کودک

چگونه استقلال کودک را تقویت کنیم؟

 

استقلال کودک

کسب استقلال و انجام کارها و فعالیت ها به صورت مستقل و بدون حضور والدین، یک مرحله عادی و طبیعی رشد است. اما سؤال بسیاری از پدران و مادران این است که برای تقویت استقلال کودک چه باید کرد و استقلال کودکان چطور ایجاد می شود؟

یکی از موضوعاتی که بسیاری از پژوهشگران و متخصصان کودک به آن پی برده اند، این است که کودکان می توانند به مستقل و مسئولیت پذیر شدن تشویق شوند. و این تشویق از طریق راهکارهای مختلفی امکان پذیر است.

در این مقاله به راهکارهایی برای تقویت و رشد استقلال کودک می پردازیم:

محول کردن بعضی از کارهای خانه به کودک

نسبت به این که کودک شما چند ساله است، چقدر استقلال دارد و چقدر می تواند بر مسئولیت هایی که به او سپرده می شود، تمرکز کند، فعالیت هایی را به او بسپارید و این روش تربیت کودکان را رو فرزندان خود اجرا کنید. دقت کنید که فعالیت ها متناسب با سن کودک و توانمندی هایش باشد. حتی یک کودک خیلی کوچک هم می تواند به شما کمک کنند و میز شام را بچیند.

انجام کارهای منزل فقط به کودکان احساس مسئولیت پذیری نمی دهد. بلکه به افزایش اعتماد به نفس شان هم کمک می کنند. چون می بینند که توانمند هستند و قادرند که به خانواده کمک کنند.

کمک به آماده کردن غذا و خرید مواد غذایی

یکی از بهترین روش های تقویت استقلال کودک این است که به او یاد بدهید چطور در آشپزخانه به شما برای آماده کردن وعده های غذایی کمک کند. خرید مواد غذایی و کمک به پخت و پز نه تنها روش های بسیار مفیدی برای آموزش عادت های غذایی سالم به کودک هستند، بلکه فرصتی هم برای افزایش صمیمیت ایجاد می کنند.

وقتی همراه با کودک خریدهای روزانه را انجام می دهید، آشپزی می کنید و غذا می خورید، صمیمیت میانتان افزایش پیدا می کند، کودک بیشتر با شما صحبت می کند و این فرصت فراهم می شود که با شما درد و دل کند و از دغدغه ها و مشکلاتش بگوید. در این حین مسئولیت پذیری اش هم افزایش پیدا می کند و مستقل می شود.

 

مراقبت از خواهر یا برادر کوچک تر

مراقبت از فرزندان کوچک تر یک روش آموزشی کارآمد برای آموزش مسئولیت پذیری، بلوغ و استقلال است. اگر فرزند شما خواهر یا برادر کوچک تری دارد، به او یاد بدهید که مسئولیت پذیر باشد و وقتی شما حضور ندارید یا سرتان شلوغ است از او مراقبت کند.

با این کار این حس را هم به کودک انتقال می دهید که به او اعتماد دارید و مسئولیت مراقبت از خواهر یا برادر کوچکش را بر عهده او می گذارید.

سپردن مسئولیت انجام تکالیف مدرسه به خود کودک

از همان اولین سال ورود کودک به مدرسه، بعد از مدتی مسئولیت انجام تکالیف درسی را به خودش بسپارید. حتی اگر چند باری تکالیفش را به درستی انجام ندهد مهم نیست. مهم این است که خیلی زود یاد بگیرد تکالیف درسی متعلق به خودش هستند و خودش باید برای انجام آن ها برنامه ریزی و اقدام کند.

آموزش تفکر مستقل

به کودک یاد بدهید که ایده ها و باورهای خودش را داشته باشد و صرفاً از شما تقلید نکند. با او در مورد اخبار و اتفاقات اجتماعی، در حدی که برایش قابل درک باشد، حرف بزنید و او را تشویق کنید که در مورد رویدادهای روزمره فکر کند و نظر بدهد.

برای تقویت استقلال کودکان باید این پیام را به آن ها منتقل کنید که نگاهشان به موضوعات مختلف برایتان جذاب و مهم است. وقتی فرزندتان نگاه متفاوتی به موضوع خاصی دارد، او را تشویق کنید. وقتی ایده شما با ایده او یکسان نیست، این فرصت فراهم می شود که کودک بحث و تبادل نظر خالی از تنش و بی احترامی را یاد بگیرد. استقلال فکری یکی از مؤلفه های بسیار مهم استقلال کودک است.

سرگرم کردن خود به تنهایی

کودک باید یاد بگیرد که هر دقیقه ای از زندگی اش نباید توسط والدین برنامه ریزی شود و او خودش می تواند به تنهایی برای اوقات فراغتش تصمیم گیری کند. اگر از قبل کتاب خواندن، بازی های یک نفره یا فعالیت هایی مثل ساز زدن، سفال گری، نقاشی، و… را به کودک یاد داده باشید و او این توانایی را به دست آورده باشد که به تنهایی مشغول کارهایی سرگرم کننده شود، بدون حضور شما هم بیکار نمی ماند، مشغول می شود و در دوران بزرگسالی هم در مواقع تنهایی فشار روانی خاصی را تجربه نمی کند.

در آخر می توان گفت که استقلال کودکان مسئله بسیار مهمی است و والدین میتوانند از طریق مشاوره کودک و نوجوان روی این موضوع استقلال کودک مهارت های کافی را داشته باشند.. اگر استقلال در سنین پایین نهادینه نشود، ایجاد آن در دوران بزرگسالی کار آسانی نیست.

در ادامه مطالعه مقاله تقویت مهارت های اجتماعی کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهای تقویت استقلال کودک می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

0 دیدگاه در “چگونه استقلال کودک را تقویت کنیم؟

  1. نیکی ابریشمی گفت:

    سلام خسته نباشید.
    استقلال زیاد باعث نمیشه کودک از خانواده بی نیاز بشه و باعث شده یه جاهایی زور بگه و بدون اجازه از والدینش یه سری کارارو انجام بده ؟؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      استقلال لازمه زندگی سالم برای همه انسان هاست. هیچ کودک مستقلی کاملاً از خانواده بی نیاز نمی شود و همه آدم ها تا دوران بزرگسالی به حمایت های خانوادگی نیاز دارند. تقویت استقلال کودک کمک می کند تا او رشد سالمی داشته باشد و در آینده به یک فرد وابسته و ناتوان تبدیل نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *