آیدانیتو > ویژگی‌های یک رابطه سالم
زندگی مشترک

ویژگی‌های یک رابطه سالم

ویژگی‌های رابطه سالم

رابطه ایده‌آل برای بسیاری از ما، رابطه‌ای است سرشار از محبت، صداقت، شادی، لذت و از همه مهم‌تر عشق. اما متأسفانه آدم‌های زیادی در دنیا چنان درگیر روابط ناسالم می‌شوند که حتی نمی‌دانند یک رابطه سالم چه ویژگی‌هایی دارد.

 

 

در اینجا ما به مهم‌ترین ویژگی‌های یک رابطه سالم می‌پردازیم:

هر دو نفر می‌دانند که مسئول خوشحالی خودشان هستند

آدم‌های زیادی به اشتباه تصور می‌کنند که وقتی در یک رابطه عاشقانه قرار می‌گیرند، شریک زندگی‌شان باید منبع خوشحالی، عشق و رضایت آن‌ها از زندگی باشد. اما در یک رابطه‌ سالم، پرانرژی و زنده، هیچ‌کدام از همسران از دیگری انتظار ندارد که مسئولیت شاد کردن او را به عهده بگیرد. بلکه هر دو نفر می‌دانند و درک می‌کنند که خودشان مسئول سلامت روانی و خوشحالی‌شان هستند.

 همسران تلاش نمی‌کنند که دیگری را کنترل کنند یا تغییر دهند

تصور کنید فردی شخصیت اهمال کاری دارد و معمولاً کارهایش را به تعویق می‌اندازد و همسرش شخصیتی کاملاً متفاوت با او دارد. همسری که به موقع کارها را انجام می‌دهد نباید با زور و اجبار بخواهد شریک زندگی‌اش را تغییر بدهد و مدام از او بخواهد که زودتر مسئولیت‌هایش را به پایان برساند.

هر دو نفر باید به ویژگی های متفاوت همدیگر احترام بگذارند و قصد نداشته باشند که با زور همدیگر را عوض کنند. واقعیت این است که هیچ کس دوست ندارد عوض شود، مگر اینکه خودش بخواهد. اگر آدمی واقعاً بخواهد خصوصیتی را در خودش تغییر بدهد، از شما درخواست کمک می‌کند. تغییر با اجبار و غر زدن اتفاق نمی‌افتد.

رابطه تعادل دارد

در یک رابطه سالم کسی ریاست نمی‌کند و تصمیم‌ها دو نفره گرفته می‌شود. در چنین رابطه‌ای هر دو نفر ایده‌هایشان را مطرح می‌کنند و برای تصمیم‌گیری با همدیگر مشورت می‌کنند.

ممکن است هر کدام از همسران بنا بر ویژگی‌ها و استعدادهای خاص‌شان تصمیم‌گیری کنند. مثلاً یکی از همسران به واسطه‌ی رشته‌ی تحصیلی‌اش که معماری داخلی است، در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با دکوراسیون داخلی نقش پررنگ‌تری داشته باشد و همسر دیگر تصمیم‌های مالی را بگیرد. اما نباید این‌طور باشد که کسی ریاست کند.

درگیری‌ها و کشمکش‌ها مستقیماً و بالغانه حل‌وفصل می‌شوند

در یک رابطه سالم، درگیری‌ها به رابطه صدمه نمی‌زنند. اینکه همسران دچار کشمکش می شوند، به این معنی نیست که باید از همدیگر دور یا جدا شوند. بلکه بحث و جدل در چنین رابطه‌ای به فرصتی برای رشد تبدیل می‌شود و هر دو فرد احساسات و دیدگاه‌هایشان را صادقانه و محترمانه مطرح می‌کنند.

بحث و جدل در زندگی مشترک یک اتفاق طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است و ناراحتی‌ها و دلگیری‌ها باید قبل از سرکوب شدن حل‌‌وفصل شوند.

همسران احساساتشان را صادقانه با همدیگر در اشتراک می‌گذارند

در یک رابطه سالم هر دو نفر آزادانه احساسات واقعی‌شان را با هم در اشتراک می‌گذارند. آن‌ها به احساسات همدیگر احترام می‌گذارند و بیان احساسات سرکوب نمی‌شود چون همسران می‌دانند که اگر در مورد آنچه حس می‌کنند صحبت نکنند، ممکن است احساسات سرکوب‌شده تبدیل به درگیری و کشمکش شود.

هر یک از همسران زمانی را به خودش اختصاص می‌دهد

هر کدام از همسران باید درک کنند که اهمیت دادن به خود، یکی از مؤلفه‌های یک رابطه سالم است. در چنین رابطه‌ای آن‌ها می‌دانند که اگر از خودشان مراقبت نکنند، مضطرب و خسته خواهند شد و درک می‌کنند که اگر استراحت نکنند، کارهای موردعلاقه‌شان را انجام ندهند و مراقب سلامتی خودشان نباشند، نمی‌توانند آن‌طور که باید به همسرشان عشق بورزند.

هر دو نفر پذیرفته‌اند که قرار نیست در مورد همه چیز توافق داشته باشند

در یک رابطه سالم، هر دو نفر می‌دانند که موافق یا مخالف بودن با همدیگر عادی است. آن ها درک می‌کنند که فقط به این دلیل که یکی از همسران دیدگاهی دارد، قرار نیست دیگری با دیدگاهش موافق باشد و به این باور رسیده‌اند که دیدگاه‌ها و باورهای متفاوت نباید به رابطه آسیب برساند.

همسران قدر رابطه را می‌دانند

وقتی رابطه از سلامت برخوردار باشد، هر دو همسر به همدیگر متعهد هستند و علاقه‌منداند که در کشمکش‌ها و درگیری‌ها با همدیگر همکاری کنند. آن‌ها می‌خواهند که در کنار هم یاد بگیرند و رشد کنند.

در یک رابطه سالم همسران می‌دانند که چالش‌ها بخش جدایی ناپذیری از رابطه هستند و با یک مواجهه‌ی بالغانه با آن‌ها، می توان از این چالش‌ها عبور کرد. سختی‌ها آن‌ها را از همدیگر دور نمی‌کند، بلکه صمیمیت‌شان را افزایش می‌دهد.

همسران برای با هم بودن در کنار همدیگر هستند

بعضی از ما در یک رابطه قرار می‌گیریم چون به دنبال احساس امنیت هستیم. این امنیت می‌تواند عاطفی، جسمی، مالی و … باشد. در یک رابطه سالم همسران در کنار هم هستند چون خواستار زندگی کردن با همدیگر هستند. امنیت نباید انگیزه‌ی اصلی یک رابطه باشد بلکه بهتر است یک عشق سالم آدم‌ها را در کنار همدیگر قرار دهد.

حالا که به پایان مقاله رسیده‌ایم، اگر در یک رابطه هستید از خودتان بپرسید: آیا رابطه‌ی من سالم است؟ کدام ویژگی‌ها را در رابطه‌ی خودتان می‌بینید و کمبود کدام ویژگی‌ها در زندگی مشترک شما حس می‌شوند؟

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «ازدواج و زندگی مشترک» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *