آیدانیتو > نحوه انتخاب رشته دکتری
انتخاب رشته دکتری

نحوه انتخاب رشته دکتری






نحوه انتخاب رشته دکتری

من که دیده ام، حدس می زنم که شما هم دیده باشید. می پرسید چه کسی را! همان داوطلب بخت برگشته ای را که با وجود رتبه ی نسبتاً خوبی که در کنکور کسب کرده، قبول نشده است. در این مرحله است که هر چه فکر می کنیم، عامل دیگری جز عدم آگاهی از اصول صحیح و نحوه انتخاب رشته دکتری به ذهنمان نمی رسد. با توجه به اینکه آزمون های دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد با یکدیگر تلفیق شده اند و به صورت همزمان برگزار می شوند، داوطلبان آزمون دکتری، در حالی که یک علامت سؤال بسیار بزرگ در بالای سرشان آویزان بود، بین زمین و هوا معلق ماندند. ما این مقاله را می نویسیم تا به این دوستان عزیز در پاکسازی علامت سؤال بالای سرشان کمک کنیم تا بلکه پس از یافتن این مهم، دوباره بتوانند به روی زمین برگردند و انتخاب رشته را به صورت آموزگاری جدی در نظر بگیرند که صد البته هیچ شوخی با آن ها ندارد و با کوچکترین خطایی ، امضای مشروطی را به پای برگه شان می اندازد. با توجه به اهمیت انتخاب رشته در قبولی، این مقاله را به نحوه انتخاب رشته دکتری اختصاص دادیم.

انتخاب رشته سراسری – انتخاب رشته آزاد

با اینکه دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری سراسری و آزاد با هم تلفیق شده و آزمون دکتری سراسری و آزاد در یک روز و یک زمان برگزار می شود ولی روند انتخاب رشته کمی متفاوت است و  انتخاب رشته دانشگاه سراسری به صورت مجزا از دانشگاه آزاد انجام می گیرد به طوری که برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری بایستی به سایت Sanjesh.org مراجعه کرده و دفترچه راهنمای انتخاب رشته سراسری را مطالعه کنید . به منظور انتخاب رشته دانشگاه آزاد بایستی به سایت Azmoon.org مراجعه کرده و دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزاد را مطالعه بفرمایید.

چه اطلاعاتی را می توانیم از کارنامه ی اولیه کسب نماییم؟

پس از اینکه سازمان سنجش آموزش کشور کارنامه اولیه را منتشر کرد، در بخشی از کارنامه، عبارت « وضعیت مجاز به انتخاب رشته در گروه» درج شده است که در این قسمت مجاز اعلام شدن و یا نشدن شما در دوره های مختلف از جمله روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان، بورسیه خارج از کشور، پیام نور و آزاد مشخص می شود.

مشاوره انتخاب رشته دکتری

حالت های مختلفی از مجاز شدن وجود دارد  و البته حالت های مختلفی هم از مجاز نشدن  وجود دارد. اما از آنجا که آرزو  برجوانان عیب نیست، ما آرزو می کنیم که همواره در همگی دوره های زندگی از جمله همین دوره های آزمون دکتری مجاز اعلام شوید. دومین قدم پس از مجاز اعلام شدن، مطالعه ی دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری است. با دقت مطالعه کردن این دفترچه و مشاوره انتخاب رشته دکتری به اوج گرفتن شما نسبت به سایر رقیبانی که حوصله ی خواندنش را ندارند، کمک شایانی می کند. قدم سوم، انتخاب 50 کد رشته محل است. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای اینکه به مصاحبه دعوت شوید وجود ندارد و این امکان وجود دارد که هر داوطلب حد نصاب تمامی انتخاب هایی را که داشته است کسب کند، پیشنهاد ما این است که انتخاب هایتان را ابتدا بر روی کاغذ بنویسید و سپس آن ها را بر اساس علاقه مندی تان از بیشترین به کمترین و از بالا به پایین مرتب نمایید.

مشاوره انتخاب رشته دکتری توصیه های زیر به شما کمک خواهند کرد که در انتخاب رشته، حرفه ای تر عمل کنید

  • رتبه 1 ها الزاماً قبول نمی شوند

از آنجایی که مصاحبه به همان میزان آزمون کتبی در قبولی شما سهم دارد، پس عاقلانه نیست که با وجود رتبه خوبی که در کنکور کسب کرده اید، پیش از مصاحبه، کلاهتان را بالا بیاندازید و مطئمن باشید که قبول خواهید شد، چرا که احتمال قبول شدن کسی که پس از مصاحبه کلاهش را بالا می اندازد، بالاتر است.

  • مصاحبه مهم است! 

به جرأت می توان گفت احتمال قبولی شما در دانشگاه محل تحصیل تان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به مراتب بیشتر از دانشگاه هایی است که شما را اصلاً نمی شناسند. البته منطقی تر این است که به قدری در مصاحبه قوی ظاهر شوید که جذب و تحصیل شما در دانشگاه مورد نظر مایه ی افتخار آن دانشگاه باشد.

  • از این شاخه به آن شاخه نپرید!

اگر با گرایش تحصیلی تان مشکلی ندارید ، لطفاً به خاطر تنوع یا مد بودن گرایشی دیگر، تصمیم به تغییر گرایش ندهید! البته تغییر گرایش اگر با دلیل ، پشتوانه علمی و منطق باشد، بسیار هم پسندیده است ولی اگر دلیل قانع کننده ای بر آن ندارید، حتی حرفش را هم به میان نیاورید. و با مشاوره و اصول صحیح و نحوه انتخاب رشته دکتری درست آن رشته ای را انتخاب کنید که علاقه دارید.

  • خواندن اصلاحات دفترچه از اوجب واجبات است

فکر نمی کنم که این موضوع نیاز به توضیح چندانی داشته باشد، چرا که فردی که تا مقطع دکتری ادامه ی تحصیل داده، حتماً مطلع است که پس از آزمون، دفترچه اصلاحاتی منتشر می شود که امکان تغییر و یا حذف و اضافه شدن برخی از  کد رشته ها وجود خواهد داشت. پس با مشاوره انتخاب رشته دکتری با مشاورین حرفه ای آیدانیتو و خواندن دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری بهترین رشته مد نظرتان را انتخاب کنید.

  • اگر سهمیه مربی دارید، بخوانید!

این یک فرصت بی نظیر برای شماست که به صورت پژوهش محور تحصیل کنید. چرا که هزینه ی تحصیل تان از طرف مؤسسه ای که در آن مربی هستید، پرداخت می شود. پس در فرآیند انتخاب رشته حتما به این نکتع توجه نمایید.

  • نا امید نباشید!

در سال های اخیر، میزان نگرانی درباره قبولی رتبه های برتر به مراتب بیشتر از سایر رتبه هاست. پس اصلاً نا امید نباشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر لزومی نداشت، دانشگاه ها به صورت چند برابر ظرفیت، اقدام به دعوت به مصاحبه نمی کردند. پس اگر دعوت به مصاحبه شدید، امکان قبولی شما به اندازه ی سایر مدعوین خواهد بود. تمام تلاشتان را به کار گیرید تا رزومه ی علمی پژوهش خوبی را ارائه دهید.

در این مقاله به نحوه انتخاب رشته دکتری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور دکتری بزنید. 
اگر سوالی در زمینه مشاوره اصول صحیح و نحوه انتخاب رشته دکتری 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



5 دیدگاه در “نحوه انتخاب رشته دکتری

  1. علی اکبر صباغی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا با تماس تلفنی مشاوران شما به نحوه انتخاب رشته دکتری هم کمک میکنن؟؟؟
    مشاوره انتخاب رشته دکتری تخصصی انجام میشه ؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ بله برای انتخاب رشته دکتری به صورت تخصصی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

  2. رضا گفت:

    سلام.
    تو مشاوره انتخاب رشته دکتری ، نحوه انتخاب رشته دکتری رو میتونم به صورت حضوری استفاده کنم؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ در زمینه انتخاب رشته دکتری می توانید با مشاوران آیدانیتو به صورت تلفنی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *