روابط عاطفی جوانان, زندگی مشترک

ازدواج بدون عشق

 

ازدواج بدون عشق

آیا وجود عشق برای ازدواج ضروری است؟ آیا ممکن است که عشق و علاقه بعد از ازدواج به وجود بیاید؟ آیا آغاز یک زندگی مشترک بدون عشق امکان پذیر است؟ آیا ازدواج بدون عشق عقلانی است؟

شاید همه ما این سؤال ها را بارها شنیده یا از خود پرسیده باشیم. تصور زندگی زیر یک سقف، با کسی که عاشقانه دوستش نداشته باشی برای بعضی از زنان و مردان قابل تصور نیست. از سویی دیگر بعضی آدم ها اعتقاد دارند که عشق و محبت میان مرد و زن می تواند بعد از ازدواج ایجاد بشود.

در این مقاله سعی کرده ایم که به دلایل ازدواج بدون عشق و اهمیت عشق در ازدواج بپردازیم.

دلایل آسیب زا ازدواج بدون عشق

گاهی اوقات دختران و پسران تحت شرایط خاصی ازدواج می کنند و بدون اینکه احساس خوشایندی به همسرشان داشته باشند، با هم همراه و همسفر می شوند. در اینجا به بعضی دلایل مخربِ ازدواج بدون عشق اشاره می کنیم.

فرار از خانواده

محیط بعضی از خانواده ها واقعاً غیر قابل تحمل است. خانواده های از هم گسیخته و متشنج، فضای آرامش بخش وصمیمانه ای ندارند.

اگر دختر یا پسر جوانی در خانواده ای سرشار از تنش زندگی کنند، ممکن است برای فرار از این خانواده با اولین کسی که سر راهش قرار بگیرد، ازدواج کند و بدون عشق و علاقه وارد یک زندگی مشترک بشود. چنین ازدواجی معمولاً نمی تواند نتایج خوبی داشته باشد.

مسائل جنسی

نیاز جنسی یک نیاز اصلی و مهم است. اگر آدم ها ها نتوانند در زمان مناسب و به شیوه ای صحیح و سالم این نیاز را برطرف کنند، ممکن است با روش هایی غیر سالم این نیاز طبیعی را برآورده کنند.

گاهی اوقات دلیل ازدواج، مخصوصاً برای مردان، صرفاً آرامش جنسی است. در حالی که عاشق همسرشان نیستند و شناخت کافی از او ندارند. در چنین شرایطی ممکن است وقتی فرد به آرامش جنسی برسد، متوجه شود که انتخاب اشتباهی کرده است.

ترس از تنهایی

علت اصلی یک ازدواج بدون عشق می تواند این باشد که یکی از همسران از تنهایی برای باقی عمر و تجرد قطعی می ترسد. مخصوصاً وقتی سن مرد یا زنی بالا می رود و همچنان مجرد است، این ترس بیشتر می شود.

در این حالت ممکن است افراد بدون عشق و فقط برای جلوگیری از یک تنهایی همیشگی تن به ازدواج بدهند.

مسائل مالی

ازدواج در نظر بعضی آدم ها، مخصوصاً زن ها که کمتر از مردها استقلال مالی دارند، پناهگاهی اقتصادی است.

کسی که در خانه پدری اش با محدودیت های اقتصادی زیادی مواجه بوده یا از نظر مالی در سطح متوسطی قرار داشته ممکن است بعد از آشنایی با فردی ثروتمند یا فردی که وضعیت مالی بهتری از او دارد، با آن فرد ازدواج کند.

در چنین ازدواج هایی عشق هیچ اهمیتی ندارد و آنچه مهم و حیاتی است، پول است. اما معمولاً زندگی هایی که مبنای مادی دارند، در طولانی مدت با مشکل مواجه می شوند و حتی ممکن است به خیانت و طلاق ختم شوند.

ازدواج اجباری

امروزه ازدواج اجباری کمتر از گذشته اتفاق می افتد اما همچنان در بعضی مناطق توسعه نیافته و روستاهای دوردست، رسوم و ارزش های غلط موجب چنین ازدواج هایی می شوند. معمولاً  قربانی های ازدواج اجباری دختران کم‌سن و سال هستند. ازدواج اجباری خالی از عشق و نوعی خشونت جنسی است.

آیا ازدواج بدون عشق می تواند موفقیت آمیز باشد؟

اکثر آدم های دنیا به دنبال عشق اند. یک رابطه عاشقانه به ما آرامش می دهد، انرژی مان را افزایش می دهد و امیدمان را به زندگی بیشتر می کند. به همین دلیل تصور یک زندگی مشترک عاشقانه بسیار خوشایند است.

اما پژوهش های مختلف نشان می دهند که عشق به هیچ عنوان برای یک زندگی زناشویی پایدار، کافی نیست و عوامل بسیاری بعد از ازدواج اهمیت پیدا می کنند.

نگرش همه آدم ها به زندگی شبیه به هم نیست. بعضی باید حتماً با عشق شروع کنند، اما برخی می توانند خیلی منطقی باشند و در صورتی که در زمینه های اصلی با فرد مورد نظر تفاهم داشته باشند وارد زندگی مشترک می شوند. این افراد به عشق بعد از ازدواج معتقدند.

مسلماً نمی توانیم با کسی که از او متنفریم یا حس بدی نسبت به او داریم ازدواج کنیم، اما نتایج موفقیت آمیز بعضی از ازدواج های سنتی نشان می دهند که عاشق شدن بعد از ازدواج ممکن است. نمی توان قاطعانه گفت که عشق لازمه شروع یک زندگی مشترک است یا نه. نیاز یا عدم نیاز به عشق برای ازدواج، بستگی به ویژگی های شخصیتی افراد و نگاهشان به زندگی دارد.

آنچه مسلم است این است که موفقیت یک ازدواج بدون تفاهم در مواردی مثل سطح خانوادگی، اعتقادات، اهداف، علائق و نگرش ها، موقعیت اجتماعی و … دشوار است. دلایل طلاق زوج های مختلف گویای این است که حتی اگر عشق در آشنایی های اولیه همسران لازم باشد، برای ادامه مسیر کافی نیست.

در ادامه مطالعه مقاله «عشق چیست؟» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر قصد ازدواج دارید، برای اطلاع از معیارهای مهم یک ازدواج موفق می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *