آزمون دکتری

منابع استعداد تحصیلی دکتری





منابع استعداد تحصیلی دکتری

استعداد تحصیلی یکی از دروس امتحانی تمامی رشته های آزمون دکتری است. داوطلبان آزمون دکتری علاوه بر مطالعه در منابع امتحانی باید در زمینه استعداد تحصیلی دکتری نیز به تمرین و مطالعه بپردازند. در این مقاله سعی کردیم منابع استعداد تحصیلی دکتری را معرفی کنیم شما می توانید به مطالعه همه منابع یا یکی از منابع استعداد تحصیلی دکتری بپردازید.

استعداد تحصیلی دکتری

سؤالات استعداد تحصیلی دکتری به مانند سؤالات آزمون GMAT می باشد. آزمون GMAT یا همان استعداد تحصیلی توانایی تجزیه وتحلیل، توانایی تصویر سازی ذهنی، سرعت عمل، تمرکز، قدرت و سرعت انتقال مفاهیم و هوش داوطلبان را ارزیابی می کند.

آزمون استعداد تحصیلی دکتری ترکیبی از دو آزمون GMAT و  GRE است و شامل مجموعه سؤالات در پنج بخش است.

  • درک مطلب

در بخش درک مطلب یک متن تخصصی در رابطه با رشته انتخابی قرار گرفته است و چند سوال از متن طراحی شده است. در آزمون دکتری برای درک مطلب استعداد تحصیلی دو متن را در نظر میگیرند. داوطلبین باید متن را به دقت مطالعه و به سوالات پاسخ دهند. این بخش درک مفاهیم و معانی را ارزیابی میکند.

  • استدلالی و منطقی

این قسمت مهارت شناخت ، استدلال ، ایجاد و طراحی فرظیه و نتیجه گیری را سنجش میکند. در این بخش یک متن یک پاراگرافی در نظر گرفته شده است و داوطلب با توجه از برداشتش از متن باید به سوالات پاسخ دهد.

  • تحلیلی
  • کمیتی

در این بخش سوالات بر پایه ریاضی است و میتوان گفت سخت ترین قسمت سوالات استعداد تحصیلی است. در این قسمت هوش و تکنیک های سرعت و مهارت داوطلب مورد ارزیابی قرار میگیرد.

  • تجسمی

سوالات بخش تجسمی تنها برای داوطلبان گروه فنی و مهندسی ارایه میشود. در این بخش از داوطلب خواسته میشود تغییرات اشکال را دنبال کند و شکل بعدی را حدس بزند.

آزمون استعداد تحصیلی برای اولین بار در سال 74 آزمون کارشناسی ارشد ارائه و از سال 89 به عنوان یکی از منابع امتحانی آزمون دکتری برای تمامی رشته ها در نظر گرفته شد. در ابتدا سؤالات در آزمون بین المللی استعداد تحصلی در کنکور دکتری با ترجمه فارسی قرار می گرفت اما در حال حاضر سؤالات استعداد تحصیلی توسط تیم طراح سؤالات طراحی می شود.

منابع استعداد تحصیلی دکتری

آزمون سنجش منبعی را به عنوان منبع سؤالات استعداد تحصیلی مطرح نکرده است. اما کتاب هایی در بازار وجود دارد که می توان آن ها را به عنوان منابع استعداد تحصیلی دکتری بیان کرد.

کتاب

نویسنده

انتشارات

استعداد تحصیلی 97-93

محمد وکیلی- هادی مسیح خواه

کتابخانه فرهنگ

استعداد تحصیلی نقره ای رنگ

محمد وکیلی- هادی مسیح خواه

کتابخانه فرهنگ

استعداد تحصیلی 97-90

هادی مسیح خواه- آرش قوی پنجه

کتابخانه فرهنگ

استعداد تحصیلی دکتری وزارت بهداشت

هادی مسیح خواه- آرش قوی پنجه- محمد  وکیلی

کتابخانه فرهنگ

100تست آزمون دکتری

هادی مسیح خواه- محمد وکیلی

کتابخانه فرهنگ

بانک آزمون GMAT

هادی مسیح خواه- محمد وکیلی

کتابخانه فرهنگ

GMATاستعداد و آمادگی تحصیلی

هادی مسیح خواه- محمد وکیلی

کتابخانه فرهنگ

استعداد تحصیلی دکتری

امیر عرفانیان

نگاه دانش

استعداد تحصیلی و زبان دکتری

آیدین استوار- حسن هوشمند

راهیان ارشد

 

در جدول فوق منابع استعداد تحصیلی دکتری موجود در بازار را آورده ایم. به حتم شما نمی توانید تمام این منابع استعداد تحصیلی دکتری را مطالعه کنید. بهتر است یکی از بهترین منابع را انتخاب کنید.
پیشنهاد میکنیم مقاله برنامه ریزی دکتری را نیز مطالعه نمایید.

برای اطلاع از انتخاب منابع استعداد تحصیلی دکتری مناسب و نحوه برنامه ریزی و آماده شدن برای آزمون دکتری می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *