آیدانیتو > وابستگی در رابطه
انواع اختلال

وابستگی در رابطه






 

وابستگی در رابطه

آیا برای خوشحالی و رضایت همسرتان، خودتان را قربانی می کنید، اما در مقابل چیز زیادی دریافت نمی کنید؟ اگر این الگوی یک طرفه شبیه به رابطه شماست، باید هر چه زودتر به دنبال راهی برای درمان وابستگی باشید. راهکارهای زیادی برای رهایی از وابستگی در رابطه وجود دارند و شما می توانید با استفاده از آن ها به آدم مستقلی تبدیل شوید.

اولین قدم برای بهبود خودتان این است که معنای وابستگی در رابطه را درک کنید. پژوهشگران و متخصصان حوزه روانشناسی معتقدند که یک فرد وابسته، در زندگی مشترک نیاز شدیدی به پذیرفته شدن از جانب دیگری دارد و ارزش و هویت خود را وابسته به شریک زندگی اش می داند. همسر وابسته حتماً اهداف و علائق خودش را برای جلب نظر دیگری کنار می گذارد.

نتایج پژوهش ها نشان می دهند کسانی که در خانواده های ناکارآمد بزرگ شده اند و والدین شان به آن ها بی توجهی کرده یا از نظر عاطفی به آن ها آسیب زده اند، بیشتر احتمال دارد که در زندگی زناشویی وابسته بشوند.

نشانه های وابستگی در رابطه

اگر احتمال می دهید که یک همسر وابسته باشید، این سؤال ها را از خودتان بپرسید:

  • آیا شما بدون حضور همسرتان نمی توانید یک فرد خوشحال و راضی باشید؟
  • آیا شاهد رفتارهای ناسالم در همسرتان هستید، اما همچنان در رابطه باقی مانده اید؟
  • آیا به قیمت از دست دادن سلامت جسمی و روانی خودتان، از همسرتان حمایت می کنید؟

علاوه بر پرسیدن این سؤال ها، شاید از واکنش های دیگران هم به وابستگی خودتان پی برده باشید. ممکن است اطرافیان بارها به شما گوشزد کرده باشندد که بیش از حد به همسرتان وابسته هستید و اصلاً علائق و ترجیحات خودتان را در نظر نمی گیرید.

عوارض وابستگی در رابطه

انکار نیازها و هویت خودتان در جهت جلب رضایت همسر، در کوتاه مدت و طولانی مدت عوارض بسیاری دارد. وابستگی در رابطه شما را به فردی ناتوان تبدیل می کند که نمی تواند مسئولیت کارهای خودش را به عهده بگیرد.

معمولاً آدم های وابسته ترس شدیدی از طرد شدن و ترک شدن دارند و گاهی برای اینکه طرف مقابل را حفظ کنند، هر تحقیری را تحمل می کنند.

درمان وابستگی

شاید فکر کنیم برای رهایی از وابستگی در رابطه باید آن رابطه را به پایان رساند. اما با روش های دیگری هم می توان از این چرخه معیوب نجات پیدا کرد. اگر از وابستگی رنج می کشید، حتماً به همراه همسرتان از خدمات روانشناختی و مشاوره ای استفاده کنید.

خانواده درمانی یکی از بهترین راهکارها برای بهبود و تقویت روابط زناشویی است. از سویی دیگر شما می توانید برای درمان وابستگی با مطالعه و تمرین، کم کم به خودشناسی برسید، علائق، ترجیحات و باورهای خودتان را کشف کنید، به خودتان بیشتر اهمیت بدهید، استعدادهایتان را کشف کنید، به سرگرمی ها و تفریحات مورد علاقه تان بپردازید و…

مسیر مستقل شدن می تواند در ابتدا دشوار به نظر برسد اما با اراده، استمرار و جدیت قابل تحقق است. در ادامه مطالعه مقاله وابستگی بیش از حد را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان وابستگی در رابطه ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *