انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری مهندسی شیمی 98





کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری مهندسی شیمی 98

مهندسی شیمی از آن دست رشته‌های گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی است که در میان انتخاب‌های اصلی تعداد زیادی از داوطلبان این گروه آزمایشی، در کنکور سراسری، قرار دارد. برای داوطلبانی که برای قبولی در این رشته برنامه‌ریزی فشرده‌ای داشته‌اند و یک سال تمام مطالعه کرده‌اند، آگاهی از رتبه‌های قبولی، درصدهای لازم قبولی در این رشته و دانشگاه‌های پذیرنده بسیار مهم است. علاقه‌مندان ادامه تحصیل در رشته مهندسی شیمی با داشتن این اطلاعات می‌توانند حساب‌شده‌تر و دقیق‌تر برای کنکور 98 برنامه‌ریزی کنند. به همین علت مطلبی را به بررسی کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری مهندسی شیمی 98 اختصاص دادیم. با ما همراه باشید.

معرفی رشته مهندسی شیمی

مهندس شیمی از رشته‌های زیر مجموعه گروه علوم ریاضی و فنی است. مهندسی شیمی فرایند به‌کارگیری علم شیمی است؛ در این رشته یافته‌های شیمیدان‌ها جنبه علمی و کاربردی پیدا کرده و در صنایع گوناگون  به کار می‌رود. به طور کلی، مهندس شیمی کاربردهای بسیار متنوعی دارد و حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد؛ مانند فرایند اکسیداسیون، نانو، تولید مواد غیرآلی، طراحی و اجرای فرایندهای شیمیایی.

عنوان‌های امتحانی و ضرایب رشته مهندسی شیمی در کنکور سراسری

در آزمون عمومی همه داوطلبان می‌بایست سوالاتی را پاسخ دهند که عنوان‌ها، ضرایب و منابع برای تمام پنج گروه آزمایشی مشترک و به این ترتیب است:
عنوان ضریب کتب منابع طرح سوال
زبان و ادبیات فارسی 4 دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان
زبان عربی 2 سال‌های سوم و دوم دبیرستان
فرهنگ و معارف اسلامی 3 دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های‌ سوم و دوم دبیرستان
زبان خارجی 2 دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌ سوم دبیرستان
در آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، دروس در هر زیر گروه ضرایب خاص خود را دارند. کتاب‌های درسی دوره‌ی ‌پیش‌دانشگاهی و سال‌های دوم و سوم رشته ریاضی نظام جدید سالی-واحدی، منابعی هستند که برای طرح سوالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در درس فیزیک، کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه هم جزو منابع سوال است. رشته مهندسی شیمی در زیرگروه 2 گروه علوم ریاضی و فنی قرار دارد. ضرایب دروس تخصصی این زیرگروه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:
ضریب عنوان
4 ریاضی
3 فیزیک
3 شیمی

 

سوابق تحصیلی چه نقشی در کنکور سراسری 98 دارند؟

در سال‌های اخیر و پس از تغییراتی که در نحوه‌ی تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری صورت گرفت، این موضوع به یکی از دغدغه‌های مهم داوطلبان آزمون سراسری تبدیل شده است. به همین دلیل سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ی میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری که پیش از این آزمون در وبسایت سازمان منتشر می‌شود، جزئیات مربوط به این موضوع را به داوطلبان اعلام می‌کند. براساس اطلاعیه مذکور، معدل در کارنامه اولیه و رتبه‌ی تمام داوطلبان پنج گروه آزمایشی آزمون سراسری موثر است. به عبارت دیگر نمرات داوطلبان در امتحانات نهایی، سراسری یا کشوری داوطلبان در دوره‌ی متوسطه، به عنوان سوابق تحصیلی آنها در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه کنکور تاثیر داده خواهد شد. میزان تأثیرگذاری معدل کتبی امتحانات نهایی برای داوطلبانی که سال 1384 و پس از آن دوره متوسطه را به پایان رسانده‌اند، 25 درصد است. داوطلبانی که سال 1391 و پس از آن، دوره‌ی پیش‌دانشگاهی را به پایان رسانده باشند، معدل دروس نهایی مقطع پیش‌دانشگاهی  5 درصد لحاظ می‌شود. هر دو معدل به صورت تأثیر مثبت در نظر گرفته می‌شوند.

تأثیر مثبت معدل در کنکور سراسری 98 به چه معناست؟

گفتیم که معدل کتبی و معدل دروس نهایی مقطع پیش‌دانشگاهی به ترتیب، 25 و 5 درصد نتیجه مثبت، در نتیجه نهایی داوطلبان کنکور موثرند. اما تأثیر مثبت معدل در قبولی داوطلبان دقیقا به چه شکل عمل می‌کند؟ برای پاسخ به سوال بهتر است در ابتدا با مفهوم تراز آشنا شویم. داوطلبان عزیز در دوره آمادگی برای کنکور بارها با واژه «تراز» برخورد کرده‌اند. هر درس در کنکور یک نمره تراز دارد که در ازای پاسخ‌های درست، غلط و نزده‌‌ی داوطلب در آن درس محاسبه می‌شود. از درصدهای تمام داوطلبان کنکور در آن درس هم یک میانگین گرفته می‌شود. تراز داوطلب در هر درس با میانگین محاسبه شده، نسبت مستقیم دارند. نمره نهایی  داوطلب در هر درس هم یک تراز دارد. یک میانگین هم از نمرات نهایی داوطلبان کنکور در آن درس گرفته می‌شود. بین نمره نهایی هر داوطلب در هر درس و برای میانگین نمره نهایی داوطلبان در هر درس هم نسبت مستقیم وجود دارد. این نسبت‌ها چگونه عمل می‌کنند؟ اگر داوطلبی در آزمون سراسری در یک درس ترازی پایین‌تر از تراز نمره امتحان نهایی خود کسب کند، تراز نمره نهایی‌ او در آن درس بر نمره کل آن درس تأثیر مثبت خواهد داشت. اما خوشبختانه عکس این موضوع صادق نیست یعنی اگر تراز داوطلب در یک درس در آزمون از تراز نمره نهایی او بالاتر شود، تراز نمره نهایی بر تراز آزمون تأثیر منفی ندارد و آن را کاهش نمی‌دهد. تأثیر معدل در مرحله انتخاب رشته تأثیر ندارد و در کارنامه‌ی اولیه و رتبه‌ی داوطلبان‌ لحاظ می‌شود. داوطلبان آزمون سراسری که مدرک دیپلم خود را پیش از سال 1384 گرفته‌ و یا دوره‌ی پیش‌دانشگاهی را پیش از سال 1391 به پایان رسانده‌‌اند، خیال‌شان از تأثیر قانون معدل در کنکور 98 راحت باشد چون شامل آنها نمی‌‌شود.

در کنکور سراسری 98، چه دانشگاه‌هایی در رشته مهندسی شیمی دانشجو می‌پذیرند؟

یکی از دغدغه‌های مهم کنکوری‌ها دانشگاه‌های پذیرنده‌ی رشته‌های موردنظرشان و ظرفیت پذیرش این دانشگاه‌ها است. با در نظر گرفتن این دغدغه در ادامه‌ی مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری مهندسی شیمی 98 ، دانشگاه‌های پذیرنده‌ی و ظرفیت پذیرش این رشته  را معرفی و بررسی می‌کنیم. دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی سهند تبریز، صنعتی ارومیه، صنعت نفت، صنعتی اصفهان، صنعت شاهرود، صنعتی سیرجان، صنعتی کرمانشاه، صنعتی بابل، فردوسی مشهد، باهنر کرمان، اراک و…از جمله دانشگاه‌های شاخصی هستند که در رشته مهندسی شیمی در دوره روزانه، نوبت دوم و در پردیس‌های خودگردان دانشجو می‌پذیرند. ظرفیت پذیرش رشته مهندسی شیمی، به تفکیک دوره، به این شرح است:
ظرفیت پذیرش رشته مهندسی شیمی
روزانه نوبت دوم پردیس خودگردان غیرانتفاعی
2465 461 20 660

 

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری مهندسی شیمی 98

در ادامه مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری مهندسی شیمی 98 ، درصدهای رتبه‌های قبول شده دانشگاه‌های دولتی روزانه و حداقل رتبه‌های قبولی در این رشته در سهمیه مناطق 2،1 و 3 بررسی می‌شوند. برای تنظیم این اطلاعات از کارنامه قبولی‌های سال گذشته استفاده شده و هدف از آن صرفا ارائه چشم‌انداز کلی ه داوطلبان گرامی نسبت به حدنصاب لازم برای قبولی در این رشته است. نظر به تغییرات هر ساله‌ای که در ظرفیت پذیرش کد رشته‌ها رخ می‌دهد، اعلام دقیق قبولی یا عدم قبولی داوطلبان ممکن نیست. اما می‌توان گفت اگر درصدهای داوطلب در آزمون سراسری مشابه یا بالاتر از حداقل درصدهای کسب شده باشد، می‌تواند تا حد زیادی امید به قبولی در دوره‌ی روزانه دانشگاه‌های سراسری داشته باشد.

تحلیل کارنامه رشته مهندسی شیمی

نظر داوطلبان عزیز را به چند نمونه از کارنامه‌های ارائه شده داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی پذیرفته شده در رشته مهندسی شیمی دانشگاه‌های کشور، به تفکیک سهمیه مناطق 2،1 و 3 جلب می‌کنیم.

سهمیه منطقه یک

درصد دروس و کارنامه رتبه‌های قبولی رشته مهندسی شیمی در سهمیه منطقه 1 دانشگاه‌های دولتی روزانه‌ی سال تحصیلی 98-98 :
عنوان درصدها
ادبیات فارسی 20 19 20
زبان عربی 11 12 10
دین‌وزندگی 10 10 10-
زبان انگلیسی 9 21 11
ریاضی 11 10 23
فیزیک 10 10 10
شیمی 22 10 10
رتبه در منطقه 1 23550 19950 17300
رتبه کشوری 62620 50498 42232
شهرمحل سکونت تبریز تهران شیراز
دانشگاه قبولی(روزانه) دانشگاه بناب دانشگاه گلستان-گرگان دانشگاه یاسوج

 

سهمیه منطقه دو

درصد دروس و کارنامه رتبه‌های قبولی رشته مهندسی شیمی در سهمیه منطقه 2 دانشگاه‌های دولتی روزانه‌ی سال تحصیلی 98-96:
عنوان درصدها
ادبیات فارسی 10 19 20
زبان عربی 10- 12 10
دین‌وزندگی 12 10 10
زبان انگلیسی 10 10 11
ریاضی 10 10 8
فیزیک 10 10 10
شیمی 10 9 12
رتبه در منطقه 2 36400 35211 31960
رتبه کشوری 98026 95075 87183
شهرمحل سکونت تنکابن قوچان بندرعباس
دانشگاه قبولی(روزانه) دانشگاه فناوری‌های نوین قوچان دانشگاه فناوری‌های نوین قوچان مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

 

سهمیه منطقه سه

درصد دروس و کارنامه رتبه‌های قبولی رشته مهندسی شیمی در سهمیه منطقه 3 دانشگاه‌های دولتی روزانهی سال تحصیلی 98-96:
عنوان درصدها
ادبیات فارسی 10 15 30
زبان عربی 10 12 10
دین‌وزندگی 10 10 10
زبان انگلیسی 10 10 15
ریاضی 10 10 10
فیزیک 10 10 10
شیمی 10 9 12
رتبه در منطقه 3 22383 22125 19672
رتبه کشوری 110298 109277 99096
شهرمحل سکونت اسفراین یاسوج رودان
دانشگاه قبولی(روزانه) مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
  به داوطلبان عزیز علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی شیمی پیشنهاد می‌کنیم ضمن بررسی دقیق مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری مهندسی شیمی 98 ،  دو مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری 98 و انتخاب رشته کنکور ریاضی را هم مطالعه  کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *