آیدانیتو > لزوم همدلی در زندگی
همدلی

لزوم همدلی در زندگی

لزوم همدلی در زندگی

همدلی یعنی درک کردن افکار، احساسات و جهان‌بینی دیگران. وقتی شما با کسی همدلی می‌کنید، درواقع تلاش می‌کنید تا خودتان را در موقعیت او تصور کنید و آنچه تجربه می‌کند را درک کنید. همدلی به روابط اجتماعی ما کمک می‌کند. اگر ما به افرادی خودمحور تبدیل شویم و فقط به احساسات و ایده‌های خودمان اهمیت بدهیم، زندگی کردن در جامعه عملاً غیر ممکن است.

 

ما در کنار هم زندگی می‌کنیم و از آنجایی که هر انسانی منحصربه‌فرد است، همدلی به نفع همه‌ی ما است. کمبود احساس همدلی می‌تواند منجر به انواع بزهکاری‌ها، جرم‌ها و جنایت‌ها شود.

چرا همدلی اهمیت دارد؟

همدلی بیشتر از آنچه فکر کنیم، برای ما مفید است و این‌طور نیست که فقط به کسی که با او همدلی می‌کنیم، کمک کند.

در اینجا به فواید همدلی اشاره می‌کنیم:

  • در محیط کار نیازهای همکاران و مشتری‌ها را بهتر درک می‌کنید.
  • در تعاملات و ارتباط‌ها، آنچه گفته نمی‌شود را می‌شنوید.
  • حل کشمکش‌ها و درگیری‌ها آسان‌تر می‌شود و با افزایش درک انگیز‌ه‌ها و ترس‌های دیگران و مواجهه با اتفاقات منفی‌ای که در زندگی سر راه شما قرار می‌گیرند، بهتر عمل می‌کنید.
  • این توانایی را به دست می‌آورید که اتفاقات و واکنش‌های دیگران را پیش‌بینی کنید.
  • در متقاعد کردن دیگران توانمندتر می‌شوید.

راهکارهای افزایش همدلی

خوشبختانه با اینکه مقداری از همدلی ذاتی و یک استعداد است، بخش زیادی از آن قابل یادگیری است. همه‌ی ما ظرفیت همدلی را داریم اما این مهارت با تمرین کردن تقویت می‌شود. در اینجا به راهکارهایی برای افزایش همدلی می‌پردازیم:

گوش دهید و صحبت دیگران را قطع نکنید

گوش دادن واقعی به آنچه دیگران می‌گویند، می‌تواند یک چالش باشد. گاهی اوقات ما فقط منتظریم تا ایده‌ی خودمان را مطرح کنیم. اما اگر حرف‌های دیگران را نشنویم، چطور می‌توانیم احساساتشان را درک کنیم و خودمان را جای آن‌ها بگذاریم؟

وقتی با دیگران هستید، کاملاً حاضر باشید

موقع تعامل با دیگران، هر چیزی که حواستان را پرت می‌کند را کنار بگذارید. تلفن همراهتان را از خود دور کنید و اگر کسی با شما تماس گرفت پاسخ ندهید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فقط 7% از آنچه ما تلاش می‌کنیم بگوییم از طریق کلاممان منتقل می‌شود. 93% بقیه خودش را در تُن صدا و زبان بدن نشان می‌دهد.

اگر وقتی که کسی مشغول دردودل با شماست، هم‌زمان به کار دیگری مشغول باشید، نه تنها پیام او را کاملاً دریافت نمی‌کنید بلکه اعتماد فرد مقابل را هم تمام و کمال جلب نمی‌کنید.

به مردم لبخند بزنید

لبخند به معنای واقعی کلمه مٌسری است. لبخند ما انسان‌ها، موجب ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی‌ای در مغز می‌شود که به ما حس خوبی می‌دهند و سلامتی‌مان را افزایش می‌دهند. با لبخند زدن در محیطی مثل محیط کار هم به خودمان لطف می‌کنیم و هم به همکارانمان.

نام آدم‌ها را صدا و آن‌ها را تشویق کنید

تشویق کردن دیگران می‌‌تواند به سادگی تأیید کردنشان با یک تکان سر باشد وقتی که در یک جلسه سخنرانی می‌کنند. این رفتار ساده به همراه صدا زدن اسم‌شان تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روابط می‌گذارد.

با آدم‌هایی که عقاید متفاوتی دارند همدلی کنید

ما باید ارتباط با کسانی که مثل ما فکر نمی‌کنند و نگاه متفاوتی به مسائل دارند را یاد بگیریم. جامعه مجموعه‌ای از افراد با باورها و اعتقادات متفاوت است. قرار نیست همه شبیه به ما باشند. شاید اینکه خودمان را به جای شخصی با اعتقاداتی دور از اعتقادات خودمان بگذاریم راحت نباشد، اما اگر این کار را تمرین کنیم، کم‌کم ظرفیت‌مان برای پذیرش انواع مختلف آدم‌ها افزایش پیدا می‌کند و این پذیرش زندگی اجتماعی ما را با کیفیت‌تر می‌کند.

برای مثال، در زمان انتخابات ریاست جمهوری می‌توانیم با کسانی که قصد رأی دادن به کاندیدای دیگری را دارند وارد مکالمه شویم و برای درک دیدگاه‌های آن‌ها، گفت‌وگو را با این جمله آغاز کنیم: «امکانش هست دلایلت برای رأی دادن به این فرد خاص را با من در میان بگذاری؟»

مکالمات عمیق داشته باشید

برای درک واقعی دیدگاه کسی نیاز به یک گفت‌وگوی عمیق و چالشی داریم. این موضوع به این معنا نیست که از دیگران سؤال‌های خصوصی بپرسید. بهتر است مکالمه را با بیان دیدگاه‌ها و تجربیات خود آغاز کنید و منتظر بمانید که فرد مقابل کم‌کم با شما همراه شود.

البته برای اینکه یک مکالمه عمیق شود باید حتماً مواردی مثل گوش دادن، لبخند زدن، تشویق کردن و زبان بدن مناسب و استفاده از پیام‌های غیر کلامی کارآمد را مدنظر قرار دهید. این مهارت‌ها موجب می‌شوند که فرد مقابل به شما اعتماد کند و بینتان صمیمیت ایجاد شود. هر چه صمیمیت بیشترباشد، همدلی افزایش می‌یابد.

همدلی کردن یعنی توانایی تشخیص و درک احساسات دیگران. با همدلی کردن ما در واقع با کفش‌های دیگران راه می‌رویم ‌و تجربه‌ی آنچه دیگران تجربه می‌کنند ما را به آن‌ها نزدیک‌تر می‌کند و سلامت روابط را افزایش می‌دهد.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «هوش هیجانی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *