گرایش مهندسی مواد و متالورژی

گرایش های ارشد مواد و متالورژی





گرایش های ارشد مواد و متالورژی

در این مقاله با هدف آشنایی بیشتر علاقه مندان رشته مواد متالورژی، به معرفی و بررسی گرایش های ارشد مواد و متالورژی پرداخته ایم. رشته مواد و متالورژی به یک رشته گسترده و وسیع است و شاخه های آن به علوم دیگر وارد شده است. این رشته کمربند میانی ساختار مواد، روش ساخت و خواص و عملکرد مواد است. برخی رشته مواد را مادر رشته های مهندسی می نامند زیرا در تمام مصنوعات و ساخته های بشر از این علم استفاده می شود. در ادامه گرایش های ارشد مواد و متالورژی را معرفی می کنیم.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد

در مقطع ارشد، مهندسی مواد و متالورژی به دو رشته و ده گرایش ارائه شده است. رشته و گرایش های ارشد و مواد و متالورژی در جدول زیر آمده است.

رشته

گرایش

مهندسی مواد

جوشکاری

سرامیک

ریخته گری

شکل دادن فلزات

مواد مرکب

خوردگی و حفاظت مواد

شناسایی و انتخاب مواد مهندسی

استخراج فلزات

مهندسی پزشکی

بیومواد

مهندسی بافت

 

در ادامه گرایش های ارشد مواد و متالورژی را شرح می دهیم.

شناسایی و انتخاب مواد مهندسی

یکی از گرایش های ارشد مواد و متالورژی، شناسایی و انتخاب مواد مهندسی است. در صنایع و تولیدی ها یکی از مسائل و البته می توان گفت مهم ترین قدم، انتخاب ماده اولیه و فرایند تولید آن است. این گرایش با اطلاعات و دانش خود پیرامون انتخاب مواد اولیه، طراحی و ارائه روش ساخت، بررسی علل تخریب به صنایع و تولیدی ها در جهت تولید محصول با کیفیت تر و با هزینه کمتر کمک شایانی می کند.

شکل دادن فلزات

یکی دیگر از گرایش های ارشد مواد و متالورژی شکل دادن فلزات است. امروزه شکل دادن به فلزات یکی از روش های مهم ساخت و تولید محصولات فلزی محسوب می شود. فارغ التحصیلان این رشته با مهارت و دانش تحلیل و طراحی فرایندهای شکل دهی به فلزات و بررسی قابلیت شکل پذیری می توانند در زمینه تولید محصولات فلزی فعالیت داشته باشند.

سرامیک

یکی دیگر از گرایش های ارشد موادمتالورژی، گرایش سرامیک است. سرامیک به مواد جامدی گفته می شود که از مواد غیر آلی و غیرفلزی ساخته شده اند، به مانند سیمان، شیشه، چینی و…. در این گرایش افراد با انواع سرامیک، روش ساخت، افزایش مقاومت، طراحی سرامیک و… آشنا خواهند شد.

مهندسی پزشکی گرایش بیومواد

یکی از رشته های مجموعه مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی پزشکی است که با دو  گرایش بیومواد و مهندسی بافت در این مجموعه قرار گرفته است. در این گرایش به بررسی مواد برای قرار گرفتن و پیوند زدن با بدن انسان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بهترین گرایش ارشد مهندسی مواد

برای بررسی بهترین گرایش ارشد مهندسی مواد، باید به بازار کار، حوق و درآمد، شرایط کاری و دانش روز و امکان ادامه تحصیل را بررسی کرد. اگر بخواهیم با بررسی مواد فوق بهترین گرایش ارشد مهندسی مواد را معرفی و انتخاب کنیم، به یک رده بندی نزولی می رسیم.

در رتبه اول می توان گرایش های سرامیک، جوشکاری، شکل دادن فلزات و ریخته گری را جای داد. بعد به ترتیب گرایش های شناسایی و انتخاب مواد، مهندسی بیومواد، استخراج فلزات مواد مرکب و مهندسی بافت را نام برد.

بهترین دانشگاه های مهندسی مواد در ایران

یکی دیگر از موارد مهم برای تحصیل در رشته مواد متالوژی ، علاوه بر انتخاب گرایش، انتخاب دانشگاه است. زمین دانشگاه های ایران اگر بخواهیم سه دانشگاه برتر در رشته مواد را نام ببریم، به دانشگاه صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر می رسیم.

پیشنهاد می کنیم مقاله ثبت نام ارشد بدون کنکور را نیز از دست ندهید.

اگر برای انتخاب گرایش از بین گرایش های ارشد مواد و متالورژی دچار شک و تردید شده اید میتوانید با مشاوران آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *