انتخاب رشته دکتری علوم کامپیوتر

گرایش های دکتری علوم کامپیوتر






گرایش های دکتری علوم کامپیوتر

رشته علوم کامپیوتر به عنوان پل ارتباطی بین رشته ریاضی و کامپیوتر محسوب می شود و اساسی ترین و مهم ترین هدف از ایجاد و راه اندازی آن در دانشگاه ها دسترسی به بهترین الگوریتم های موجود یا بیشترین میزان دقت، کمترین خطا و اشتباه و در کمترین زمان است. به بیان دیگر، هدف از ورود رشته علوم کامپیوتر به دانشگاه ها آموزش و تربیت کارشناسان و متخصصانی است که با دید و نگرشی منطقی تر به حل مسائل به وجود آمده در ریاضی یا علوم کامپیوتر مشغول شوند. از جمله توانایی های لازم جهت ورود و ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر علاقه زیاد و تسلط کافی به علم ریاضیات است و دانشجویان این رشته تحصیلی باید توانایی برخورد و داشتن استدلالی مبنی بر ریاضیات را داشته باشند. از طرف دیگر، داشتن اطلاعات عمومی بالا و پشت نکردن به تحقیق و مطالعه حتی پس از دوران فارغ التحصیلی نیز از دیگر توانایی های ضروری جهت ادامه تحصیل در این رشته به شمار می رود. باید بگوییم که تحصیل در رشته علوم کامپیوتر تا مقطع دکتری در ایران امکان پذیر است. در این مقاله، به بحث در مورد گرایش های دکتری علوم کامپیوتر برای شما دوستان می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات جامع و کاملی را در ارتباط با گرایش های دکتری علوم کامپیوتر به دست آورید.

گرایش های رشته علوم کامپیوتر در مقطع دکتری

باید بگوییم که رشته علوم کامپیوتر در مقطع دکتری از هفت گرایش مختلف تشکیل شده است. در اینجا به ذکر این هفت گرایش برای شما می پردازیم.

ردیف

گرایش های دکتری علوم کامپیوتر

1

علوم تصمیم و دانش

2

داده کاوی

3

منطبق و روش های صوری

4

محاسبات نرم و هوش مصنوعی

5

نظریه سیستم ها

6

الگوریتم و نظریه محاسبه

7

محاسبات علمی

 

در این قسمت از مقاله پاره ای توضیحات را در ارتباط با چند گرایش از علوم کامپیوتر برای شما بیان می کنیم.

گرایش علوم تصمیم و مهندسی دانش

این گرایش از علوم کامپیوتر یک رشته منحصر به فرد است که ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با هوش مصنوعی دارد. هدف از ایجاد و گرایش علوم تصمیم و مهندسی دانش ارائه دادن راه حل های مناسبی برای پاسخگویی، تصمیم سازی، استنباط و استخراج پرسش ها و همین طور نیازهای جامعه امروزی مطابق روش های جدید مهندسی و علوم ریاضی است.

گرایش الگوریتم و نظریه مصاحبه

گرایش الگوریتم و نظریه مصاحبه از جمله جدیدترین رشته های علوم کامپیوتر به شمار می آید. باید بگوییم که این گرایش تفاوت چندانی با گرایش مهندسی نرم افزار رشته کامپیوتر ندارد. از جمله مهارت های ضروری جهت تحصیل در گرایش الگوریتم و نظریه مصاحبه داشتن آشنایی با ریاضیات پیشرفته کامپیوتری و الگوریتم های توزیعی و پیشرفته است. دانشجویان مشغول به تحصیل در این گرایش بعد از اتمام دوران تحصیل می توانند به عنوان پژوهشگر کامپیوتر، کارشناس تحلیل نرم افزار، کارشناس پشتیبانی نرم افزار، مدیریت پروژه های نرم افزاری و رمز نگاری داده ها مشغول به کار و فعالیت شوند.

ظرفیت پذیرش دکتری علوم کامپیوتر

در مورد ظرفیت پذیرش دکتری علوم کامپیوتر باید بگوییم که در میان دانشگاه های روزانه ارائه دهنده این رشته دانشگاه تبریز(گرایش نظریه سیستم ها) و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از بالاترین ظرفیت پذیرش یعنی 5 نفر برخوردار هستند. اما در مقابل دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه شهید باهنر کرمان (گرایش محاسبات نرم و هوش مصنوعی) با ظرفیت پذیرش تنها یک نفر کمترین ظرفیت پذیرش را در این رشته به خود اختصاص داده است.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های دکتری علوم کامپیوتر پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی دکتری بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری علوم کامپیوتر ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *