پزشکی بدون آزمون

پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی

پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی

در آستانه شروع ثبت نام دوره های بدون کنکور در دانشگاه های آزاد و سراسری، یکی از رشته هایی که ابهامات زیادی درباره پذیرش بدون کنکور آن وجود دارد، دندانپزشکی است. بر کسی پوشیده نیست که رشته دندانپزشکی بسیار پرطرفدار است و قبولی در آن اصلا کار آسانی نیست و طبیعی که اگر امکان پذیرش بدون کنکور وجود داشته باشد، مورد استقبال عده زیادی قرار خواهد گرفت. اما مسئله این است که آیا اصولا پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی امکان پذیر است؟ و اگر هست تحت چه شرایطی؟ اگر این سوال برای شما هم مطرح است مقاله پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی را دنبال کرده و پاسخ سوال خود را در آن پیدا کنید.

پذیرش دندانپزشکی بدون کنکور

اصولا رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی در دانشگاه های کشور پذیرش بدون کنکور ندارد؛ یعنی پذیرش دندانپزشکی در دانشگاه های سراسری و آزاد فقط از طریق کنکور سراسری ممکن است. اما درباره پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی در سال های گذشته استثنائاتی وجود داشت. استثنا این بود که اگر فردی دانشجوی رشته دندانپزشکی در دانشگاهی در خارج ار کشور بود، تحت شرایط خاصی می توانست به تحصیل خود در دانشگاه های داخل در رشته دندانپزشکی ادامه دهد. اما در سال جاری این قوانین تغییر کرد و مطابق با آخرین اطلاعیه ها، افرادی که برای ادامه تحصیل 72 واحد خود را در دانشگاه های خارج کشور می گذرانند، اجازه ورود به کشور را برای ادامه تحصیل ندارند و بایستی بقیه واحد ها را نیز در خارج از کشور سپری کنند. سوال دیگری که درباره رشته دندانپزشکی مطرح است این است که آیا این رشته، به جز دکترای عمومی، در مقاطع تحصیلی دیگر هم ارائه می شود یا خیر؟ در مقطع کاردانی هم رشته ای تحت عنوان تکنسین بهداشت دهان و دندان وجود دارد که داوطلبان می توانند برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه های آزاد و سراسری اقدام کنند. در این رشته امکان تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد ولی فارغ التحصیلان این رشته دندانپزشک محسوب نمی شوند.

نحوه پذیرش دندانپزشکی بدون کنکور

گفتیم که دانشجویان دندانپزشکی خارج از کشور می توانند برای پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی اقدام کنند. در سال های گذشته برای پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی شرایط و ضوابطی تعیین شده بود که فقط تحت این شرایط انتقالی گرفتن به دانشگاه های داخل میسر بود. دانشجویان انتقالی، به پردیس های دانشگاه های علوم پزشکی منتقل می شدند و عنوان مدرکی که در پایان دوره تحصیل دریافت می کردند، عنوان پردیس ذکر می شد. دانشجویانی که شرایط انتقال را داشتند، باید درخواست خود را به یکی از پردیس های علوم پزشکی اصلی اعلام می کردند که در صورت وجود ظرفیت فرد در همان پردیس های مادر یعنی پردیس های پزشکی اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد یا تهران، پذیرفته می شد و در صورت نبود ظرفیت به پردیس های علوم پزشکی دیگر فرستاده می شد

اما مطابق آخرین اطلاعیه ها در سال جاری، قانون جدیدی اعلام شد که طبق آن دانشجویانی که در سال های گذشته اقدام به پذیرش و تحصیل بدون کنکور کرده اند،  مشمول دریافت تسهیلات می شوند ولی نمی توانند بقیه واحدهای خود را در ایران بگذرانند. دانشجویانی که می خواهند  بعد از 2019 برای پذیرش بدون کنکور رشته های پزشکی وزارت بهداشت اقدام کنند، باید دقت کنند که حتی اگر 72 واحد را در کشورهای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت بگذرانند، نخواهند توانست برای ادامه تحصیل و گذراندن مابقی واحدها به کشور باز گردند و در واقع پس از فارغ التحصیلی و تمام کردن دوره تحصیل، فقط به شرطی که در دانشگاه معتبر مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کرده باشند، با ارزیابی های ویژه ای و کسب شرایط بلازم، می توانند وارد کشور شوند.

شرایط جدید انتقالی دانشجویان دندانپزشکی خارج کشور

در سال های اخیر دانشجویانی که در خارج از کشور در رشته دندانپزشکی بدون کنکور در حال تحصیل بودند، می توانستند پس از گذراندن 72 واحد به ایران بازگردند و ادامه واحدهای خود را در در یکی از پردیس های ایران بگذرانند. مطابق قوانین جدید، دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی، فقط می توانند از دانشگاه های خارجی پذیرش بگیرند و پس از فارغ التحصیلی در همان دانشگاه، به شرط اینکه ایران مدرکشان را مورد تایید قرار دهد و از سنجش با موفقیت بیرون بیایند، می توانند به ادامه تحصیلی در مقاطع دیگر ادامه دهند.

 شرایط ثبت نام بدون کنکور دندانپزشکی

برای پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی، فقط دیپلمه های ریاضی و تجربی که معدل دیپلم شان بالای 16 و معدل پیش دانشگاهی شان بالای 17 است، پذیرفته می شوند. دقت کنید که اگر قصد ادامه تحصیل بدون کنکور در خارج از کشور را دارید، پس از فارغ التحصیلی، فقط در صورتی می توانید در ایران ادامه تحصیل دهید که مدرک تان مورد تایید وزارت بهداشت باشد.

داوطلبان عزیز درباره پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی،  در مقاله ثبت نام بدون کنکور دندانپزشکی 97 به نکات کاربردی اشاره شده است.

درباره نحوه پذیرش بدون کنکور دندانپزشکی می توانید با مشاوران مجرب آیدانیتو تماس گرفته و مشورت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *