آیدانیتو > مهم‌ترین ترس های زندگی
ترس

مهم‌ترین ترس های زندگی

مهم‌ترین ترس‌های زندگی

آدام اسمیت (Adam Smith) که یک سخنران حرفه‌ای در زمینه‌ی مباحث انگیزشی است، معتقد است که ترس‌های مختلف آدم‌ها را به نوعی در زندگی فلج می‌کند و جلوی پیشرفت آن‌ها را می‌گیرد. او اعتقاد دارد که برای موفقیت نباید از ترس‌ها فرار کرد، بلکه باید با آن‌ها مواجه شد و بر آن‌ها غلبه کرد.

در اینجا به مهم‌ترین ترس‌های زندگی که جلوی رسیدن به اهداف را می‌گیرند، می‌پردازیم. وقتی شما ترس‌های خودتان را بشناسید، راحت‌تر از پس آن‌ها بر می‌آیید.

 

ترس از ناکافی بودن

بسیاری از آدم‌ها از این می ترسند که مهارت‌های لازم برای انجام کاری را نداشته باشند. چنین ترسی می‌تواند آنقدر قوی باشد که مانع رفتن به یک جلسه‌ی مصاحبه‌ی کاری یا انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی شود. بهترین روش برای مقابله با این مشکل این است که مهارت‌ها، توانمندی‌ها و ضعف‌های خودتان را بشناسید و اعتمادبه‌نفس خودتان را افزایش بدهید.

ترس از عدم اطمینان

دومین ترس، ترس از ناشناخته‌ها است. برای غلبه بر چنین ترسی، بهترین کار پیشبینی آینده است. وقتی آنچه را ممکن است در آینده رخ بدهد، حدس بزنید، عدم اطمینانتان کاهش می‌یابد و ترستان کمتر می‌شود. اگر چشم‌اندازی داشته باشید و تا حدی بدانید که چه چیزی در انتظار شماست با شجاعت بیشتری قدم بر می‌دارید.

ترس از شکست

در بسیاری از موقعیت‌ها، ترس از شکست موجب عدم موفقیت می‌شود. کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که زندگی‌اش دقیقاً به همان شکلی که می‌خواسته پیش رفته است. هر چقدر هم که آدم بابرنامه و منظمی باشیم، بعضی چیزها از عهده‌ی ما خارج هستند.

ما گاهی می‌توانیم اتفاقات را پیش‌بینی کنیم اما نمی‌توانیم بر همه چیز کنترل داشته باشیم. همه‌ی ما  بعضی مواقع در زندگی شکست می خوریم. اما ترس از شکست نباید بهانه‌ای برای تلاش نکردن باشد. بهتر است بر چیزهایی که در کنترل ما هستند، تمرکز کنیم و جلو برویم.

ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن، مشکل شایعی در زندگی بسیاری از آدم‌ها است. همه‌ی ما گاهی طرد می‌شویم و اگر چه این تجربه خوشایند نیست، اما می‌توان از آن گذر کرد و به تلاش ادامه داد. ترس از طرد شدن در بعضی آنقدر قوی است که مانع فعالیت‌هایشان می‌شود. اگر طرد شدن را یک فاجعه ندانیم و آن را با وجود منفی بودنش بپذیریم، از تبدیل شدن آن به یک ترس جلوگیری می‌کنیم.

ترس از تغییر

ترس از تغییر فراگیر است اما اگر ما به یک صلح درونی برسیم، با وجود همه‌ی تغییرهای فردی و محیطی دچار چنین ترسی نمی‌شویم. همه چیز در زندگی در حال تکامل است و کسی یا چیزی وجود ندارد که در طول سال‌ها تغییر نکند. اگر این واقعیت را بپذیریم، با تغییرات سازگار می‌شویم و آن‌ها را به منبع ترس تبدیل نمی‌کنیم.

ترسِ از دست دادن کنترل

گاهی ما دوست داریم بر همه‌چیز کنترل داشته باشیم. اما چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. ما می‌توانیم بر برنامه‌های روزمره، ادراک شخصی، نحوه‌ی صحبت کردن و کلماتی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، کنترل داشته باشیم. اما رفتارهای دیگران، انتظارات آن‌ها، شرایط جامعه در حوزه‌های مختلف، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و … در کنترل ما نیستند و این نباید مایه‌ی‌ترس باشد.

ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن

بعضی آدم‌ها در برابر قضاوت دیگران و نظرهای شخصی آن‌ها بیش‌ازحد آسیب‌پذیر هستند. این آسیب ‌پذیری گاهی تبدیل به ترس می‌شود و ممکن است منجر به این شود که فرد در میان جمع حضور پیدا نکند یا آنقدر از قضاوت شدن بترسد که نتواند استعدادهای خودش را شکوفا کند.

یکی از راهکارها برای غلبه بر ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن، افزایش اعتمادبه‌نفس و پذیرش خود است. اگر خودتان را با همه‌ی ویژگی‌های مثبت و منفی قبول کنید، مهارت‌هایتان را تقویت کنید و خودتان را دوست داشته باشید، دیدگاه‌های دیگران در مورد شما، سد راه موفقیت‌تان نمی‌شود.

ترس از اتفاق بدی که هنوز رخ نداده است

بعضی از افراد، مخصوصاً کسانی که دچار وسواس فکری یا اختلال‌های اضطرابی هستند، مدام در ذهنشان به اتفاقات بدی که ممکن است بی‌افتند فکر می‌کنند و با این تصورات خودشان را می‌ترسانند. گاهی چنین ترس‌هایی آنقدر اغراق‌آمیز و ناسالم هستند که فرد را خانه نشین می‌کنند. در چنین موقعیتی شاید مراجعه به یک درمانگر بهترین راهکار باشد.

ترس از آسیب دیدن در روابط

ممکن است آدم‌هایی معتقد باشند که روابط نزدیک با دیگران به آسیب دیدن ختم می‌شود. اما آیا یک زندگی خالی از روابط، آسیب‌زا و ناراحت‌کننده نیست؟ ما در رابطه با دیگران چیزهای جدیدی یاد می‌گیریم و رشد می‌کنیم. زندگی اجتماعی بدون ارتباط با دیگران ممکن نیست و نیازهای عاطفی بدون نزدیکی به یک انسان دیگر برآورده نمی شوند.

گاهی اوقات آدم‌ها در روابط‌شان شکست می‌خورند و با عدم صداقت و بی‌وفایی روبه‌رو می‌شوند. اگر به این درک برسیم که بر همه چیز کنترل نداریم و قرار است در زندگی با احساسات و تجربیات ناخوشایند مواجه شویم، از ترس آسیب دیدن در روابط به یک فردی منزوی تبدیل نمی‌شویم.

 

 

بدون شک ترس یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین موانع در راه پیشرفت و موفقیت است. غلبه کردن بر ترس‌های زندگی کار ساده ای نیست اما امکان پذیر است. آنچه مهم است این است که باانگیزه باشیم و با عوامل ایجاد کننده‌ی ترس‌ها روبه‌رو شویم.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «مقابله با ترس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *