الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآنی

گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی علوم قرآنی






گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی

گرایش علوم قرآنی از جمله رشته های مجموعه الهیات و معارف اسلامی است. علوم قرآنی مجموعه ای از دانش ها و علوم مربوط با قرآن همچون دانش قرائت قرآنی، دانش بلاغت آیه های قرآن، شأن نزول آیه ها، تجوید، تفسیر، هرمونتیک و تاریخ گذاری قرآن را شامل می شود. هدف از ایجاد گرایش علوم قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد شناخت تمامی شئون و جنبه های مربوط به قرآن کریم اعم از محتوا، صورت، تفسیر و تاریخ و در نهایت بهره گیری بهتر از قرآن کریم در حوزه معارف دینی و علوم شرعی است. علاوه بر این، تحصیل در این رشته آشنایی با زبان و ادبیات عربی، حدیث و مفهوم آیات را نیز برای دانشجو به همراه دارد. گرایش علوم قرآنی سه گرایش ادبی، مستشرقان و اعجاز را شامل می شود. در این مقاله، به بیان پاره ای از گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی برای شما دوستان گرامی می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعاتی ضروری را در رابطه با گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی به دست آورید. با کسب اطلاعات لازم در رابطه با گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی–علوم قرآنی می توانید انتخاب رشته ای آگاهانه در این رشته تحصیلی داشته باشید. 

گرایش اعجاز ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی

اعجاز قرآن از جمله اصلی ترین و مهم ترین مباحث مطرح شده در علوم قرآنی و اساس و پایه مباحث مطرح شده در زمینه قرآن کریم است. قرآنی که تنها معجزه ماندگار و جاوید خداوند به شمار می رود. دانشجویان با تحصیل در این گرایش با وجوه مختلف اعجاز آشنایی لازم را پیدا می کند و به تحلیل و بررسی شواهد و دلایل آن ها و پاسخگویی به شبهات مربوط به آن ها می پردازد. علاوه بر این ها، بحث تحریف ناپذیری قرآن نیز در گرایش اعجاز مطرح می شود. از جمله دروس تخصصی در این گرایش می توان به بررسی نظریه صرفه و آیات تجدی، معجزات انبیا در قرآن، اعجاز تشریعی، سیر سطور وجوه اعجاز قرآن و مستشرقان و اعجاز قرآن اشاره کرد.

گرایش مستشرقان ارشد الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآنی

گرایش مستشرقان یکی دیگر از گرایش های علوم قرآنی از مجموعه ارشد الهیات و معارف اسلامی است. گرایشی که به بررسی و شناخت پدیده استشراق و نقد مهم ترین شبهات آن ها در رابطه با قرآن می پردازد. دروس مورد تدریس در این گرایش، به ذکر تاریخچه و تعریفی از استشراق می پردازند و دانشجو را با موضوعاتی همچون مشهورترین مستشرقان اسلام شناس و کتب مهم نوشته شده به وسیله آن ها آشنا می کنند.

از جمله درس های تخصصی و اختیاری ارائه شده در گرایش مستشرقان می توان به مستشرقان و سنت، قرآن و عهدین، مستشرقان و تفسیر قرآن، جامعیت قرآن و متقاضیات زمان، مستشرقان وسنت و دوره های استشراق اشاره کرد.

گرایش ادبی الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی

هدف از ایجاد گرایش ادبی در رشته الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآنی شناخت بلاغی از قرآن کریم و همین طور تفسیر ادبی آن است. در میان دروس تخصصی و اختیاری این گرایش می توان از اعجاز بنایی، تفسیر ادبی قرآن، مفردات قرآن، روش شناسی ترجمه قرآن و قصه های قرآن و جایگاه هنری آن نام برد.

دانشگاه های پذیرنده ارشد الهیات و معارف اسلامی علوم قرآنی

در آخرین بخش از مقاله گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی به ذکر دانشگاه های سراسری پذیرنده ارشد الهیات و معارف اسلامی علوم قرآنی برای شما دوستان گرامی می پردازیم.

ردیف

دانشگاه های پذیرنده ارشد الهیات و معارف اسلامی علوم

1

دانشگاه غیرانتفاعی قرآن و حدیث-قم

2

دانشگاه غیرانتفاعی قرآن و حدیث-قم(محل تحصیل واحد تهران)

3

دانشگاه شهیدبهشتی-تهران

4

دانشگاه یزد

5

دانشگاه علوم و ومعارف قرآن کریم-سازمان اوقاف و امور خیریه(محل تحصیل دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه)

6

دانشگاه علوم و ومعارف قرآن کریم-سازمان اوقاف و امور خیریه(محل تحصیل دانشکده علوم قرآنی مراغه)

7

دانشگاه علوم و ومعارف قرآن کریم-سازمان اوقاف و امور خیریه(محل تحصیل دانشکده علوم قرآنی شیراز)

8

دانشگاه علوم و ومعارف قرآن کریم-سازمان اوقاف و امور خیریه(محل تحصیل دانشکده علوم قرآنی آمل)

بهترین دانشگاه های پذیرنده ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی

در بالا بهترین دانشگاه های ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی را خدمت شما برشمردیم. اما آیا شما دوست عزیز مایل به انتخاب این رشته تحصیلی می دانید که کدام یک از این دانشگاه ها بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی هستند؟ در صوزرت نیاز به شناخت بهترین دانشگاه های پذیرنده ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی با مشاوران تحصیلی آیداینتو تماس حاصل فرمایید. 

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور ارشد بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآنی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *