گرایش مطالعات زنان

گرایش های ارشد مطالعات زنان






گرایش های ارشد مطالعات زنان

در کشور عزیزمان ایران با شکل گیری و نهادینه شدن انقلاب اسلامی به دست رهبر کبیر انقلاب امام خمینی، شاهد توجه ویژه و حساسیت خاص امام به مسائل زنان بوده ایم. حضرت امام خمینی در عمل و گفتار خود و با درایت و مهارت موضوع حقوق زنان و بهبود و اصلاح شرایط آن ها را یکی از محورهای بازگشت به اسلام ناب محمدی و از استراتژی های اصلی انقلاب اسلامی ایران می دانستند. بی شک استمرار چنین طرز فکری در میان مردم جامعه بدون وجود پشتوانه کافی آکادمیک و علمی ممکن نیست. در طی دو دهه اخیر، شاهد ایجاد و راه اندازی رشته مطالعات زنان در مرکز دانشگاهی دنیا بوده ایم. این رشته تحصیلی، همواره بر این باور است که به علت وجود افکار و دیدگاه های متحجرانه و منفی نسبت به زنان از ابعاد مختلف اجتماعی، خانوادگی و انسانی و همچنین وجود محرومیت های جدی، موجب توجهی خاص به مسئله زن جهت اصلاح این معضل شده است. در نتیجه به آسانی می توان هدف از ایجاد رشته مطالعات زنان را در دانشگاه ها متوجه شد. برنامه آموزشی رشته مطالعات زنان بر طبق رأی صادره توسط جلسه شورای عالی برنامه ریزی مورخ 19 دی سال 1378 به تصویب رسید. باید بگوییم که رشته مطالعات زنان دارای دو گرایش حقوق زن در اسلام و زن و خانواده است. در این مقاله، به معرفی گرایش های ارشد مطالعات زنان برای شما دوستان گرامی می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا با معرفی گرایش های ارشد مطالعات زنان اطلاعاتی ضروری و مفید را در این رابطه به دست آورید.

گرایش حقوق زن در اسلام

گرایش حقوق زن در اسلام در رشته مطالعات زنان به عنوان گرایشی میان رشته ای با صبغه حقوقی در میان اهالی دانشگاه شناخته می شود. این گرایش، علاوه بر دروس فقهی حقوقی همچون بهداشت، هنر، تاریخ و روانشناسی روش تحقیق در حوزه مرتبط با زن و خانواده و مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد. از جمله اهداف شکل گیری گرایش حقوق زن در اسلام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد زمینه جهت تولید علم بومی در حوزه مسائل حقوقی زنان بر طبق ارزش های اسلامی، معارف و مبانی اسلامی.
  • توسعه و ارتقاء پژوهش و تحقیق در مسائل حقوقی و فقهی خانواده و زن برای طرح نظام حقوقی اسلام و مبانی اندیشه دینی
  • تقویت نیروی انسانی کاردان و متخصص جهت پژوهش و آموزش در امور خانواده و زنان

توانایی ها و نقش دانش آموختگان گرایش زن و خانواده

تمامی دانش آموختگان کارشناسی ارشد گرایش زن و خانواده از توانایی های زیر برخوردار خواهند بود.

  • توانایی در پاسخگویی به شبهات مطرح در مورد مسائل حقوقی خانواده و زن و پرسش هایی از توانایی ها در این زمینه با کمک گرفتن از علوم روز و منابع دینی
  • تحقیق و پژوهشگری در زمینه مسائل حقوقی خانواده و زن

شرایط پذیرش دانشجو در گرایش حقوق زن در اسلام

تمامی دارندگان مدارک کارشناسی در رشته هایی همچون علوم اسلامی، علوم قرآنی، الهیات و معارف اسلامی، فقه، قرآن و حدیث، علوم سیاسی، حکمت اسلامی و فلسفه، علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره و علوم تربیتی امکان تحصیل در مقطع ارشد گرایش حقوق زن در اسلام را دارند.

گرایش زن و خانواده

همان گونه که در جریان هستید، خانواده به عنوان پایدارترین و مهم ترین گروه اجتماعی و نهاد نقشی قابل توجه و مهم در جامعه و ترقی آن ایفا می کند. شناخت کامل و دقیق مسئولیت های اعضاء خانواده اسلامی و حقوق آن ها که زن در جایگاه مادر نقشی بسیار حیاتی در آن دارد بسیار ضروری است. بدین ترتیب در جهت آموزش و تربیت سیاستگذاران و برنامه ریزان آینده، زمینه تقویت جایگاه خانواده و زن فراهم می شود.

توانایی و نقش دانش آموختگان گرایش زن و خانواده

کلیه فارغ التحصیلان و دانش آموختگان گرایش زن و خانواده مهارت هایی را در زمینه حل مشکلات علمی در زمینه مسائل خانواده و زنان خواهد داشت.

از طرف دیگر، درک نظر و دیدگاه دین مبین اسلام راجع به خانواده و زن در چار چوب نظام اجتماعی و فکری بر طبق منابع اصیل اندیشه دینی را می توان از دیگر توانایی های دانش آموختگان گرایش زن و خانواده به شمار آورد.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط بامعرفی گرایش های ارشد مطالعات زنان پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله زمان ثبت نام کارشناسی ارشد سراسری 97  بزنید.

اگر سوالی در زمینه معرفی گرایش های ارشد مطالعات زنان ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران باتجربه تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *