پرخاشگری نوجوانان

روش های کنترل خشم نوجوانان






 

کنترل خشم نوجوانان

دوران نوجوانی، دوران تغییر است و این تغییر در ابعاد مختلف جسمی و روانی اتفاق می افتد. وقتی کسی وارد دوره بلوغ می شود، ناگهان تغییرات هورمونی را تجربه می کند، شکل بدنش عوض می شود، از نظر جنسی بیدار می شود، رابطه و مسائل عاطفی در نظرش معنای دیگری پیدا می کند و به طور کلی جهان را از دریچه متفاوتی می بیند.

کیفیت روابط با هم سالان هم عامل تأثیر گذار دیگری بر ویژگی های روانی نوجوانان است. به طور کلی هیجانات یک نوجوان به دلیل تغییرات هورمونی مدام بالا و پایین می شوند و چنانچه نوجوان در محیط خانه و خانواده به اندازه کافی درک نشود، روابط ناسالمی با هم سالانش نداشته باشد، در مدرسه به مشکل بخورد و…احتمال انجام رفتارهای پرخاشگرانه و خشن در او بالا می رود.

در چنین موقعیتی والدین، معلمان، مسئولین مدرسه و سایر کسانی که با نوجوان در ارتباط هستند باید به فکر یادگیری روش هایی برای کنترل خشم نوجوانان باشند. در این مقاله تلاش کرده ایم که به شایع ترین و کارآمدترین راهکارهای کنترل خشم در نوجوانان بپردازیم:

با نوجوان صحبت کنید

معمولاً والدین به محض مواجه شدن با رفتارهای خشن یک نوجوان، به اولین چیزی که فکر می کنند سرکوب او است و اصلاً به دنبال درک ریشه های خشم او نیستند

. سعی کنید حتماً به نوجوان نزدیک شوید و اعتماد او را جلب کنید. در این صورت می توانید از او بپرسید که چه عامل یا عواملی عصبانی اش می کنند و در صورت ایجاد صمیمیت او به شما پاسخ صادقانه ای خواهد داد. درک علت خشم به برنامه ریزی برای کنترل خشم نوجوانان کمک می کند.

مقابله به مثل نکنید

در برابر خشم نوجوان، کنترل خودتان را از دست ندهید و پرخاشگری را با پرخاشگری پاسخ ندهید. در این صورت نوجوان از شما یاد می گیرد که خشونت یک عکس العمل معقول و پذیرفته شده است. حتی اگر در برابر شما سکوت کند از این رفتار در روابط با دیگرانی که از او ضعیف تر هستند استفاده خواهد کرد.

به او حق بدهید که خشمگین شود

نوجوان باید یاد بگیرد که عصبانی شدن و تجربه احساس خشم یک احساس کاملاً طبیعی است. آنچه طبیعی و سالم نیست، رفتارهای پرخاشگرانه است. بهتر است نوجوان احساسات خودش را بشناسد و درک کند که هر انسان سالمی هیجانات منفی ای مثل غم، عصبانیت، ناامیدی و… را تجربه می کند. مهم این است که چگونگی مدیریت این احساسات را یاد بگیریم.

روش های کنترل خشم را به نوجوان یاد بدهید

کنترل خشم نوجوانان بدون یادگیری روش های کنترل خشم ممکن نیست. نوجوان باید بداند که چطور می تواند خشمش را حل و فصل کند. مهارت های ارتباطی را به او یاد بدهید و شرایطی را برایش فراهم کنید که با ورزش کردن، بازی های گروهی و حتی کارهای هنری و خلاقانه خشمش را کنترل کند.

در این مقاله به موضوع کنترل خشم در نوجوانان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله نوجوان پرخاشگر را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های کنترل خشم نوجوانان می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *