آیدانیتو > اختلال مسخ شخصیت
انواع اختلال

اختلال مسخ شخصیت





 

اختلال مسخ شخصیت

اختلال مسخ شخصیت باعث می شود که فرد در بازه های زمانی ای حس کند ارتباطش را با بدن و افکارش از دست داده یا کاملاً از آن ها جدا شده. معمولاً کسانی که مبتلا به این اختلال هستند آن را به عنوان حسی توصیف می کنند که باعث می شود فرد حس کند از جسمش خارج شده و بیرون از بدن در حال مشاهده خودش است.
افراد مبتلا به این اختلال تماس شان را با واقعیت از دست نمی دهند بلکه متوجه می شوند که چیزها آن طور که واقعاً هستند به نظر نمی آیند. یک تجربه ناشی از اختلال مسخ شخصیت می تواند در هر موقعیتی و از چند دقیقه تا چند ساعت و حتی چند سال (به ندرت) طول بکشد.
ممکن است این اختلال نشانه ای از بیماری های دیگری مثل مصرف مواد مخدر، تشنج، بعضی اختلالات شخصیت خاص یا دیگر بیماری های روانی باشد. اختلال مسخ شخصیت در گروه بیماری هایی قرار می گیرد که به آن ها اختلالات تجزیه ای و گسسستگی می گویند.
اختلالات تجزیه ای اختلالاتی هستند که موجب قطع یا در هم شکستن حافظه، آگاهی، هویت یا ادارک می شوند. وقتی عملکرد کسی در این حوزه ها مختل شود، نمی تواند فعالیت های تحصیلی و شغلی را به خوبی انجام دهد و روابط با ثباتی داشته باشد.
 

نشانه های اختلال مسخ شخصیت

یک درک تحریف شده از بدن، اصلی ترین نشانه اختلال مسخ شخصیت است. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است حس کند که ربات است یا در یک رویا قرار دارد.
بعضی از این بیماران احساس می کنند که در حال دیوانه شدن هستند و ممکن است شدیداً بترسند یا مضطرب و افسرده بشوند. نشانه های این بیماری در بعضی متوسط است و می تواند برای مدت کوتاهی دوامی داشته باشد. اما در افرادی مزمن هستند، سال ها طول می کشند و عملکرد فرد را در زندگی روزمره اش با اختلال مواجه می کنند.

علل اختلال مسخ شخصیت

پژوهشگران و متخصصات آگاهی کمی از اختلال مسخ شخصیت دارند اما می توان عوامل بیولوژیکی، روان شناختی و محیطی را در ابتلا به این آن دخیل دانست.
این اختلال می تواند مثل باقی اختلال های تجزیه ای نتیجه استرس خیلی شدید یا یک واقعه هولناک مثل جنگ، تصادف، خشونت شدید یا مورد سوء استفاده قرار گرفتن در دوران کودکی باشد.

 

شیوع اختلال مسخ شخصیت

اختلال مسخ شخصیت فراگیری کمی دارد و می تواند در اثر تجربیات آسیب زایی مثل تجاوز جنسی، یک تصادف یا یک بیماری جدی اتفاق بی افتد. ابتلا به این اختلال به عنوان یک اختلال جداگانه نادر است.

درمان اختلال مسخ شخصیت

بیشتر افراد دارای این اختلال، وقتی تصمیم به درمان می گیرند، معمولاً نگران نشانه هایی مثل افسردگی و اضطراب هستند نه خود اختلال. بسیاری از اوقات نشانه ها در طول زمان ناپدید می شوند. معمولاً درمان زمانی مورد نیاز قرار می گیرد که اختلال مداوم باشد و نشانه هایش فرد را شدیداً مضطرب و آشفته کرده باشد.

نوع درمانی که برای این افراد انتخاب می شود، بستگی به شدت این بیماری در فرد دارد. اغلب اوقات روان درمانی و مشاوره بهترین انتخاب برای درمان این اختلال است. گاهی اوقات هم برای درمان اضطراب های شدید و افسردگی کسانی که مبتلا به مسخ شخصیت هستند، دارو تجویز می شود.

مشاوره روانشناسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که در زمینه های مختلف خانواده، اختلالات روانی، موضوعات تحصیلی، شغلی، نظام وظیفه، مهاجرت، حقوقی، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.

اختلال مسخ شخصیت هم نوعی اختلال روانی است که افراد به دلایل مختلف به آن مبتلا می شوند. مخاطبان آیدانیتو، در تماس با این مرکز، می توانند از بهترین روش های درمان این اختلال و سایر اختلالات روانی مطلع شوند.

چرا مشاوره تلفنی؟

این روزها مشاوره تلفنی طرفداران زیادی دارد و استقبال از آن هر روز بیشتر از دیروز می شود. این استقبال دلایل متعددی دارد. دلایلی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی
  • صرف زمان کمتر
  • مناسب بودن برای افراد خجالتی و کسانی که تمایلی به گفت و گوی رودررو ندارند

در ادامه مطالعه مقاله اختلال چند شخصیتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه شاهد نشانه های این اختلال در خودتان یا یکی از نزدیکانتان هستید، برای آگاهی از روش های درمان اختلال مسخ شخصیت، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *