گرایش علوم زمین

گرایش های ارشد علوم زمین





گرایش های ارشد علوم زمین

رشته علوم زمین یکی از رشته های گروه علوم پایه است که با کد 1201 کد دفترچه انتخاب رشته ارشد آمده است. رشته علوم زمین دارای 11 گرایش است. در ادامه قصد داریم گرایش های ارشد علوم زمین را معرفی و مقایسه کنیم. گرایش های ارشد علوم زمین را در جدول زیر آورده ایم.

پترولوژی

زمین ساخت

چینه نگاری و دیرینه شناسی

رسوب شناسی و سنگ شناسی بدوی

زمین شناسی اقتصادی

آب زمین شناسی

زمین شناسی مهندسی

زمین شناسی و زیست محیطی

زمین شیمی

زمین شناسی نفت

سنجش از دور زمین شناختی

 

در ادامه چندی از گرایش های ارشد علوم زمین را معرفی می کنیم.

رشته زمین شناسی حوادث و رخ دادهای زمین را از ابتدای تشکیل زمین تاکنون بررسی می کند. این بررسی ها علاوه بر مشخص کردن مکان وجود معادن و نفت، خطرها و بلایای طبیعی از قبیل زلزله، مناسب بودن زمین برای کارکردهای مختلف را نیز بررسی می کند. موقعیت های شغلی فارغ التحصیلان زمین شناسی متناسب با هر گرایش بسیار متفاوت است، از کار در شرکت های نفت و سازمان زمین شناسی تا همکاری با پروژه های ساختمانی همگی از محل هایی هستند که فارغ التحصیلان ارشد زمین میتوانند در آن مشغول به کار شوند.

گرایش های ارشد زمین شناسی دانشگاه تهران

رشته زمین شناسی در دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی ارائه می شود. دانشگاه تهران به عنوان یکی از برترین دانشگاه های ایران نیز رشته زمین شناسی دانشجو می پذیرد. گرایش های ارشد زمین شناسی دانشگاه تهران به شرح زیر است.

  • پترولوژی : روزانه، شبانه
  • زمین ساخت: روزانه
  • زمین شناسی اقتصادی: روزانه و شبانه
  • آب زمین شناسی: روزانه
  • زمین شناسی نفت: روزانه و پردیس خودگردان
  • چینه نگاری و دیرینه شناسی: روزانه و شبانه
  • زمین شناسی مهندسی: روزانه و شبانه
  • رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی: دوره روزانه وشبانه

همان طور که در بالا آمده است هشت گرایش از یازده گرایش های ارشد علوم زمین در دانشگاه تهران ارائه می شود. دانشگاه تهران در بیشتر گرایش های ارشد علوم زمین خود در دوره روزانه و نوبت دوم پذیرش دارد.

رشته پترولوژی

پترولوژی یا سنگ شناسی یکی از گرایش های مهم زمین شناسی است، و به مطالعه سنگ های موجود در پوسته می پردازد. مطالعه تاریخچه پیدایش سنگ ها و فرایندهای زمین شناسی نیز در این گرایش انجام می شود. دانش پترولوژی یک دانش مکمل در تمام گرایش های ارشد علوم زمین به حساب می آید. می توان گرایش پترولوژی را یکی از برترین گرایش های علوم زمین نام برد.

گرایش های چینه نگاری، نفت و رسوب شناسی

بخش سافت راک دانشگاه تهران به سه گرایش چینه نگاری و دیرینه شناسی، زمین شناسی نفت و رسوب شناسی اختصاص دارد.

زمین شناسی نفت در جهت بررسی و مطالعه مخازن نفتی فعالیت می کند. در مقطع ارشد مهندسی نفت در زمین شناسی پروژه هایی چون کیفیت مخزن، کاربرد ایزوتوپ پایدار، تحلیل ساختاری نفت گیرها و.. درست بررسی است.

علوم رسوب شناسی نیز علم شناخت خصوصیات رسوبات، فرایندهای رسوبی است. دیرینه شناسی نیز علم مطالعه تاریخ تکامل موجودات گیاهی و جانوری است. بررسی تکامل موجودات با بررسی فسیل های ثبت شده بر روی سنگ های رسوبی امکان پذیر است.

برای مطالعه در رشته علوم زمین شرکت در کنکور ارشد ابتدا باید گرایش خود را از میان گرایش های ارشد علوم زمین انتخاب کنید و با مطالعه منابع ارشد علوم زمین گامی به سمت جلو بردارید.

اگر در زمینه انتخاب گرایش، انتخاب منابع و یا نحوه و شرایط ثبت نام ارشد علوم زمین دچار تردید هستید و سؤالی دارید می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *