آیدانیتو > کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری اقتصاد
انتخاب رشته کنکور

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری اقتصاد

رتبه قبولی اقتصاد

داوطلبانی که قرار است در کنکور سراسری شرکت کنند، هم در دوره مطالعه برای کنکور و هم پس از آن که در تب و تاب انتخاب رشته هستند، در جستجوی اطلاعات کافی درباره‌ی رشته‌های مختلف هستند. اطلاعاتی که بتواند به آنها در برنامه‌ریزی مطالعه کنکور کمک کند تا با آسودگی خاطر بیشتر در رشته مورد‌علاقه‌شان قبول شوند و به دانشگاه راه پیدا کنند. در مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکورسراسری اقتصاد، قصد داریم به برخی از سوال‌های مهم شما درباره‌ رتبه قبولی اقتصاد و همین طور کارنامه اقتصاد پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی را در رابطه با رتبه قبولی اقتصاد به دست آورید.

رشته اقتصاد در کنکور سراسری در کدام زیرگروه قرار دارد؟

همه رشته اقتصاد را به‌عنوان زیرمجموعه علوم انسانی می‌شناسند، اما واقعیت این است که به جز داوطلبان گروه آزمایشی انسانی در کنکور سراسری، داوطلبان گروه‎‌های ریاضی و تجربی هم می‌توانند رشته اقتصاد را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اما آنچه باعث تفاوت می‌شود، ضریب‌های زیر گروهی است که در هر گروه آزمایشی، رشته اقتصاد در آن قرار گرفته است. در گروه علوم انسانی، رشته اقتصاد در زیرگروه سوم قرار دارد. ضریب‌های درس‌های تخصصی در این زیر گروه به شرح جدول زیر است:

ضریبعنوان
چهارریاضی
سهاقتصاد
دوزبان و ادبیات فارسی
یکزبان عربی
یکتارخ و جغرافی
دوعلوم اجتماعی
یکفلسفه و منطق
یکروانشناسی ‌

در گروه علوم تجربی، رشته اقتصاد در زیرگروه چهارم قرار گرفته که ضریب‌های این زیرگروه به شکلی است که در جدول می‌بینید:

ضریبعنوان
یکزمین‌شناسی
چهارریاضی
دوزیست‌شناسی
سهفیزیک
دوشیمی

در گروه ریاضی، رشته اقتصاد در زیرگروه اول قرار دارد که ضریب‌های این زیرگروه را در جدول می‌بینید:

ضریبعنوان
چهارریاضی
سهفیزیک
دوشیمی

داوطلب شرکت در هر کدام از گروه‌های آزمایشی که باشید، باید در آزمون عمومی هم شرکت کنید. عنوان‌ها و ضریب‌های آزمون عمومی، به شکلی است که در جدول آمده :

عنوانضریب
زبان و ادبیات فارسیچهار
زبان عربیدو
فرهنگ و معارف اسلامیسه
زبان خارجیسه

آیا معدل شما در نتیجه نهایی کنکورتان نقشی دارد؟

در پی تغییراتی که در سال‌های اخیر در زمینه تأثیر سوابق تحصیلی(همان معدل نمرات امتحانات نهایی) اتفاق افتاده، درصدی هم به معدل در نتیجه نهایی کنکور اختصاص داده شده است. اما خیال‌تان راحت باشد، تأثیر معدل به صورت تأثیر مثبت لحاظ می‌شود. در ادامه معنای تأثیر مثبت را توضیح می‌دهیم و به چند نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم. براساس اطلاعیه‌‌ی میزان تأثیر سوابق تحصیلی سازمان سنجش، میزان تأثیر معدل در کنکور 99 مانند کنکور 98 است؛ یعنی، تمام دیپلمه‌های بعد از سال 1384 رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی و هنر که یک یا چند درس را نهایی و کشوری امتحان داده‌اند، شامل قانون تأثیر معدل می‌شوند. سوابق تحصیلی دیپلم این داوطلبان تا حداکثر 25% در نمره کل نهایی‌شان اعمال می‌شود. داوطلبانی رشته‌هایی که اشاره شد، اگر مدرک پیش‌دانشگاهی‌شان را بعد از سال 1391 گرفته باشند، شامل قانون تأثیر معدل می‌شوند. سوابق تحصیلی دوره پیش‌دانشگاهی این داوطلبان(نمرات امتحانات نهایی و کشوری) حداکثر پنج درصد در نمره کل نهایی آنها اعمال می‌شود. گفتیم تأثیر معدل، تأثیری مثبت است، یعنی اگر باعث افزایش نمره کل نهایی آزمون در هر زیرگروه شود، در آن زیرگروه اعمال می‌شود و در غیر این صورت تأثیری ندارد. بدیهی است اگر داوطلبان کنکور قبل از سال 84 دیپلم گرفته باشند یا پیش‌دانشگاهی را قبل از 1391 به پایان رسانده باشند، شامل این قانون نمی‌شوند. تأثیر معدل در رتبه داوطلب تأثیرگذار است و در مرحله‌ی انتخاب رشته هیچ اثری ندارد.
در صورت داشتن هر گونه پرسشی در رابطه با موضوع کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری اقتصاد، می توانید با مشاوران خبره و کاردان تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

معرفی کوتاه رشته اقتصاد

اقتصاد از آن دسته رشته‌هایی است که به تازگی قدر و اهمیتش شناخته شده. این رشته شیوه‌ی استفاده‌ بهینه از منابع را به ما نشان می‌دهد. به عبارت دیگر علم اقتصاد درباره‌ی بیشترین و بهینه‌ترین بهره‌وری از منابع محدود است. در دوره کارشناسی رشته گرایش دارد(ااقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد كشاورزی، اقتصاد پول و بانكداری، اقتصاد صنعتی و اقتصاد حمل و نقل)  که داوطلبان گروه‌‌های آزمایشی ریاضی و تجربی می‌توانند از بین این شش گرایش هر کدام را که مایلند انتخاب کنند ولی گرایش اقتصاد نظری برای داوطلبان رشته انسانی ارائه نمی‌شود.

چه دانشگاه‌‌هایی در رشته اقتصاد جذب دانشجو دارند؟

دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، اصفهان، ارومیه، الزهرا، تبریز، رازی کرمانشاه، باهنر کرمان، شیراز، چمران اهواز، فردوسی مشهد و علامه طباطبائی از جمله دانشگاه‌های شاخصی هستند که در رشته اقتصاد، در دوره روزانه و نوبت دوم، دانشجو جذب می‌کنند. البته دانشگاه‌های زیادی در این رشته از میان داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی دانشجو جذب می‌کنند ولی ما اینجا صرفا از شاخص‌ترین دانشگاه‌ها نام برده‌ایم. در جدول زیر می‌توانید ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های کشور در رشته اقتصاد را ببینید:

ظرفیت پذیرش رشته اقتصاد
روزانهنوبت دومغیرانتفاعیپردیس خودگردان
55020022045

*به جز دانشگاه‌ غیرانتفاعی مفید قم که از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد، پذیرش بقیه‌ی دانشگاه‌های غیرانتفاعی براساس سوابق تحصیلی است.

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری اقتصاد

در این بخش از مقاله کارنامه اقتصاد و همین طور رتبه قبولی اقتصاد ، چند نمونه از رتبه‌های قبول شده داوطلبان رشته انسانی در دوره روزانه رشته اقتصاد را باهم مرور می‌کنیم.

عنوان

درصد

ادبیات فارسی831272724
عربی451678
دین و زندگی1051221426
انگلیسی3-002-0
ریاضی102-790
اقتصاد4756472927
زبان و ادبیات فارسی13242430
زبان عربی51-12-2-0
تاریخ و جغرافی20551784
علوم اجتماعی194625227
فلسفه و منطق319643-
روان‌شناسی5559323549
سهمیه منطقهیکیکدودوسه
رتبه در منطقه548043099800942413614
رتبه در کشور2110015281269852591335840
دانشگاه قبول شدهارومیهخلیج فارس-بوشهرخرم آباد-لرستانعلوم و فنون دریایی خرمشهرخلیج فارس-بوشهر
شهر محل سکونتتبریزشیرازقوچانداراببندر گناوه

در گروه علوم انسانی، شما، به احتمال زیاد، با میانگین حداقل 25% آزمون عمومی و 10% آزمون اختصاصی در دوره‌ی روزانه پذیرفته خواهید شد. البته با توجه به تغییرات سالانه در ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها نمی‌توان در این مورد با قطعیت اظهارنظر کرد، اما اگر درصدهای شما به درصدهای داوطلبان قبول‌شده نزدیک باشد، احتمال قبولی‌تان بالا است. به جز مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری اقتصاد، خواندن مقاله‌های انتخاب رشته کنکور سراسری، انتخاب رشته کنکور ریاضی، انتخاب رشته کنکور تجربی و  انتخاب رشته کنکور انسانی هم اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می‌دهد.
اگر سوالی در زمینه کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری اقتصاد را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

9 دیدگاه در “کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری اقتصاد

  1. Horas گفت:

    سلام
    من میخواهم وارد رشته اقتصاد بشوم به نظرتون از کنکور انسانی شانس قبولی ام بیشتر است یا ریاضی من خودم از درس تخصصی عربی و ادبیات بدم می آید برای همین ترجیح میدهم کنکور ریاضی بدهم و شنیده ام با رتبه نه چندان خوب میشود در یکی از دانشگاه های تهران قبول شد ولی تعداد از پذیرش دانشگاه های اقتصاد از ریاضی نمیدانم چقدر است و چه تعداد دانشجو از ریاضی پذیرش می‌گیرند ؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ تعداد پذیرش اقتصاد از طریق کنکور در رشته انسانی بسیار بیشتر از رشته ریاضی است.

  2. مهدی گفت:

    سلام اینجا ذکر شده که پذیرش رشته اقتصاد قطبی ست یعنی من که کاشانی هستم نمیتونم دانشگاه تهران رشته اقتصاد بخونم؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز. باید ذکر کنیم که علی رغم قطبی بودن این رشته 20 درصد از سهمیه پذیرش آن آزاد است و شما امکان انتخاب و پذیرش در این رشته را دارید.

  3. Hossein گفت:

    سلام خسته نباشید
    من رتبه زیر گروه 3 منطقه 3 شدم 8700 ممکنه دانشگاه شهید بهشتی یا علامه طباطبایی یا خوارزمی رو، روزانه بیارم ؟؟؟؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام. با 8700 کمی بعیده ولی دانشگاه های سطح پایینتر حتمیه

  4. S_D گفت:

    سلام من امسال کنکور دادم رشته انسانی هستم رتبم ۲۸۱۷ شد اقتصاد دانشگاه قم روزانه قبول شدم منطقه یک هستم و میخوام انتقالی بگیرم ک حتما باید یه ترم رو بخونم و پدرمم ایثارگره میخوام بدونم راهی هست که من یه ترم رو هم نخونم و انتقالی بگیرم میشه راهنمایی کنین؟ و اینکه ممکنه کدوم دانشگاه با رتبه من برداره؟ علامه یا خوارزمی؟

  5. مهدی گفت:

    با رتبه 1500 زیر گروه 3 میشه یکی از دانشگاه های تهران در اومد (قطب یک هستم)؟

  6. ناشناس گفت:

    0.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *