اعتیاد

اعتیاد به متادون

 

اعتیاد به متادون

متادون نوعی ماده مخدر است. این ماده اولین بار توسط دکترهای آلمانی و در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد و وقتی به آمریکا رسید برای درمان کسانی مورد استفاده قرار گرفت که درد شدیدی داشتند. امروزه، ممکن است دکترها از این ماده به عنوان بخشی از فرایند ترک اعتیاد به هروئین یا مٌسَکن ها استفاده کنند.

این ماده بسیار شبیه به مورفین عمل می کند. می توان آن را به شکل قرص، پودر یا در حالت مایع مصرف کرد. متادون باید توسط دکتر تجویز شود. آدم هایی که به صورت غیر قانونی آن را مصرف می کنند، اغلب تزریقش می کنند که این تزریق احتمال ابتلا به بیماری ایدز را در آن ها بالا می برد.

اگرچه متادون از بعضی مٌسکن ها کم خطرتر است اما حتماً یک متخصص باید بر کسی که آن را مصرف می کند نظارت داشته باشد. مصرف این ماده می تواند منجر به اعتیاد به متادون شود.

متادون چه می کند؟

متادون واکنش مغز و سیستم عصبی را به درد تغییر می دهد در نتیجه فرد مصرف کننده احساس آرامش می کند. تأثیرات آن آرام تر از مسکن های قوی دیگری مثل مورفین است.

ممکن است یک متخصص در صورتی که کسی از آسیب دیدگی شدید، عمل جراحی، یک بیماری مزمن و … رنج بکشد، این دارو را تجویز کند.

متادون همچنین کمک می کند که افراد اعتیاد به مواد مخدر دیگر را ترک کنند. این ماده باعث ایجاد احساسی شبیه به احساس ناشی از مصرف آن ماده مخدر می شود و از نشانه های ترک جلوگیری می کند. معمولاً این ماده بخشی از درمان اعتیاد است و مصرف آن، یک روش درمانی نیست.

مصرف متادون

از آنجایی که متادون برای کنترل اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد، به اندازه مواد مخدر سنگین نیست. اما کاملاً قابلیت اعتیاد آوری دارد. آدم هایی که برای غلبه بر اعتیاد به هروئین از آن استفاده می کنند، در خطر اعتیاد به متادون قرار دارند. مخصوصاً به این دلیل که به طور کلی به وابستگی های دارویی تمایل دارند.

هر زمان که فردی بیشتر از مقدار تجویز شده این ماده را مصرف کند یا بدون نسخه آن را مصرف کند، می توان این احتمال را داد که دچار اعتیاد به متادون شده است.

مصرف تفریحی متادون

متادون به طور چشمگیری برای تسکین درد و کمک به ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد و دسترسی به آن برای کسانی که به دنبال سوء مصرف دارویی هستند، آسان است. آن ها می توانند این ماده را از دوستان و آشنایان بدزند یا به صورت غیر قانونی خریداری اش کنند.

وقتی کسی به صورت تفریحی این دارو را مصرف کند، تحت خطر شدید اعتیاد به متادون قرار دارد.

عوارض جانبی متادون

عوارض جانبی مصرف متادون شبیه به داروهای دیگر است. این عوارض شامل موارد زیرند:

  • یبوست
  • سردردهای ملایم یا سرگیجه
  • حالت تهوع
  • گیجی و نقص شناختی
  • فراموشی
  • کاهش تعادل

درمان اعتیاد به متادون

اعتیاد به متادون را نباید ناگهانی قطع کرد چون ممکن است عوارض شدیدی به همراه داشته باشد. بهتر است اعتیاد به این ماده به صورت تدریجی و در طولانی مدت ترک شود. برای ترک این ماده روش های مختلفی وجود دارند.

روش های دارویی، جلسات مشاوره و روان درمانی و عضویت در گروه های حمایتی می توانند برای ترک اعتیاد به متادون مفید باشند.

در ادامه مطالعه مقاله «رواج مصرف گل در جوانان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که فکر می کنید به مصرف متادون معتاد شده اید یا نشانه های اعتیاد به متادون را در یکی از نزدیکانتان می بینید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *