آیدانیتو > گرایش های دکتری شهرسازی
دکتری شهرسازی

گرایش های دکتری شهرسازی






گرایش های دکتری شهرسازی

رشته شهرسازی یکی از رشته های گروه هنر است که با کد 2503 در دفترچه ارائه شده است. رشته شهرسازی دارای سه گرایش است. در این مقاله گرایش های دکتری شهرسازی را برایتان توضیح می دهیم.

گرایش های دکتری شهرسازی:

  • طراحی شهری
  • شهرسازی اسلامی
  • شهرسازی

معرفی گرایش های دکتری شهرسازی

امروزه با افزایش جمعیت و تغسیر سبک زندگی و تمایل به زندگی در کلان شهرها، رشته شهرسازی اهمیت بیشتری یافته است. ساماندهی و طراحی شهر با در نظر گرفتن تمام شرایط، امکانات و سایر موارد تنها از عهده یک فرایا مجموعه بر نمی آید بلکه نیاز به همفکری بین گروه های مختلف است. این گروه ها شامل اقتصاددانان، جامعه شناسان، معماران، مهندسین عمران، جغرافیا دانان و… است، اما در نهایت طراحی فضای شهری به عهده شهرسازان است.

مهندسین و متخصصین شهرسازی باید تواناییی تجزیه و تحلیل و در نظر گرفتن چندین آیتم را داشته باشند. در طراحی شهری باید به دسترسی ها، حمل و نقل، شبکه های زیرزمینی و شبکه های زیرساختی مثل آب و برق، تلفن، گاز و… توجه کرد. طراحی اصولی شهر برای جلوگیری از آسیب های شدید در هنگام بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله نیز در دستور کار شهرسازان قرار می گیرد. رشته شهرسازی در مقطع دکتری با سه گرایش ارائه می شود. در ادامه به معرفی گرایش های دکتری شهرسازی خواهیم پرداخت.

طراحی شهری

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و تفسیر روش زندگی، نیاز به ایجاد شهرهای جدید احساس می شود. اکثر این شهرها و شهرک های جدید در اطراف شهرهای بزرگ ایجاد می شوند. ایجاد یک شهر مثل خلق یک اثر هنری، نیاز به یک طراحی دارد، که به آن طراحی شهری می گویند. در طراحی شهری فضاها، بناها، چشم اندازها و ارتباطات شهری مورد توجه قرار می گیرد.

طراحی شهری یک حرفه جدید محسوب می شود در حال حاضر در سراسر جهان بازار کار نسبتاً خوبی دارد. فارغ التحصیلان رشته طراحی شهری می توانند همراه با معماران و مهندسین عمران، در شرکت های ساختمانی، پروژه های کوچک و بزرگ همکاری داشته باشند. همچنین فارغ التحصیلان دکتری طراحی شهری می توانند به عنوان اساتید دانشگاه مشغول به کار شوند.

شهرسازی اسلامی

گرایش شهرسازی اسلامی یکی از گرایش های دکتری شهرسازی است. این گرایش شباهت بسیاری به گرایش شهرسازی دارد. اما این تفاوت نگاه اسلامی در شهرسازی به آن اضافه شده است. در این گرایش حضور نگاه اسلامی بر طراحی و ساخت شهر بسیار پررنگ است.

شهرسازی

گرایش شهرسازی فیزیکی دیگر از گرایش های دکتری شهرسازی است. گرایش شهرسازی به شهرسازی عمومی نیز معروف است، تا تفاوتی بین آن و شهرسازی اسلامی ایجاد شود. در این رشته تلاش می شود تا با بررسی اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، ارتباطات و زیرساخت ها، امکان ایجاد یک شهر مورد ارزیابی قرار بگیرد.

سه گرایش رشته شهرسازی ارتباط بسیار نزدیکی با هم د ارند تا طراحی شهری انجام نشود شهرسازی صورت نمی گیرد و بدون شهر سازی به طراحی شهری نیز نیست.

توجه داشته باشید که تمامی فارغ التحصیلان ارشد نمی توانند در رشته شهرسازی به تحصیل بپردازند. بلکه تنها داوطلبانی با مدرک ارشد برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری، شهرسازی، مدیریت امور شهری، طراحی شهری، معماری، برنامه ریزی و طراحی محیط، مدیریت محیط زیست، گرایش های جغرافیایی، برنامه ریزی توسعه منطقه ای، مرمت و احیا ابنیه و بناهای تاریخی می توانید در دکتری رشته شهرسازی شرکت کنند.
از منابع دکتری شهرسازی غافل نشوید.

اگر سؤالی در زمینه تفاوت گرایش های دکتری شهرسازی دارید و یا می خواهید جهت انتخاب یکی از گرایش ها مشورت داشته باشید می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *