انتخاب رشته دکتری فیزیک

گرایش های دکتری فیزیک

گرایش های دکتری فیزیک

مقطع تحصیلی دکتری فیزیک بالاترین دوره دانشگاهی در این رشته محسوب می شود. هدف اساسی و اصلی از ایجاد این مقطع از رشته فیزیک آموزش و تربیت اشخاصی است که با ایجاد نوآوری در حوزه های مختلف فن آوری و علوم در رفع نیازهای مردم، کشور و علم و دانش سهیم باشند. این دوره مجموعه ای کامل و هماهنگ از فعالیت های پژوهشی و آموزشی را شامل می شود که در حقیقت تمامی حوزه های مربوط به علم هیجان انگیز و جالب فیزیک و زمینه های بین رشته ای این رشته محبوب را نیز شامل می گردد. محور اصلی و اساسی مقطع دکتری رشته فیزیک تحقیق تجربی، تحقیق نظری و یا ترکیبی از این دو مورد است. علاوه بر این، مواردی همچون آشنایی با جدیدترین و پیشرفته ترین روش های پژوهش و تحقیق و تلاش برای ایجاد نوآوری در این حوزه، دسترسی به جدیدترین منابع فناوری، تحقیقاتی و علمی و همین طور تسلط بر مواردی همچون ارزیابی، نظارت، هدایت، اجرا و طراحی در یکی از زمینه های رشته فیزیک در مقطع دکتری این رشته جای می گیرد. از تمامی فارغ التحصیلان و دانش آموختگان علم فیزیک در مقطع دکتری انتظار می رود که در کنار اشراف کامل به آخرین یافته های اجرایی و علمی اجرایی و علمی تخصص مرتبط با خود بتوانند به کمک آموزه های دوران تحصیل خود در دانشگاه راه حل مدرن و مشخصی را در زمان انجام یک طرح پژوهشی مرتبط پیدا کنند. در این مقاله به ذکر گرایش های دکتری فیزیک می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در ارتباط با گرایش های دکتری فیزیک به دست آورید.

گرایش های دکتری فیزیک

رشته فیزیک در مقطع دکتری هشت گرایش را شامل می شود. در این جا به ذکر این گرایش های برای شما می پردازیم.

ردیف

گرایش دکتری رشته فیزیک

1فیزیک هسته ای
2نجوم و اختر فیزیک
3گرانش و اخترشناسی
4فیزیک ماده چگال
5فیزیک آماری و سامانه های پیچیده
6فیزیک پلاسما
7اپتیک و لیزر
8ذرات بنیادی و نظریه میدان ها

در ادامه به ذکر پاره ای توضیحات راجع به شماری از گرایش های دکتری فیزیک برای شما می پردازیم.

گرایش ذرات بنیادی و نظریه میدان ها

ذرات بنیادی و نظریه میدان ها از جمله مهم گرایش های رشته فیزیک در مقطع دکتری به شمار می رود. این گرایش به تحلیل و بررسی این موضوع که این ماده از چه چیزی تهیه شده است می پردازد. علاوه بر این، بررسی ماده در بنیادی ترین شکل ممکن یعنی کوچک ترین اجزاء تشکیل دهنده یا همان ذرات بنیادی نیز در این گرایش از رشته فیزیک مطرح می شود. ستارگان، بدن انسان و اجسام مختلف از ذرات بنیادی تشکیل شده اند که از جهت نحوه چیدمان و تعداد تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در نتیجه، وجود ذرات بنیادی لزوماً باید در تمامی پدیده های دنیا ملموس و مشخص باشد. گرایش ذرات بنیادی و نظریه میدان ها همواره سعی در ارائه دیدی بالاتر و درکی عمیق تر راجع به تکامل اجسام منفرد همانند صخره ها، پلورها، مولکول ها، اتم ها، ستارگان و همین طور ساختمان آن ها دارند.

گرایش و گرانش و کیهان شناسی

در گرایش گرانش و کیهان شناسی به مطالعه زمینه های مختلفی از کیهان به وسیله نسبیت عام پرداخته می شود. از جمله دروس ارائه شده در این گرایش می توان به انرژی و ماده تاریک، تثبیت عام عددی، کیهان شناسی 2، گرانش1، موضوعات ویژه 2، گرانش و کیهان شناسی کوانتومی و روش های پیشرفته در فیزیک محاسباتی و شبیه سازی اشاره کرد.

گرایش اپتیک و لیزر

اپتیک به عنوان شاخه ای از علم فیزیک به بررسی و مطالعه مواردی همچون خواص و رفتار نور مرئی، فرابنفش و همین طور مادون قرمز می پردازد و از آن در شمار زیادی از علوم همچون عکاسی، مهندسی پزشکی و ستاره شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر نیز به علت خواص متفاوت خود نقشی بسیار مهم و مؤثر در پزشکی، صنعت چاپ و همین طور گسترش ارتباطات دارد. همه دانشجویان در گرایش اپتیک و لیزر با مسائلی همچون اسپکتروسکوپی لیزری انواع لیزر و  اپتیک و همین طور استفاده از آن ها آشنایی لازم را پیدا می کنند.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های دکتری فیزیک پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مصاحبه دکتری فیزیک سراسری بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری فیزیک ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

1 دیدگاه در “گرایش های دکتری فیزیک

  1. نعمت الله رویش گفت:

    بطور مقایسه ای با رشته های مهندسی آیا تحصیل در رشته فیزیک از شانس بیشتری نسبت به علوم فنی برخوردار است یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *