آموزش جنسی, کودک

آموزش جنسی کودکان

آموزش جنسی کودکان

کودکان بی‌تجربه هستند اما مسائل جنسی بخشی از زندگی آن‌ها است و به همین دلیل باید از موضوعات جنسی متناسب با سن‌شان آگاه باشند. البته آموزش جنسی کودکان به این معنی نیست که کودکان چیزی درباره‌ی رابطه جنسی بدانند. اطلاعات آن‌ها باید در حدی باشد که بدن خودشان را بشناسند، با حد و مرزها آشنا بشوند و بتوانند از خودشان حفاظت کنند.

 

 

اطلاعات جنسیِ مورد نیاز کودکان

بهتر است والدین، معلم‌ها و سایر کسانی که با کودکان در تماس هستند، بدانند که باید در آموزش جنسی چه اطلاعاتی در اختیار کودکان قرار بدهند. کودکان در حین بزرگ شدن و کشف دنیای اطراف، کم‌کم بدن خود را کشف می‌کنند و در مورد اعضای خصوصی خودشان و دیگران کنجکاو می‌شوند.

بهتر است آموزش جنسی کودکان به این صورت باشد که با اطلاع‌رسانی در مورد اعضای بدن و آموزش درباره‌ی نام این اعضا و کارکردشان به کودکان آن‌ها را در مورد اعضای جنسی بدنشان آگاه کنیم. آموزش درباره‌ی اعضای جنسی به این صورت نیست که کودک از عمل این اعضا در رابطه جنسی آگاه شود. بلکه او باید به این درک برسد که این اعضا خصوصی هستند. کسی حق ندارد به آن‌ها دست بزند و در صورت لمس شدن عضو خصوصی توسط دیگران، کودک باید اعتراض کند.

یکی دیگر از مسائل مهمی که کودکان باید در آموزش جنسی یاد بگیرند، آشنا شدن با حد و مرز جنسی است. مثلاً آن‌ها باید درک کنند که نباید در برابر دیگران برهنه شوند و موقع بازی کردن با هم سالان لباس خودشان را در بیاورند.

اگر پدر یا مادری در اتاق را باز کنند و فرزندشان را در حالتی ببینند که در برابر کودک دیگری لباس‌هایش را درآورده، نباید بر سر او فریاد بکشند. یا اگر متوجه علاقه‌ی زیاد او به دکتر بازی بشوند، نباید تنبیهش کنند. این رفتارهای کودک نشان دهنده‌ی کنجکاوی او هستند. در چنین موقعیت‌هایی والدین باید با کودکان خلوت کنند، در مورد حساس بودن اعضای جنسی با آن‌ها صحبت کنند و حد و مرز جنسی را به او یاد بدهند.

متأسفانه آزار جنسی کودکان اتفاقی است که همیشه در طول تاریخ رخ داده و همچنان رخ می دهد. یکی از مهم‌ترین فواید آموزش جنسی کودکان این است که آن‌ها را در این زمینه آگاه می‌کند و می‌تواند به پیشگیری از آزار جنسی کودکان منجر شود.

پدرها و مادرها باید حتماً به این نکته توجه کنند که برخورد شدید نسبت به سؤالات و رفتارهای جنسی کودکان نداشته باشند. با برخوردهای پرخاشگرانه، کودک اعتماد خودش را نسبت به والدین از دست می‌دهد و ممکن است برای برطرف کردن کنجکاوی‌های جنسی به کسانی و منابعی مراجعه کند که اطلاعات غلط و مضری در اختیارش قرار می‌دهند.

نقش مشاوران و روانشناس‌های مدرسه در آموزش جنسی کودکان

بهتر است بخشی از آموزش جنسی توسط مسئولین مدرسه انجام شود. معلم‌ها و مشاوران مدرسه می‌توانند از طریق آموزش‌های گروهی اطلاعات مناسب با سن کودکان را در اختیارشان قرار بدهند. همچنین در صورتی که یک کودک به مشاور مدرسه اعتماد داشته باشد، اگر سؤالی داشته باشد یا مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد، می‌تواند به او مراجعه کند و اطلاعات موثقی دریافت کند و کمک بگیرد.

بسیاری از والدین از گفت‌وگو در مورد مسائل جنسی با کودکانشان هراس دارند. اما واقعیت این است که آموزش جنسی به سلامت جسمی و روانی کودک کمک می‌کند و در برابر خطرات از او محافظت می‌کند.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «نشانه‌های آزار جنسی کودکان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *