آیدانیتو > وابستگی به مادر
وابستگی کودکان

وابستگی به مادر






 

وابستگی به مادر

وابستگی به مادر وضعیتی است که نه تنها می تواند در دوران کودکی به یک معضل تبدیل شود، بلکه این قابلیت را دارد که تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا کند و بعداً زندگی زناشویی فرد وابسته را به خطر بی اندازد.

در سن خیلی پایین، وابستگی به مادر تا حدی طبیعی است. به عنوان مثال ما نمی توانیم از یک نوزاد انتظار داشته باشیم که به مادرش وابسته نباشد. چون او نمی تواند ساده ترین نیازهای خودش را بر طرف کند و برای این کار نیازمند والدین است.

اغلب کودکان تا قبل از سه سالگی میزانی از وابستگی به والدین را تجربه می کنند. اما بعد از این سن، استقلال کودک بیشتر و وابستگی اش کم تر می شود. در غیر این صورت احتمالاً فرایند رشد به درستی و طی یک روند سالم اتفاق نیفتاده و ممکن است کودک مبتلا به اختلال اضطراب جدایی باشد.

اختلال اضطراب جدایی

اضطراب جدایی به معنای مضطرب شدن کودک در زمان جدایی از والدین، مخصوصاً مادر، است. این تجربه در نوزادان و کودکان نوپا عجیب نیست اما بعد از سه سالگی، اضطراب جدایی می تواند نشانه یک اختلال جدی باشد.

نشانه های اختلال اضطراب جدایی

معمولاً می توان در اعمال و رفتارهای کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، نشانه های زیر را مشاهده کرد:

  • استرس بیش از حد، موقع جدایی از پدر یا مادر
  • ترس از تنها ماندن در خانه
  • نگرانی مداوم و بیش از حد، در مورد از دست دادن والدین یا سایر اعضای خانواده
  • ترس شدید از دور ماندن از خانه
  • تمایل به خوابیدن در کنار پدر یا مادر
  • کابوس دیدن در مورد جدایی از والدین
  • مشکلات جسمی مثل معده درد و سردرد

علت وابستگی به مادر

گاهی اوقات مقصر اصلی وابستگی کودک به مادر ، خود مادر است. در واقع مادری که خودش از یک اختلال اضطرابی رنج می برد، آن را به کودکش منتقل می کند و کودک مضطرب همیشه نگران از دست دادن مادرش است. همچنین بعضی مادران با انجام دادن همه فعالیت های  شخصی فرزندشان و بر آوردن همه نیازهای او، در واقع به او اجازه رشد و استقلال نمی دهند و فرزندشان را وابسته نگه می دارند.

عوامل دیگری مثل ارثی بودن اضطراب، حوادث ناگواری مثل جنگ، بلایای طبیعی و… هم می توانند ریشه وابستگی کودک به مادر یا پدر باشند.

درمان وابستگی به مادر

خوشبختانه با استفاده از راهکارهایی می توان وابستگی به مادر را تا حد زیادی درمان کرد. آنچه اهمیت دارد این است که درمان در سن پایین اتفاق بی افتد. واگرنه کودک این اختلال را با خودش به مراحل دیگر زندگی می برد و بابت آن آسیب های شدیدی می بیند.

در ادامه مطالعه مقاله وابستگی در کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان وابستگی به مادر می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *