مشکلات جنسی سالمندان

مشکلات جنسی در سالمندان





 

مشکلات جنسی در سالمندان

افزایش سن باعث تغییراتی در مردان و زنان می شود که کاملاً عادی و سالم هستند. این تغییرات گاهی اوقات بر توانایی لذت بردن از رابطه جنسی تأثیر می گذارند.
ممکن است یک زن سالمند متوجه تغییراتی در اندام جنسی اش بشود. با افزایش سن، واژن کوتاه تر و تنگ تر می شود. دیواره واژن نازک تر و همچنین کمی سخت تر می شود. ترشحات واژن در بیشتر زنان سالمند کاهش می یابد. این تغییرات می توانند بر عملکرد و لذت جنسی تأثیر منفی بگذارند.
با افزایش سن در مردان، احتمال ناتوانی جنسی افزایش می یابد. ناتوانی جنسی به معنای از دست دادن توانایی نعوظ یا حفظ نعوظ برای انجام عمل جنسی است. اگر ناتوانی جنسی گه گاه رخ بدهد، نگران کننده نیست. اما اگر اغلب اوقات اتفاق بی افتد، بهتر است که به یک متخصص مراجعه شود. در این مقاله به مشکلات جنسی در سالمندان و علل این مشکلات می پردازیم:

علت مشکلات جنسی در سالمندان

بعضی بیماری ها، معلولیت ها، داروها و جراحی ها می توانند بر توانایی برقراری رابطه جنسی و لذت بردن از آن تأثیر بگذارند. همچنین ممکن است مشکلات رابطه ای ریشه مشکلات جنسی در سالمندان باشند. در اینجا به دلایل اصلی مشکلات جنسی در سالمندان اشاره می کنیم:

آرتروز

درد مفاصل به علت آرتروز اتفاق می افتد و می تواند تماس جنسی را مشکل کند. جراحی مفاصل و دارو درمانی ممکن است درد را کاهش دهند.
ورزش کردن، استراحت، حمام کردن با آب گرم و تغییر موقعیت یا زمان رابطه جنسی هم می توانند مفید باشد.

دردهای مزمن

هر درد مداومی می تواند منجر به مشکلات جنسی در سالمندان شود و در صمیمت میان همسران سالمند اختلال ایجاد کند. لزوماً تجربه دردهای مزمن بخشی از دوران سالمندی نیست و این دردها قابل درمان هستند. اما بعضی داروهای مورد استفاده برای کاهش درد این قابلیت را دارند که عملکرد جنسی را مختل کنند.

زوال عقل

بعضی از سالمندانی که مبتلا به زوال عقل هستند، تمایل شان به رابطه جنسی و نزدیکی فیزیکی زیاد می شود. اما ممکن است نتوانند تشخیص دهند که رفتار جنسی مناسب چه رفتاری است.

 

احتمال دارد زوال عقل شدید در یک سالمند باعث شود که او همسرش را نشناسد اما همچنان به دنبال برقراری رابطه جنسی باشد. این مشکل بسیار گیج کننده است. یک دکتر، پرستار یا مددکار اجتماعی می تواند در چنین موقعیتی به مرد یا زن سالمند کمک کند.

دیابت

دیابت یکی از بیماری هایی است که قابلیت منجر شدن به ناتوانی جنسی را دارد. در اکثر مواقع درمان پزشکی مفید است. هنوز دقیقاً مشخص نیست که دیابت چطور بر تمایلات جنسی زنان سالمند تأثیر می گذارد.
زنانی که دیابت دارند، ممکن است دچار عفونت واژن شوند و خارش های اندام جنسی رابطه جنسی را برایشان ناخوشایند کند.  خوشبختانه این عفونت‌ها قابل درمانند.

 بیماری های قلبی

تنگ شدن و سخت شدن سرخرگ ها می تواند رگ های خونی را تغییر بدهد و باعث شود که خون آزادانه جریان پیدا نکند. در نتیجه مردان و زنان ممکن است دچار مشکلات زیادی در تحریک و ارضای جنسی بشوند.
 سالمندانی که خودشان یا همسرشان تجربه حمله قلبی داشته اند، ممکن است بترسند که رابطه جنسی منجر به یک حمله قلبی دیگر بشود.

سکته

گاهی اوقات توانایی جنسی تحت تأثیر یک سکته قرار  می گیرد. ایجاد تغییراتی در وضیعیت فیزیکی موقع برقراری رابطه جنسی و استفاده از بعضی دستگاه های پزشکی ممکن است به آدم هایی که ضعف شدید دارند یا فلج هستند، کمک کنند. بعضی از سالمندان با وجود معلولیت می توانند لذت جنسی را تجربه کنند.

افسردگی

عدم علاقه به رفتارها و فعالیت هایی که قبلاً لذت بخش بودند، مثل فعالیت و صمیمیت جنسی می تواند نشانه  افسردگی باشد. بعضی افراد افسرده کاملاً به رابطه جنسی بی علاقه می شوند.

جراحی

گاهی اوقات یک جراحی، مخصوصاً اگر مرتبط با اندام جنسی باشند، منجر به مشکلات جنسی در سالمندان می شود اما خوشبختانه بیشتر افراد بعد از جراحی می توانند دوباره از زندگی جنسی خودشان لذت ببرند.

خارج کردن رحم

گاهی لازم است که یک زن سالمند رحمش را به واسطه یک عمل جراحی از بدن خارج کند و ممکن است که در این وضعیت، تخمدان ها هم خارج شوند.
این عمل جراحی می تواند همسران را بابت زندگی جنسی شان نگران کند. بهتر است سالمندان در صورت نگران بودن درباره ی این موضوع قبل از جراحی با یک متخصص مشورت کنند.

عمل پروستات

این عمل در مردان به دلیل بزرگ شدن پروستات یا پیشگیری از سرطان انجام می شود. احتمال دارد عمل پروستات باعث از دست دادن کنترل ادرار بشود. اگر مرد سالمندی نگران تأثیر این عمل بر عملکرد جنسی اش است، بهتر است قبل از عمل با یک متخصص مشورت کند.

داروها

بعضی از داروها دلیل مشکلات جنسی در سالمندان هستند. داروهایی مثل داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی، آرام بخش ها، داروهای دیابت، داروهای مهار کننده اشتها، داروهای دیابت و … از این دست داروها هستند. بعضی داروها تمایل جنسی زنان را کاهش می دهند.

الکل

مصرف الکل می تواند موجب مشکل نعوظ در مردان و مشکل ارضای جنسی در زنان شود. به منظور یک مواجهه صحیح و مناسب با مشکلات جنسی در سالمندان ، همسران می توانند از راهکارهای بسیاری استفاده کنند.
مراجعه به یک متخصص، مشورت کردن با او و استفاده از بعضی داروها و وسایل پزشکی می تواند مفید باشد. همچنین همیاری و همفکری زوجین برای تغییر فرایند عمل جنسی، صبوری و تغییر رفتارهای جنسی می تواند رابطه جنسی را لذت بخش کند.
  به عنوان مثال زنان و مردان سالمند می توانند صبح ها که به اندازه کافی استراحت کرده اند و انرژی بیشتری دارند، با هم رابطه برقرار کنند. ممکن است مشکلات جسمی، در دوران سالمندی، کیفیت زندگی جنسی را کاهش دهند اما همسران می توانند روش های جدید نزدیکی و صمیمیت جنسی را کشف کنند.
 در ادامه، مطالعه‌ی مقاله‌ی مشکلات جسمانی سالمندان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های درمان اختلالات و مشکلات جنسی، می توانید با مشاروان آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *