افسردگی

نقش ژنتیک در افسردگی






 

نقش ژنتیک در افسردگی

آیا شما افسرده هستید؟ آیا قبلاً از افسردگی رنج برده اید؟ شاید مادرتان هم سابقه افسردگی داشته باشد یا خواهر و عمویتان هم حداقل یک بار در زندگی افسرده شده باشد. ممکن است هرگز افسرده نشده باشید و فکرتان درگیر این مسئله باشد که ممکن است این اختلال را به ارث برده باشید یا نه؟

برای پاسخ به چنین سوال هایی باید به بررسی نقش ژنتیک در افسردگی بپردازیم.

افسردگی بالینی که به آن افسردگی اساسی می گویند، شایع ترین نوع افسردگی است. پژوهش ها نشان می دهند که احتمال انتقال خانوادگی این افسردگی از سایر انواع افسردگی بیشتر است. کسی که یکی از افراد فامیلش مبتلا به افسردگی باشد، پنج برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد.

تحقیقات بسیاری در مورد نقش ژنتیک در افسردگی انجام شده اند و رابطه میان آن ها را بررسی کرده اند.

ژن افسردگی

یک تیم تحقیقاتی انگلیسی، برای بررسی نقش ژنتیک در افسردگی ، اخیراً ژنی را مورد تحقیق قرار داده اند که در افراد افسرده یک خانواده دیده می شود. کروموزوم 3p25-26 در بیش از 800 خانواده با سابقه افسردگی دیده شده است.

پژوهشگران و متخصصان معتقدند که 40% از کسانی که افسرده هستند به صورت ارثی مبتلا به این بیماری می شوند و محیط و عوامل دیگر علت ابتلای 60% دیگر است.

همچنین بررسی ها نشان می دهند که افرادی با والدین یا خواهر و برادر افسرده سه برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که افسرده شوند. دلیل این موضوع می تواند عوامل ارثی یا عوامل محیطی ای باشد که تأثیری بسیار قوی دارند.

عوامل دیگر

وقتی کسی در کنار یک فرد افسرده بزرگ می شود و رشد می کند، نسبت به دیگران استعداد بیشتری برای افسرده شدن دارد. کودکی که یک والد، خواهر یا برادر افسرده را مشاهده می کند، یاد می گیرد که در شرایط خاصی از آن ها تقلید کند.

کودکی که می بیند پدر یا مادرش روزها در رخت خواب می ماند، تصور نمی کند که این رفتار غیر عادی است. جنسیت هم می تواند یک عامل مهم در افسردگی باشد.

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که احتمال افسردگی یا به ارث بردن افسردگی  در زنان 42% و در مردان 29% است.

رابطه سروتونین و افسردگی

محققان میان سطح سروتونین و افسردگی رابطه ای پیدا کرده اند. سروتونین ماده ای است که در مغز ترشح و موجب تجربه احساسات خوب و خوشایند می شود.

این محتمل است که عدم تعادل در میزان سروتونین موجب یک اختلال خلقی، وسواس یا حملات هراس شود. تئوری های بسیاری در مورد رابطه افسردگی و سروتونین وجود دارند. مشکلاتی در ژن حمل کننده سروتونین هم می توانند دلیل افسردگی باشد.

آیا افسردگی قابل درمان است؟

اگر افسرده هستید یا یکی از نزدیکانتان مبتلا به افسردگی است، احتمالاً به این فکر می کنید که افسردگی قابل درمان است یا نه ؟ متأسفانه یک پاسخ واضح و روشن برای این سوال وجود ندارد. همان طور که اختلال افسردگی پیچیده است، فرایند درمانش هم پیچیده است.

ممکن است در این زمینه در افراد خانواده خودتان که با افسردگی دست و پنجه نرم کرده اند، تنوعی از واکنش ها را ببینید. بعضی افراد به مدت 12 ماه دارو مصرف می کنند و درمان می شوند اما در بعضی دیگر درمان افسردگی یک جنگ مادام العمر است و نشانه ها گه گاه به اوج می رسند. در این موارد جلسات روان درمانی بسیار مفید هستند و به مدیریت نشانه های افسردگی و تقویت کیفیت زندگی کمک می کنند.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره افسردگی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه از افسردگی رنج می کشید، برای آگاهی از انواع روش های درمان این بیماری، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *