آیدانیتو > ویژگی های افراد باهوش
هوش و خلاقیت

ویژگی های افراد باهوش





 

نشانه های هوش

اندازه گیری هوش کار ساده ای نیست. ما نمی توانیم عملکرد تحصیلی را از نشانه های هوش بدانیم و این طور تصور کنیم که هر کس نمره های بهتری در کارنامه اش دارد باهوش تر است و بالعکس. به عنوان مثال همه ما در مورد زندگی آلبرت انیشتین، یکی از دانشمندان نابغه تاریخ، شنیده ایم. او نمی توانست خودش را با روش های سنتی و هنجار هماهنگ کند، در نتیجه عملکرد تحصیلی ضعیفی در مدرسه داشت.

نمی توان با اطمینان از نشانه های هوش حرف زد و ادعای صد در صدی در این مورد داشت اما نتایج بعضی از پژوهش های روانشناختی نشان دهنده این است که میان بعضی خصوصیات انسانی و هوش بالا رابطه وجود دارد.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به این خصوصیات بپردازیم.

ویژگی های افراد باهوش

تحقیقات بسیاری نشان می دهند که بعضی خصوصیات در میان افراد باهوش شایع هستند. از جمله مهم ترین ویژگی های افراد باهوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطر پذیری

نتایج یک پژوهش در سال 2015، در کشور فنلاند نشان می دهد که افرادی که نسبت به چالش های جدید پذیرا هستند و در زندگی از خطر پذیری فرار نمی کنند، معمولاً هوش بالایی دارند.

تنبلی

یکی از عجیب ترین نتایج پژوهش های روانشناختی در مورد هوش، رابطه هوش بالا و تنبلی است. نتایج تحقیقی که 60 نفر در آن شرکت کردند نشان می دهد که آدم هایی که اهل تفکر نیستند، خیلی زود حوصله شان سر می رود، از جا بلند می شوند و خودشان را با فعالیت های جسمانی مشغول می کنند. اما افراد متفکر می توانند ساعت ها در ذهنشان غرق شوند و تکان نخورند.

 

نگرانی زیاد

نشخوار فکری یا فکر کردن بیش از حد در مورد یک اتفاق یا تجربه هم می تواند از نشانه های هوش بالا باشد. هوش کلامی بالا که ریشه در مهارت هایی مثل حل مسئله، تفکر انتقادی و استدلال انتزاعی دارد،  در آدم هایی که نگرانی ها و دل مشغولی های زیادی دارند، دیده می شود.

در واقع آن هایی که هوش کلامی بالایی دارند با دقت بیشتری به اتفاقات گذشته و آینده فکر می کنند و به همین دلیل بیشتر نگران می شوند.

شب زنده داری

بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، کسانی که شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند و ترجیح می دهند مسئولیت هایشان را شب ها انجام بدهند، نسبت به افراد سحر خیز باهوش تر هستند.

کمال گرایی

آدم های باهوش معمولاً همه چیز را به بهترین نحو و در بهترین و کامل ترین شرایط می خواهند. آن ها شدیداً تمایل دارند که کارهایشان خالی از هر عیب و نقصی باشد و در همه جنبه های زندگی موفق ترین باشند.

کنجکاوی

یکی از نشانه های هوش ، کنجکاوری و تمایل به دانستن است. آدم های باهوش سؤال های زیادی در ذهن دارند به همین دلیل زیاد مطالعه و پژوهش می کنند و همیشه می خواهند که بیشتر بدانند، اطلاعات بیشتری جمع آوری کنند، آگاه تر شوند و در مسیر رشد و توسعه فردی قدم بردارند.

خود انتقادی

نتایج پژوهش های مختلف نشان می دهند که افراد باهوش خود شیفته نیستند. آن ها به خودشان انتقاد می کنند و در واقع دلیل خود انتقادی این است که همیشه می خواهند بهتر از گذشته باشند.

ساکت بودن

از آنجایی که افراد باهوش اهل تفکرند و به چیزهایی که می شنوند فکر می کنند، کمتر صحبت می کنند و بیشتر در حال تجزیه و تحلیل های ذهنی اند در واقع آن ها بر خلاف بسیاری از آن هایی که وقتی چیزی می شنوند، فوراً پاسخ می دهند، بیشتر فکر می کنند و کمتر حرف می زنند.

مواردی که در این مقاله به آن ها پرداختیم، تنها تعدادی از نشانه های هوش بالا هستند. اما همان طور که گفتیم اندازه گیری هوش کار آسانی نیست. و برای تخمین میزان هوش انسان نمی توان تنها به این نشانه ها اکتفا کرد.

در ادامه مطالعه مقاله آیا کودک من باهوش است را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا در مورد میزان هوش خودتان کنجکاو هستید؟ آیا تمایل دارید بدانید که در دسته افراد باهوش قرار می گیرید یا کم هوش؟ برای آگاهی از این موضوع می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *