آیدانیتو > مهارت صبر کردن
مهارت های زندگی

مهارت صبر کردن





 

صبر کردن

صبر کردن یعنی توانایی طاقت آوردن همراه با آرامش، در حین انجام کاری یا در موقعیت سختی. ممکن است بعضی از ما فکر کنیم که صبر کردن حتماً همراه با زجر کشیدن است ولی چنین تصوری اشتباه است و صبور بودن الزاماً با درد جسمی و روانی همراه نیست.
   بعضی متخصصان اعتقاد دارند که صبر کردن فرآیندی همراه با مؤلفه‌های زیر است:

 خودکنترلی

 توانایی کنترل واکنش‌ها نسبت به موقعیت و دوام آوردن بدون شکایت کردن.

 فروتنی

 پذیرش این موضوع که شما مهم‌تر از دیگران نیستید و باید یاد بگیرید که صبور باشید.

بخشش

 لبخند زدن به دیگران حتی وقتی موقعیت بر علیه شما است.

اهمیت صبر

در دهه ی 60 و 70 میلادی، در دانشگاه استنفورد (Stanford university) آزمایشی با موضوع صبر کردن انجام گرفت: در این آزمایش به کودکان خوراکی خوش‌طعمی مثل پاستیل یا کیک داده شد و به آن‌ها گفته شد که می‌توانند خوراکی را بخورند اما اگر تا زمانی که پژوهشگر برمی‌گردد، صبر کنند و خوراکی را نخورند، دو خوراکی دیگر هم دریافت خواهند کرد.
بعد پژوهشگر به مدت 10 تا 15 دقیقه اتاق را ترک کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت بعضی از کودکان فوراً خوراکی‌شان را خوردند و دیگران منتظر ماندند تا پژوهشگر برگردد و پاداششان را دریافت کردند. نکته‌ی جالب در مورد این آزمایش این بود که بعداً پژوهشگران با آزمون‌های تعقیبی متوجه شدند که کودکان صبور، بعداً در زندگی به نتایج بهتری دست پیدا کرده بودند.
به عنوان مثال، ده سال بعد پدر و مادر این کودکان گزارش دادند که فرزندانشان افراد شایسته‌ای شده‌اند و دستاوردهای تحصیلی‌ آن‌ها بهتر از کودکانی بود که صبر نکرده بودند. این آزمایش ثابت کرد که صبر کردن در زندگی اهمیت زیادی دارد و توانایی پذیرش تأخیر در دریافت پاداش و درک اینکه با صبر کردن می‌توان به پاداش‌های بزرگ‌تری دست پیدا کرد، می‌تواند منجر به افزایش موفقیت در زندگی شود.

صبر کردن در دنیای امروز

رشد تکنولوژی و به ویژه اتفاقاتی که در گوشی‌های هوشمند افتاده‌اند، رضایت فوری را به یک هنجار تبدیل کرده است. بازی‌های کامپیوتری بازخوردی سریع را برای مخاطب فراهم می‌کنند. ما می‌توانیم عکس یا متنی را در دنیای مجازی قرار بدهیم و سریعاً از دوستانمان بازخورد دریافت کنیم.
اطلاعات به راحتی روی صفحه‌ی نمایشگر گوشی‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها ظاهر می‌شوند و دیگر نیازی به مراجعه به کتابخانه نیس. ما به رضایت فوری عادت کرده‌ایم و صبر کردن برایمان دشوار شده است. این موضوع را درنظر بگیرید و اتفاقی را که در آزمایش استنفورد افتاد را به‌خاطر بیاورید.
وضعیت امروز کمی نگران‌کننده است. اگر موفقیت در زندگی نتیجه‌ی توانایی صبر کردن باشد، آیا ما در حال پرورش نسلی نیستیم که در آینده در زندگی با سختی مواجه خواهد شد؟ گزارش‌ها نشان می‌دهند که چنین احتمالی می‌تواند درست باشد. بسیاری از مدیرها اعتقاد دارند که جوانانی که وارد محیط‌های کاری می‌شوند، انتظار دارند که فوراً به همه چیز دست پیدا کنند.

 

آن‌ها تصور می‌کنند که باید برای دریافت پاداش کار کنند و برای ارتقای مهارت‌هایشان زحمت نمی‌کشند. خوشبخاته می‌توان با تمرین کردن مهارت‌هایی را به منظور صبور شدن در خود پرورش داد و بهتر است پدر و مادرها به این موضوع توجه کنند و در دنیای امروز که همه چیز در لحظه حاضر و آماده می‌شوند، کودکان خود را صبور بار بیاورند.

پرورش صبر

در اینجا به نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید صبر را در خود یا کودکانتان پرورش بدهید:

چیزهایی را که علاقه دارید داشته باشید، درنظر بگیرید و شروع کنید به پس‌انداز پول‌هایتان

اگرچه این تمرین برای کودکان مناسب است اما بزرگسالان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. مخصوصاً آن‌هایی که تمایل زیادی به پول خرج کردن و خرید کردن دارند.
می‌توانید به کودکان یاد بدهید که برای به‌دست آوردن پول، مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرند و مثلاً بخشی از کارهای خانه را انجام دهند.

به یک گالری هنری بروید و مدتی به یک تابلوی عکاسی یا نقاشی خیره شوید

یک تاریخ‌دان هنری پیشنهاد می‌دهد که این کار را به مدت سه ساعت انجام دهید، اگرچه به نظر مدت خیلی زیادی می‌آید. اما حتی نشستن روبه‌روی یک عکس، به مدت 15 یا 20 دقیقه، شما را قادر می‌سازد که چیزهای جدیدی ببینید و صبور بودن را تمرین کنید.

شروع کنید به باغبانی کردن و به مدت هفته‌ها یا ماه‌ها این کار را انجام دهید

پرورش یک گیاه نمی‌تواند سریعاً انجام شود. با صرف زمان برای باغبانی می‌توانیم صبر کردن در زندگی را یاد بگیریم و صبر کنیم تا نتیجه را ببینیم. این کار همچنین برای تمرین تواضع هم مفید است. چون گاهی اوقات گیاهان با وجود تلاش زیاد می‌میرند.

کتاب‌های کلاسیک بخوانید

داستان‌های کتاب‌های کلاسیک مثل کتاب‌های داستایوفسکی و تولستوی بسیار طولانی هستند و توصیفات خیلی زیاد دارند. درک زبان این نویسنده‌ها هم ممکن است برای خواننده‌ی امروزی دشوار باشد. اما صرف زمان برای خواندن این کتاب‌ها می‌تواند به پرورش صبر در شما کمک کند.

برای مدت زمانی همه‌ی وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید

امروزه متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دسترسی همیشگی به وسایل الکترونیکی می‌تواند از پرورش صبر کردن در شما جلوگیری کند. گاهی اوقات از تکنولوژی دور شوید و نتیجه‌اش را مشاهده کنید.
در دنیای امروز، فراهم شدن امکانات برای رضایت فوری، صبر کردن را برای ما به فرایندی دشوار تبدیل کرده است. به همین دلیل امروزه تلاش برای پرورش مهارت صبر کردن از همیشه مهم‌تر است.

مشاوره رشد و توسعه فردی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که باتوجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های خانواده، تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند. مشاوره رشد و توسعه فردی هم یکی از مهم ترین بخش های مشاوره تلفنی در آیدانیتو است. این مشاوره به شما کمک می کند تا در زمینه مهارت هایی مثل صبر کردن که احتمال پیشرفت و موفقیت را در زندگی فردی و اجتماعی افزایش می دهند، مهارت کسب کنید.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره تلفنی هر روز بیشتر از دیروز می شود. شاید این سؤال برای بسیاری پیش بیاید که این نوع مشاوره چه مزایایی دارد و به چه دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده است مهم ترین مزایای مشاوره تلفنی شامل موارد زیر است:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره حضوری
  • پاسخ گو بودن در شرایط بحرانی که افراد برای مشاوره حضوری فرصت ندارند
  • کارآمد بودن برای افرادی که زندگی های پر مشغله ای دارند
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی افراد
در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی کلیدهای طلایی موفقیت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
آدم عجولی هستید؟ نمی توانید برای رسیدن به اهداف و رویاهایتان صبر کنید؟ می خواهید فوراً موفق شوید؟ ناتوانی در صبر کردن ضعف بزرگ شماست؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *