آیدانیتو > گرایش های ارشد مهندسی شیمی
گرایش مهندسی شیمی

گرایش های ارشد مهندسی شیمی






گرایش های ارشد مهندسی شیمی

علم شیمی به عنوان علم مولکول ها، پیوندها و اتم ها در میان مردم شناخته می شود. دانشی که در آن نحوه تولید، چگونگی تغییرات و خواص مواد مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. رشته شیمی، رشته ای است که به آموزش و تربیت افراد کارآمد و متخصص می پردازد که با آزمایش، تحقیق و مطالعه دست به نوآوری و ابداع می زند و یا سعی در کنترل فراورده های شیمیایی دارد. از جمله توانایی های فارغ التحصیلان رشته شیمی می توان به عهده دار شدن مسئولیت در زمینه های مختلفی همچون فعالیت در مؤسسات آموزشی، دبیرستان ها و دانشگاه ها، داشتن آمادگی جهت ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر تحصیلی جهت تأمین کادر علمی مراکز علمی و دانشگاه ها و توانایی ارائه خدمات مختلف در کارخانه های لاستیک، پلاستیک و پتروشیمی اشاره کرد. در حقیقت، هدف اصلی از ایجاد علم شیمی خلق محصولات و مواد بهتر برای جهان امروز است. رشته مهندسی شیمی در ایران در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های مختلفی همچون سراسری و آزاد تدریس می گردد. بحث امروز ما در رابطه با معرفی گرایش های ارشد مهندسی شیمی است. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات ضروری را در رابطه با گرایش های ارشد مهندسی شیمی به دست آورید.

گرایش های مهندسی شیمی در ارشد

باید بگوییم که رشته مهندسی شیمی از 12 گرایش مختلف تشکیل شده است. در زیر به ذکر این گرایش ها و همین طور پاره ای از توضیحات راجع به هر کدام می پردازیم.

ردیف

گرایش های ارشد رشته شیمی

1

زیست پزشکی

2

پدیده های انتقال

3

پلیمر

4

نانوفناوری

5

صنایع شیمیایی معدنی

6

صنایع غذایی

7

فراوری و انتقال گاز

8

محیط زیست

9

مدل سازی،شبیه سازی و کنترل

10

طراحی فرایند

11

فرایندهای جداسازی

12

ترموسینیتک و کاتالیست

 

گرایش صنایع غذایی ارشد مهندسی شیمی

در این گرایش از ارشد مهندسی شیمی به کاربرد علوم مهندسی جدید جهت، واحدهای تولید مواد غذایی، خطوط فرایند و طراحی دستگاه ها پرداخته می شود. در این گرایش به تمامی جنبه های علمی و تئوری طراحی شامل طراحی کارخانجات تولیدی صنایع غذایی، بسته بندی و فراوری مواد غذایی و طراحی خطوط مختلف آماده سازی توجه می شود.

مهندسی شیمی گرایش ترموسینتیک و کاتالیست

این گرایش از ارشد مهندسی شیمی در مجموع از دو شاخه سینتیک و کاتالیست و همین طور ترمودینامیک تشکیل شده است. در شاخه سنیتیک و کاتالیست به سه موضوع عمده تعیین خصوصیات شیمیایی و فیزیکی کاتالیست ها، روش ها و اصول کاتالیست ها و همین طور طراحی راکتورهای مربوطه و سینتیک واکنش های کاتالیستی پرداخته می شود. اما بحث اصلی در گرایش ترمودینامیک تحلیل و بررسی در رابطه با مفاهیمی همانند فشار حجم، انرژی و روابط کار است.

گرایش محیط زیست ارشد مهندسی شیمی

گرایش محیط زیست از ارشد مهندسی شیمی به عملکرد زیست شناسی و مواد شیمیایی و همین طور شیوه بهره گیری از مواد شیمیایی جهت طراحی تصفیه خانه های آب و تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری می پردازد. در مجموع، هر فرایندی که در آن به پاک سازی خاک، هوا و آب به وسیله مواد شیمیایی پرداخته شود در حوزه گرایش محیط زیست جای دارند.

بهترین گرایش ارشد مهندسی شیمی

همان طور که ملاحظه کردید، رشته ارشد مهندسی شیمی، از گرایش های مختلفی تشکیل شده است. اما تعدادی از گرایش ها از جمله پلیمر از محبوبیت خاصی در میان داوطلبان برخوردار هستند. این گرایش به دلیل متفاوت بودن زمینه کاری از بازارکاری خوبی برخوردار است.

در این مقاله به بررسی گرایش های ارشد مهندسی شیمی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد مهندسی شیمی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *