌تواند به کاهش عملکرد در حوزه‌ی شغلی یا حتی از دست دادن شغل منجر شود.
  • احتیاج به افزایش میزان تماشای پورنوگرافی برای دست‌یابی به میزان رضایت قبلی.

ممکن است برای تصمیم‌گیری درباره‌ی این موضوع که آیا درمان اعتیاد به پورنوگرافی لازم است یا نه، از خودتان بپرسید که آیا گذاره‌های زیر در مورد شما صدق می‌کند؟

  • موقع مقاومت در برابر تماشای فیلم‌ها و عکس‌های غیر اخلاقی به شدت احساس ضعف می‌کنم.
  • غالباً بیشتر از مبلغی که قبلاً برای پورنوگرافی در نظر گرفته‌ام، هزینه می‌کنم.
  • تلاش‌های ناموفق زیادی برای ترک این اعتیاد کرده‌ام.
  • من زمان زیادی را برای تماشای پورنوگرافی، فکر کردن درباره‌ی آن یا انجام فعالیت‌هایی که موجب دسترسی من به پورنوگرافی می‌شوند، صرف می‌کنم.
  • برای تماشای پورنوگرافی، از خانواده، جامعه و مسئولیت‌های شغلی‌ام باز مانده‌ام.
  • با وجود آگاهی از نتایج منفی، همچنان از محتواهای غیر اخلاقی استفاده می‌کنم.
  • من فرصت‌های زیادی را به دلیل اعتیادم از دست می‌دهم.
  • اگر به فیلم‌ها یا عکس‌های غیراخلاقی دسترسی نداشته باشم، مضطرب و عصبانی می‌شوم.
  •  به دلیل اعتیاد به تماشای فیلم‌های غیراخلاقی به یک فرد منزوی تبدیل شده‌ام.

اگر اعتیاد به پورنوگرافی درمان نشود، می‌تواند منجر به روابط ازهم‌گسیخته یا از بین رفتن صمیمیت در روابط، احساس شرم و گناه، مشکلات کاری و تحصیلی، از دست دادن شغل، مشکلات مالی و طلاق شود. بسیاری از معتادان به فیلم‌های پورنوگرافیک از مشکلات روانی دیگر مثل اعتیاد به الکل یا مواد مخدر و اختلالات خلقی‌ای مثل افسردگی رنج می‌برند.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

درمان اعتیاد به پورنوگرافی می‌تواند مثل درمان سایر اعتیادها باشد. اما باید در حین درمان به تغییر الگوهای رفتاری و فکری مرتبط با اعتیاد به پورنوگرافی هم توجه کرد و مهارت‌های جلوگیری از عود اعتیاد را یاد گرفت.

اولین قدم برای ترک این اعتیاد این است که بپذیرید دچار این مشکل شده‌اید و به دنبال متخصصی باشید که در زمینه‌ی ترک اعتیاد به پورنوگرافی تجربه دارد و در مورد بهترین و مؤثرترین روش‌های درمان این نوع از اعتیاد اطلاعات کاملی دارد. درمان‌هایی مثل درمان‌های شناختی – رفتاری برای درمان اعتیاد به محتواهای غیراخلاقی مفید هستند.

این موضوع خیلی مهم است که با درمان‌گر خود صادق باشید و جزئیات مهمی را که می‌توانند فرایند درمان را تسهیل کنند در اختیار او بگذارید. حتی اگر فکر می‌کنید که بیان این جزئیات شما را خجالت زده می‌کنند، به یاد داشته باشید که یک درمان‌گر خوب و متخصص به شما کمک می‌کند و شما را قضاوت نمی‌کند.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «اعتیاد به اینترنت» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *