آیدانیتو > کمک به سالمندان
مراقبت از سالمندان

کمک به سالمندان






 


کمک به سالمندان

مشاهده زوال فیزیکی و ذهنی سالمندی که یکی از عزیزان ما است، بسیار ناراحت کننده است. بسیاری از ما ترجیح می دهیم که خودمان مراقبت از پدر یا مادر پیرمان را به عهده بگیریم و هرگز حاضر نیستیم که آن ها را به خانه سالمندان بفرستیم. اما به هر حال کمک به سالمندان وضعیت استرس زایی است.

وقتی آدم ها پیر می شوند، عملکرد بسیاری از اندام ها مختل می شوند و ممکن است ذهن هم به واسطه بیماری هایی مثل آلزایمر آسیب ببیند. مجموعه این مشکلات فیزیکی و روانی آدم ها را در موقعیت ناخوشایندی قرار می دهند و نه تنها مراقبت از سالمندان سخت می شود بلکه حتی نگرانی ای بابت آسیب های احتمالی ای که ممکن است آن ها به خودشان بزنند به باقی نگرانی ها اضافه می شود.

با وجود همه این مشکلات و استرس ها، اگر کسانی که مسئولیت نگهداری از یک سالمند را دارند، از قبل در مورد ویژگی های زنان و مردان سالمند و راهکارهای کمک به سالمندان آگاه باشد، این فرایند تسهیل می شود.

در ادامه به روش هایی برای کمک به سالمندان می پردازیم:

کارهای سخت را به عهده آن ها نگذارید

غذای سالم یکی از مهم ترین مؤلفه ها برای حفظ سلامت جسمی و روانی است. رانندگی کردن می تواند برای سالمندان خطرناک باشد. پس بهتر است که مواد غذایی مورد نیاز پدر یا مادر پیرتان را خریداری کنید و به آن ها برسانید. همچنین برای تهیه داروها و سایر نیازهای اولیه، مسئول باشید تا آن ها برای تهیه ساده ترین چیزها دچار مشکل نشوند.

یک روش دیگر برای کمک به سالمندان و ساده تر کردن زندگی آن ها این است که کار کردن با وسایل الکترونیکی و استفاده از تکنولوژی را به آن ها یاد بدهیم. خوشبختانه امروزه خرید بسیاری از چیزها به صورت اینترنتی ممکن است و اگر سالمندان استفاده از برنامه های خرید اینترنتی را یاد بگیرند می توانند انجام بسیاری از امور روزمره را تسهیل کنند.

محیط خانه را متناسب با سالمند آماده کنید

یکی از بهترین راهکارها برای کمک به سالمندان این است که محیط خانه را متناسب با سن و سال آن ها و خصوصیات روانی و جسمی شان تنظیم کنیم. به عنوان مثال در حمام وسایلی مثل نرده ای را قرار دهید تا سالمندان دستشان را به آن ها بگیرند و لیز نخورند.

مراقب باشید که قطعات کوچک و ریزی از وسایلی روی زمین نباشد تا پای سالمندان به آن ها گیر نکند و نلغزند. نور خانه را بیشتر کنید و با آموزش استفاده از وسایل الکترونیکی به آن ها، زمانی که در کنارشان نیستید با تماس های ویدئویی از حال آن ها و محیط خانه باخبر شوید.

به نیازهای عاطفی سالمند توجه کنید

سالمندان نباید تنها بمانند. تنهایی احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را بالا می برد. با پدر یا مادر پیرتان صحبت کنید، برای حرف های آن ها گوش شنوایی داشته باشید و با رفتارتان نشان بدهید که حرف ها و دغدغه های آن ها برایتان اهمیت دارد.

سعی کنید سالمند را بخندانید و امکاناتی را برای شادی او فراهم کنید. با همدیگر غذا بخورید، فیلم تماشا کنید، به سفر بروید و… شاید مهم ترین کمک به سالمندان این باشد که حس کنند رها نشده اند.

سالمندان قشر ارزشمندی در جامعه ما هستند. پدربزرگ ها و مادربزرگ های امروز، پدر و مادرهای جوان دیروز هستند که از هیچ تلاشی برای آسایش فرزندانشان فروگذار نکردند. کمک به سالمندان تلاش کوچکی برای جبران زحماتشان است.

در ادامه مطالعه مقاله «افسردگی در سالمندان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهایی برای کمک به سالمندان، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *