روابط عاطفی جوانان, مسائل عاطفی

نشانه های عشق

نشانه های عشق

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که مغز یک انسان عاشق با مغز دیگران متفاوت است و همچنین شباهتی به مغز کسی که فقط با یک هوس زودگذر درگیر شده و کسی که مدت‌ها است در یک رابطه‌ی متعهدانه قرار دارد، ندارد.

تحقیقات انسان‌شناس‌ها در زمینه‌ی ویژگی‌های بیولوژیکی عشق ثابت می‌کنند که مغز یک انسان عاشق در حالت منحصربه‌فردی قرار داد و نشانه های عشق در این حالت پدیدار می‌شوند.

 

 

در این مقاله به تعدادی از نشانه های عشق و دوست داشتن می‌پردازیم:

خاص و منحصربه‌فرد دیدن طرف مقابل

وقتی عاشق می‌شوید به این فکر می‌کنید که او با همه فرق دارد و فرد خاص و ویژه‌ای است. در این حالت شما نمی‌توانید شخص دیگری را دوست داشته باشید و احساسات عاشقانه‌تان فقط محدود به یک نفر می‌شود. دانشمندان معتقدند که افزایش دوپامین که یک ماده‌ی شیمیایی مرتبط با توجه و تمرکز در مغز است علت این حالت است.

تمرکز روی ویژگی‌های مثبت طرف مقابل

آدم‌هایی که حقیقتاً عاشق می‌شوند، بر خصوصیات مثبت کسی که دوستش دارند تمرکز می‌کنند و ویژگی‌های منفی او را نمی‌بینند. آن‌ها بر جزئی‌ترین و بدیهی‌ترین چیزها در مورد آن شخص تمرکز می‌کنند و با یادآوری مدام آن‌ها و تخیل درباره‌شان حس خوبی پیدا می‌کنند.

عدم تعادل هیجانی

اکثر ما می‌دانیم که احساسات عاشق منجر به عدم تعادل عاطفی و فیزیکی او می‌شوند. یک انسان عاشق مدام بین حالت‌هایی مثل هیجان، سرخوشی، افزایش انرژی، بی‌خوابی، از دست دادن اشتها، افزایش ضربان قلب و تنفس، اضطراب، وحشت و حتی گاهی تنفر نوسان دارد. این نوسانات خلقی شبیه به حالتی هستند که کسی معتاد به مواد مخدر باشد. پژوهشگران معتقداند که عاشقی نوعی اعتیاد است.

جذب شدید

یکی از نشانه های عشق این است که فرد عاشق آنقدر جذب طرف مقابل می‌شود که برای رسیدن به او همه‌ی شرایط سخت را تحمل می‌کند. احتمالاً باز هم انتقال دهنده‌ی عصبی دوپامین مسئول این حالت است. چون وقتی یک اتفاق خوب به تأخیر می‌افتد، مغز شروع می‌کند به تولید دوپامین و این تولید بیشتر و بیشتر می‌شود. این انتقال‌دهنده‌ی عصبی مسئول بیشتر کردن میل و انگیزه است.

افکار وسواسی

معمولاً وقتی کسی عاشق می‌شود به طور متوسط، بیشتر از 85 درصد از زمانش را صرف فکر کردن به معشوق می‌کند و به نوعی اسیر یک وسواس می‌شود. این وسواس می‌تواند به دلیل کاهش سطح سروتونین مرکزی در مغز اتفاق بی‌افتد. موقعیتی که یک انسان را مجبور به فکر کردن مداوم به شخص خاصی می‌کند چون فقط آن فرد است که می‌تواند دوباره میزان سروتونین را افزایش دهد. همیشه آدم‌های عاشق نشانه‌های وابستگی عاطفی را از خود نشان می‌دهند و این نشانه‌ها شامل حسادت، ترس از طرد شدن و اضطراب جدایی هستند.

در یک آزمایش روانشناختی مغز کسانی که به عکس معشوقی که آن‌ها را طرد کرده بود، نگاه می‌کردند بررسی شد. بررسی‌ها نشان داد که مغز این افراد در بخش‌های متعددی از جمله پیشانی فعال شده است و این مناطق، بخش‌هایی از مغزاند که موقع اعتیاد یک فرد به کوکائین درگیر می‌شوند و این اتفاق می‌تواند رفتارهای وسواسی و معتاد شدن به یک انسان را توجیه کنند.

برنامه ریزی برای آینده

آدم عاشق فرد مورد نظر را در آینده‌ی خود می‌بیند و به دنبال راهی است که بتواند معشوق را راضی به همراهی با خودش کند و به عنوان مثال با ازدواج و آغاز زندگی مشترک به یک همراه همیشگی کسی که دوستش دارد تبدیل شود.

متخصصان اعتقاد دارند که این نیاز مثل نیاز به آب و غذا می‌ماند. یعنی فرد این طور تصور می‌کند که بدون آدمی که عاشقانه دوستش دارد، نمی تواند به زندگی ادامه دهد و بقایش به خطر می‌افتد

احساس همدلی

یکی از روش‌هایی که عاشق‌ها به واسطه‌ی آن نشانه های عشق را نشان می‌دهند، همدلی با کسی است که دوستش دارند. آن‌ها درد و ناراحتی معشوق را درد خودشان می‌دانند و حاضرند که خودشان را برای او قربانی کنند.

هم تراز کردن علائق و تمایلات

وقتی کسی را شدیداً دوست داریم، معمولاً اولویت‌هایمان را مجدداً تنظیم می‌کنیم و رفتارها، لباس‌ها، عادت‌ها و حتی گاهی ارزش‌هایمان را متناسب با فرد خاص زندگی‌مان تغییر می‌دهیم. در واقع به صورت ناخودآگاه هر کاری می‌کنیم تا به او نزدیک تر شویم و چیزهایی را با او در اشتراک داشته باشیم.

احساس مالکیت

آدم‌هایی که عمیقاً کسی را دوست دارند، به نوعی او را متعلق به خودشان می‌دانند و اگر او به شخص دیگری توجه نشان بدهد، حسادت می‌کنند.

تمایل به یک اتحاد عاطفی

اگر چه جذابیت جنسی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای ازدواج و تشکیل خانواده است و زنان و مردان تمایل دارند که با شریک زندگی‌شان رابطه جنسی برقرار کنند، اما آدم‌های عاشق معمولاً معتقدند که رابطه جنسی مهم‌ترین بخش یک رابطه نیست و نزدیکی عاطفی بسیار لذت بخش و خوشایند است.

احساسات غیر قابل کنترل

یکی از نشانه‌ های عشق، شیفتگی غیرقابل‌کنترل است. بسیاری از افراد عاشق ادعا می‌کنند که تمایلشان به فرد مورد نظر بیش‌ازحد و خارج از کنترل‌شان است. آن‌ها می‌گویند که حتی اگر بخواهند نمی‌توانند او و فکر کردن درباره‌ی او را کنار بگذارند.

از دست رفتن جرقه‌ی درخشان

متأسفانه گاهی اوقات عشق تا ابد دوام نمی‌آورد. ممکن است عاشقی و نشانه های عشق به یک رابطه‌ی همیشگی و ازدواج ختم شوند یا اینکه همه‌ی نشانه های دوست داشتن ناپدید شوند. مثلاً اگر موانعی برای رسیدن به هم وجود داشته باشد یا یکی از دو نفر به کشور دیگری مهاجرت کند، نشانه های عشق کم‌کم محو می‌شوند.

شاید ساده‌ترین معنی عشق، دوست داشتن خیلی شدید باشد. این میزان از دوست داشتن با یک علاقه‌ی جزئی یا هوس داشتن متفاوت است. نتیجه‌ی عاشقی می‌تواند بسیار شیرین و لذت بخش باشد و به ازدواج ختم شود. از سویی دیگر بهتر است با آگاهی از نشانه های عشق و ریشه‌های بیولوژیکی این نشانه‌ها به این درک برسیم که عدم کنترل هیجانات و رفتارهای غیر منطقی می‌توانند خطرناک باشند و بهتر است عشق و عقل را همراه با هم در روابط دخیل کنیم.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی «چرا دوستی‌ها به ازدواج ختم نمی‌شوند؟» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

1 دیدگاه در “نشانه های عشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *