آیدانیتو > گرایش های ارشد شیلات
گرایش علوم و مهندسی شیلات

گرایش های ارشد شیلات






گرایش های ارشد شیلات

رشته شیلات یکی از رشته های گروه کشاورزی است که در دفترچه آزمون ارشد با کد 1311 و با عنوان مجموعه علوم مهندسی شیلات ارائه شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته مهندسی شیلات آشنا کنیم و به گرایش های ارشد شیلات بپردازیم.

مهندسی شیلات در مقطع ارشد با چهار گرایش ارائه می شود.

  • تکثیر و پرورش آبزیان
  • فراوری محصولات شیلاتی
  • بوم شناسی آبزیان
  • صید و بهره بردای آبزیان

در ادامه به معرفی گرایش های ارشد شیلات می پردازیم و شما را با هر یک از گرایش های فوق آشنا می کنیم، تا بتوانید به راحتی گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

قبل از گرایش های ارشد شیلات نگاه مختصری به نوع کار رشته شیلات می اندازیم. توجه داشته باشید در کارهای شیلاتی شما همواره با آبزیان و آب سروکار دارید. محل کار شما، استخرهای پرورش ماهی رودخانه ها، سازمان های مربوطه و یا مرکز تحقیقاتی است. بنابراین لازم است به کار در این مراکز و همچنین زندگی در محلی نزدیک به محل کارتان به دور از شهرهای بزرگ و صنعتی علاقه مند باشید.

تکثیر و پرورش آبزیان

اولین گرایش انتخابی ما برای معرفی گرایش های ارشد شیلات، گرایش تکثیر و پرورش آبزیان است. همان طور که اسم گرایش مشخص است، در این گرایش تکثیر آبزیان در شاخه های شناخت، روش ها، نحوه و چگونگی افزایش میزان تکثیر مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر آن دانشجویان با نحوه، چگونگی و روش های پرورش آبزیان آشنا می شوند. به طور کلی می توان گفت دانشجویان تکثیر و پرورش با تمامی خصوصیات و ویژگی های فیزیولوژیک، تغذیه، ساختاری و رشد و تکثیر آبزیان آشنا می شوند. بعد از فارغ التحصیلی می توانند در مزارع پرورش آبزیان و برخی از مؤسسات تحقیقاتی مشغول به کار شوند.

فرآوری محصولات شیلاتی

فرآوری محصولات شیلاتی یکی دیگر از گرایش های ارشد علوم و مهندسی شیلات است. این گرایش نزدیکی بسیاری به رشته صنایع غذایی دارد. زیرا در این گرایش دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید تلاش می کنند تا با تغییر و طی اقدامات متفاوت برروی آبزیان، محصول جدیدی را تولید و معرفی کنند. این محصولات می توانند در زمینه خوراکی، مواد بهداشتی و آرایشی، دارویی و صنعتی باشند.

از دیگر زمینه مطالعاتی این گرایش بررسی، افزایش و حفظ کیفیت محصولات شیلاتی است.

بوم شناسی آبزیان

گرایش بوم شناسی آبزیان نیز یکی از گرایش های مهندسی شیلات است. این گرایش به سمت رشته محیط زیست کشیده شده است و ارتباط نزدیکی بین این دو رشته وجود دارد. نام دیگر بوم شناسی، اکولوژی است، به رشته بوم شناسی آبزیان اکولوژی آبزیان نیز می گویند. در این گرایش مطالعات به سمت ارتباط جاندار و محیط می رود. به عبارت دیگر و به عنوان مثال بر تأثیر افزایش درجه حرارت که یک معضل جهانی است، بر روی زندگی آبزیان می پردازد. تأثیر آلایندها و آلودگی ها، تغییرات محیطی، تغییر تغذیه و… را به هر یک از گونه های آبزیان مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

صید و بهره برداری آبزیان

در معرفی گرایش های ارشد شیلات به آخرین گرایش این رشته یعنی صید و بهره بداری آبزیان رسیده ایم. در این گرایش دانشجویان ابتدا با منابع شیلاتی ایران و جهان آشنا می شوند. خصوصیات انواع گونه ها را ارزیابی و بررسی می کنند. و در انتها با انواع روش ها، تکینک ها و ابزارآلات صید و بهره برداری آبزیان آشنا می شوند. در این گرایش علاوه بر آشنایی با صید و بهره بداری آبزیان، با مباحث برنامه ریزی و مدیریت صید نیز آشنا می شوند. علاوه بر انتخاب بهترین روش صید بتوانند با مدیریت درست و آینده نگری میزان صید هر ساله خود را افزایش و یا ثابت نگه دارند. به عبارت دیگر از کاهش میزان صید و آسیب به محیط و یا انقراض یک گونه آبزی جلوگیری می کنند.
مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 98 را نیز مطالعه کنید.

برای اطلاع از بازار کار و یا شناخت بیشتر گرایش های ارشد شیلات می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید. مشاوران آیدانیتو می توانند شما را در زمینه انتخاب گرایش و رشته مناسب راهنمایی کنند.



1 دیدگاه در “گرایش های ارشد شیلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *