زندگی مشترک

نقش اعتقادات در ازدواج

نقش اعتقادات در ازدواج

شاید همه ما بارها در زندگی شنیده باشیم که همسران باید با هم تفاهم داشته باشند و این جمله به نظرمان کلیشه ای بیاید اما واقعیت این است که تفاهم لازمه زندگی مشترک و هم زیستی است. ما آدم ها معمولاً با کسانی یک دوستی پایدار داریم که با آن ها چیزی در اشتراک داشته باشیم. پس توقع تفاهم داشتن با مرد یا زنی که قرار است همسفر همیشگی ما باشد، چیز عجیبی نیست.

 

 

یکی از زمینه هایی که تفاهم داشتن در آن ضروری است، باورها و اعتقادات است. نباید از نقش اعتقادات در ازدواج غافل شد. عوامل بسیاری مثل فرهنگ خانواده، طبقه اجتماعی، روابط والد- فرزندی، ژنتیک، سال های اولیه زندگی، محیط زندگی و … شخصیت ما را شکل می دهند. بدون شک باورها و اعتقادات هم یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر هویت ما هستند.

سبک زندگی، اهداف، روابط، جهان بینی و … در انسان ها متأثر از اعتقادات هستند. پس می توان این طور نتیجه گرفت که وقتی دو انسان با باورهای متفاوت در کنار هم قرار بگیرند، به احتمال زیاد در مورد موضوعات متعدد و مختلفی دچار تعارض می شوند.

در این مقاله به مواردی می پردازیم که نشان دهنده اهمیت نقش اعتقادات در ازدواج هستند:

سبک زندگی

سبک زندگی آدم های مذهبی ویژگی هایی دارد که برگرفته از اعتقادات مذهبی هستند. افراد مذهبی در زمان های مشخصی از شبانه روز عبادت می کنند، اعیاد مذهبی را جشن می گیرند، در ایام مشخصی از سال عزاداری می کنند، نوع پوشش خود را بر اساس باورهای مذهبی انتخاب می کنند، در روابطشان محرم و نامحرم بودن را حتماً لحاظ می کنند و …

مسلماً کسی که در چنین قید و بندهایی نباشد و سال ها به سبک دیگری زندگی کرده باشد، نمی تواند خودش را با همسری مذهبی سازگار کند. در چنین موقعیتی بین زوجین اختلاف و درگیری پیش می آید و ممکن است این اختلافات به طلاق عاطفی یا طلاق رسمی ختم شوند.

کشمکش به علت اختلافات مذهبی و اعتقادی اصلاً دور از ذهن نیست. وقتی دو نفر از نظر اعتقادی با هم تفاهم داشته باشند، صمیمیت شان افزایش می یابد، در کنار هم آرامش دارند و نگاهشان به جهان پیرامون با هم شباهت دارد. پس نمی توان نقش اعتقادات در ازدواج و کیفیت زندگی زناشویی را دست کم گرفت.

علائق و سرگرمی ها

شاید در نگاه اول به نظر نیاید، اما اعتقادات افراد حتی در سرگرمی ها هم خودشان را نشان می دهند، موسیقی، رقص، مهمانی های مختلف و … از تفریحات بعضی از خانواده های غیر مذهبی‌اند. در حالی که چنین سرگرمی ها و رفتارهایی در بیشتر خانواده های مذهبی به هیچ عنوان قابل قبول نیستند.

همسرانی که علائق و تفریحات مشترک دارند، از اینکه در کنار هم وقت بگذرانند و در روزهای تعطیل کنار هم باشند، لذت می برند. اما زوجینی که علائق و سرگرمی های متفاوتی داشته باشند، ترجیح می دهند با دوستانشان معاشرت کنند و این دوری در  طولانی مدت زندگی مشترک را سرد و بی روح می کند.

تربیت فرزندان

سبک زندگی مذهبی مطمئناً قوانینی را برای فرزندپروری در نظر گرفته است. آدم های مذهبی در فرزندپروری و رابطه والد-فرزندی و شیوه های تشویق و تنبیه فرزندان، آموزه های دینی را درنظر می گیرند، در حالی که آدم های غیر مذهبی شیوه های خاص خودشان را در تربیت فرزندان لحاظ می کنند.

معمولاً فرزندان والدینی که از نظر اعتقادی تفاهم ندارند، دچار گیجی و سردرگمی می شوند و ممکن است حتی در آینده بر خلاف قوانین شرعی و عرفی جامعه رفتار کنند.

نقش اعتقادات در زندگی مشترک، مهم و پررنگ است، چون به طور کلی رابطه زوج هایی که تفاهم اعتقادی دارند، پایدارتر است، کمتر دچار تنش می شود و صمیمانه تر است. بهتر است جوانانی که در شٌرٌف ازدواج هستند، حتماً به تشابه در اعتقادات و باورها توجه کنند.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره ازدواج» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر قصد ازدواج با کسی را دارید که از نظر اعتقادی با شما تفاهم ندارد یا در حال زندگی با کسی هستید که باورهایی متفاوت با شما دارد، برای حل تعارضات زناشویی می‌توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *