آیدانیتو > گرایش های دکتری نفت
دکتری گرایش مهندسی نفت

گرایش های دکتری نفت






گرایش های دکتری نفت

همان گونه که مطلع هستید، کشور عزیزمان ایران از جمله بزرگ ترین معادن و منابع بزرگ گاز و نفت در جهان محسوب می شود. از این رو، تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص جهت بهره برداری بهینه و درست از این سرمایه ملی واقعاً ضروری می نماید. به همین جهت، رشته مهندسی نفت در مقاطع مختلف تحصیلی به دانشگاه های سرتاسر کشور راه پیدا کرده است. دوره مهندسی نفت با استفاده از تکنولوژی جدید ( علوم مختف در زمینه اجرا و طراحی عملیات بهره برداری منابع نقش و سهم بسیار زیادی را در تولید گاز و نفت و همچنین توسعه اقتصادی کشور بازی می کند. باید بگوییم که پایه و اساس دروس گنجانده شده در مقاطع مختلف مهندسی نفت مبتنی بر اقتصاد مهندسی، انتقال جرم، سیالات، ترمودینامیک، گازها، دینامیک و دینامیک سیالات است. موضوع مقاله حاضر را به معرفی گرایش های دکتری نفت اختصاص داده ایم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعاتی ضروری را در ارتباط با گرایش های دکتری نفت به دست آورید. گروه مهندسی نفت در مقطع دکتری دو گرایش مهندسی نفت، مهندسی نفت- اکتشاف را شامل می شود. در این مطلب، به ارائه پاره ای توضیحات در مورد گرایش اکتشاف برای شما دوستان می پردازیم.

گرایش اکتشاف نفت

باید بگوییم که اولین مرحله جهت برداشت یا بهره برداری از نفت، کشف حوزه های نفتی است. در این گرایش از مهندسی نفت، مطالعاتی سطحی در ارتباط با عملیات ژئو شیمیایی و ژئو فیزیک نیز صورت می گیرد. نحوه اکتشاف نفت به این صورت است که یک فرد مهندس اکتشاف نفت به وسیله ارسال امواج صوتی به اعماق زمین و سپس پردازش و اندازه گیری امواج برگشتی به عدم وجود و یا وجود نفت در درون زمین پی می برد. گرایش اکتشاف نفت ارتباطی بسیار نزدیک با زمین شناسی دارد از جمله دروس تخصصی گنجانده شده در این گرایش از مهندسی نفت می توان به زمین شناسی نفت، زمین ساخت، زمین شناسی مهندسی- ژئوفیزیک یک و آزمایشگاه تخمین و ارزیابی مخازن، مکانیک سنگ و آزمایشگاه و نمودارگیری چاه اشاره کرد.

ظرفیت دکتری مهندسی نفت

در مورد ظرفیت دکتری مهندسی نفت در هر دو گرایش آن باید بگوییم که در مجموع تعداد کمی از افراد در این رشته تحصیلی و در مقطع دکتری پذیرفته می شوند. به عنوان مثال، در گرایش مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران با پذیرش 9 نفر بالاترین ظرفیت پذیرش را به خود اختصاص داده است. اما در این میان، دانشگاه تهران ( محل تحصیل پردیس دانشکده های فنی، تنها یک نفر را در این رشته پذیرش می کند که کمترین ظرفیت پذیرش در گرایش مهندسی نفت از مجومعه نفت است. در مورد گرایش مهندسی نفت، اکتشاف نیز باید بگوییم که از بین دو دانشگاه پذیرنده بالاترین ظرفیت پذیرش دانشجو متعلق به دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعلق دارد. اما از طرف دیگر، دانشگاه صنعتی سهند- تبریز با داشتن ظرفیت دو نفر کمترین ظرفیت پذیرش گرایش مهندسی نفت- اکتشاف را به خود اختصاص می دهد.

دروس دکتری مهندسی نفت

از جمله دروس مورد تدریس در مقطع دکتری مهندسی نفت می توان به خواص سنگ و سیال، مهندسی بهره برداری2-1، مهندسی مخازن 2-1 و چاه آزمایی اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با گرایش های دکتری نفت پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی دکتری بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری نفت ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *