آیدانیتو > گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی
گرایش مهندسی معماری کشتی

گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی






گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی

همان طور که می دانید کشور ما ایران از جمله بزرگ ترین خریداران کشتی در جهان محسوب می شود. هر ساله در ایران کشتی های بسیاری از جمله کشتی های کوچک مخصوص حمل و نقل کالا و کشتی های عظیم با وزن 500 تن ساخته شده جهت حمل و نقل نفت ساخته می شوند. رشته مهندسی معماری کشتی مجموعه ای از درس های تحقیقاتی و نظری را شامل می شود که برای تربیت طراحانی کار آزموده و متخصص و همچنین ایجاد زمینه  کافی جهت توسعه و درک چیزی که در مرزهای دانش فنی این رشته محبوب می گذرد توسط مسئولین امر ایجاد شده است. هدف اساسی از راه اندازی رشته مهندسی معماری کشتی آموزش و تربیت اشخاصی است که اقدام به طراحی فرم بدنه کشتی ها، طراحی و سازه پیش برندهای سیستم های رانش و همین طور کنترل و فرمان شناورها اقدام می کنند. نحوه آموزش در این رشته تحصیلی به شکل درس های کارآموزی، عملی، نظری به اضافه کاری ورزی بر روی کشتی هاست. فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی می توانند به عنوان کارشناس مشاغل و مسئولیت های مرتبط با صنایع دریایی در کارخانه های کشتی سازی و سازمان های وابسته را به عهده بگیرند. رشته مهندسی معماری کشتی از سه گرایش مختلف تشکیل شده است. در این مقاله، به ذکر گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی برای شما می پردازیم.

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی

مجموعه مهندسی معماری کشتی از دو رشته مهندسی معماری کشتی و مهندسی دریا تشکیل شده است. در این بین، رشته مهندسی معماری کشتی سه گرایش را شامل می شود. در زیر به ذکر گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی برای شما می پردازیم.

ردیف

گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی

1

ساخت در صنایع دریایی

2

هیدرومکانیک کشتی

3

سازه کشتی

 

در زیر پاره ای توضیحات را در مورد دو گرایش از کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی برایتان بیان می کنیم.

گرایش مهندسی ساخت در صنایع دریایی

گرایش مهندسی ساخت در مقطع کارشناسی ارشد جزء رشته های میان رشته ای به شمار می آید که می تواند اثر بسیار زیادی در رشد فناوری و افزایش بهره وری داشته باشد. باید بگوییم که مبحث جوشکاری در این گرایش ها جایگاه خاصی دارد و دانشجویان در طول دوران تحصیل با مباحثی همچون خوردگی در جوشکاری، عیوب جوش، بازرسی جوش، متالوژی جوش و نحوه طراحی اتصالات آشنایی لازم را پیدا می کنند.

از جمله دروس مورد تدریس در این گرایش می توان به طراحی اتصالات جوش مواد مصرفی در جوشکاری ذوبی، تغییرات رفتار مواد اتصال و رئولوژی مواد مرکب در منطقه جوش اشاره کرد.

گرایش سازه کشتی

لغت سازه در معنای کاربردی و وسیع در علوم فنی مهندسی به معنای نوعی ساختار ایجاد شده به وسیله بشر اطلاق می شود که اهدف مورد نظر انسانی را محقق می سازد. از این اصطلاح در علم کشتی سازی نیز استفاده می شود و گرایش سازه کشتی از جمله گرایش های مطرح از رشته مهندسی معماری کشتی به حساب می آید.

دانشگاه های مهندسی کشتی

در این بخش به ذکر دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی کشتی در گرایش هیدرومکانیک می پردازیم.

ردیف

دانشگاه های پذیرنده مهندسی کشتی (هیدرومکانیک)

1

دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) – نوشهر

2

دانشگاه صنعتی امیرکبیر- تهران

3

دانشگاه خلیج فارس بوشهر

منابع کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی

در زمان مطالعه برای کارشناسی ارشد مهندسی معماری ملزم به تهیه منابع بسیاری هستید از جمله این منابع می توان به کتاب ساختمان کشتی ( تحلیل پایداری شناورها، دینامیک کشتی و کتاب جامع مهندسی معماری دریایی اشاره کرد).

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله معرفی گرایش های رشته های کارشناسی ارشد  بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد مهندسی معماری کشتی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *