آیدانیتو > مصاحبه دکتری مهندسی پلیمر-پلیمر سراسری 98
مصاحبه دکتری مهندسی پلیمر

مصاحبه دکتری مهندسی پلیمر-پلیمر سراسری 98






مصاحبه دکتری مهندسی پلیمر-پلیمر سراسری 98

مهندسی پلیمر از جمله رشته های جوان ولی کاربردی است که در چند سال اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیر آن هستیم. اگر بیشتر به اطرافمان دقت کنیم، بیشتر اجسامی که هر روز مورد استفاده قرار می گیرند، به نحوی با پلیمر در ارتباط اند. حال اگر دانش مهندسی را با پلیمر ترکیب نماییم، نتیجه آن متخصصانی خواهند بود که با طرح ریزی محصولات پلیمری، نقش برجسته ای را در پیشرفت جوامع دارند. همان طور که مستحضر هستید، برای مهندسی پلیمر در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری مجموعه ای به نام مهندسی پلیمر-پلیمر تعریف شده است که داوطلبان پس از شرکت در آزمون دکتری و انتخاب رشته ، در صورت کسب نمره قبولی و مجاز شدن، دعوت به مصاحبه می شوند. از آنجایی که مصاحبه به همان میزانی که نمره آزمون در قبولی موثر است، تاثیر خواهد داشت، در ذیل به بررسی برخی از نکاتی که بایستی در جلسه مصاحبه دکتری رشته مهندسی پلیمر دقت کنید، می پردازیم.

چرا مصاحبه دکتری اهمیت دارد؟

اولین سوالی که ذهن داوطلبان را مشغول می کند این است که «اصلا چرا باید پذیرش در مقطع دکتری با مصاحبه انجام پذیرد؟» در واقع به دلیل اینکه در مقطع دکتری مباحث به صورت بسیار پیشرفته تر مورد بررسی قرار می گیرند، سازمان سنجش  سهم مصاحبه را به این منظور افزایش داد که افرادی در مقطع دکتری پذیرفته شوند که علاوه بر اینکه رتبه مجاز قبولی را کسب کرده باشند (از نظر حفظیات مورد تایید باشند)، توانایی تجزیه و تحلیل و انجام کارهای پژوهشی و عملی را داشته باشند. به همین منظور، داشتن امتیازات پژوهشی و آموزشی شامل مقالات، برگزیدگی در جشنواره های معتبر، تالیف و ترجمه کتاب و… را به عنوان مزیت به منظور قبولی در مقطع دکتری در نظر گرفته است.

در جلسه مصاحبه دکتری چه می پرسند؟

قدرت رهبری پروژه و کارگروهی وآشنایی با فن آوری و منابع و محصولات پلیمری ، کمترین توقعی است که از فردی که قصد ادامه تحصیل در مطع دکتری مهندسی پلیمر را دارد میرود. در رشته مهندسی پلیمر به اقتضاء کاربردی بودن این رشته، محل کارورزی و داشتن تجربه کاری بسیار مهم تلقی می­ شود. به عبارتی داشتن ایده جدید در این رشته ، بسیار مهم است. پس اگر خلاق باشید، احتمال قبولی تان بیشتر است. از طرفی ممکن است میزان توانایی عملی شما در طراحی و تولید مواردی چون تایرماشین، لوله های پلی اتیلن ، انواع الیاف شیشه فایبرگلاس در کامپوزیت سنجیده  شود. بعضا ممکن است از شما سوالاتی پایه ای پرسیده شود برای مثال ممکن است در مورد پلیمر زیستی و یا اینکه چگونه مهندسی پلیمر می تواند در تولید لنزها، دندان مصنوعی و … به پیشرفت برسد، از شما پرسیده شود. بنابراین به اقتضاء کاربردی بودن رشته مهندسی پلیمر شما باید خلاقانه در این رشته تحصیل کنید و خلاقیت و قدرت ذهنی و تحلیلی ذهن خود را به اساتید مصاحبه گر نشان دهید.

در جلسه مصاحبه دکتری به چه نکاتی دقت کنیم؟

یک دانشجوی دکتری نباید تنها به آموزش بپردازد بلکه کاربردی کردن علم و پژوهش نیز نقطه عطفی در دکتری و مصاحبه دکتری به شمار می رود. بسیاری از داوطلبان با رتبه های خوب  ممکن است به مصاحبه راه یابند اما پذیرفته نشوند، چون ممکن است رزومه پژوهشی و یا آموزشی خوبی نداشته باشند. در مصاحبه دکتری حدود چهل امتیاز به رزومه پژوهشی شما اختصاص می یابد. باید به استحضار همه داوطلبان عزیز مهندسی پلیمر برسانیم که در زمینه پژوهش، صرفا گواهی مقاله و داشتن مقاله مهم نیست. اینکه شما در چه مجله داخلی یا  خارجی مقاله به چاپ رسانده باشید، بسیار مهم است و امتیاز متفاوتی دارد. به عنوان مثال یک مقاله همایشی داخلی در صورت پذیرفته شدن و چاپ شدن تنها دارای یک تا دو امتیاز پژوهشی است. در حالی که یک مقاله علمی پژوهشی حداکثر دارای 22 امتیاز مثبت برای شما است. بنابراین در روند پژوهش این مهم را در نظر داشته باشید که مقالات شما در مجلاتی به چاپ برسند که مورد پذیرش وزارت علوم باشد . به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر مقاله شما در لیست سیاه تعریف شده توسط سازمان به چاپ رسیده باشد، ممکن است علاوه بر امتیاز اینکه هیچ امتیازی برایتان نداشته باشد، امتیازات منفی نیز برایتان به ارمغان بیاورد. سوابق پژوهشی و یا اختراعات ثبت شده شما جز رزومه پژوهشی شما به شمار می رود. مدرک زبان معتبر و تسلط بر زبان انگلیسی و اشنایی با جدیدترین منابع و تغییرات علمی روز دنیا در رشته پلیمر از عوامل مهم در مصاحبه به شمار می رود. شایان ذکر است که سنوات تحصیلی و درجه علمی دانشگاه های محل تحصیل  شما نیز می تواند از عوامل مهم در امتیاز دهی مصاحبه حساب شود.

مدارک مصاحبه دکتری مهندسی پلیمر- پلیمر سراسری 

آیا شما به عنوان یک فرد شرکت کننده در آزمون دکتری مهندسی پلیمر-پلیمر سراسری از مدارکی که باید در زمان مصاحبه مهندسی پلیمر- پلیمر سراسری با خود همراه ببرید مطلع هستید؟ در صورت عدم اطلاع از لیست مدارک لازم در روز مصاحبه از طریق تماس با مشاوران آیدانیتو می توانید به پاسخ سوال خود برسید. 

در این مقاله به بررسی مصاحبه دکتری مهندسی پلیمر-پلیمر سراسری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله مشاوره مصاحبه دکتری بزنید.

اگر سوالی در زمینه مصاحبه دکتری مهندسی پلیمر-پلیمر سراسری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *