آیدانیتو > غلبه بر کم رویی
دسته‌بندی نشده

غلبه بر کم رویی

 

غلبه بر کم رویی

کم رویی موجب می شود که یک فرد در تعاملات اجتماعی، مخصوصاً با آدم های غریبه، احساس عجیبی داشته و نگران باشد. کم رویی شدید ممکن است با نشانه های فیزیکی مثل قرمز شدن صورت، عرق کردن، افزایش ضربان قلب یا معده درد همراه باشد.

آدم های کم رو احساساتی منفی را نسبت به خودشان تجربه می کنند، نگران تصویر خودشان در نگاه دیگران هستند و تمایل دارند که از معاشرت های اجتماعی اجتناب کنند.

بیشتر آدم ها گاهی در زندگی خجالتی می شوند اما خجالت در بعضی افراد بسیار شدید است و ممکن است عملکرد مثبت آن ها را در حوزه های تحصیلی و اجتماعی مختل کند.

نشانه های کم رویی

آدم های کم رو معمولاً نشانه های زیر را وقتی در تعامل با دیگران تجربه کنند:

  • قرمز شدن
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • احساس عجیبی در معده
  • عرق کردن کف دست ها
  • لرزیدن دست ها

کم رویی در بعضی آنقدر شدید است که مدام نگران طرز فکر دیگران هستند و افکاری منفی درباره خودشان دارند. به عنوان مثال یک فرد خجالتی در گفت وگوهای درونی ای که با خودش دارد، چنین سوال هایی می پرسد:

آن ها درباره من چه فکری می کنند؟

من باید چه کنم تا این آدم ها دوستم داشته باشند؟

من یک بازنده ام.

من نمی توانم این کار را انجام بدهم.

حتماً همه فکر می کنند که من احمقم.

همه این  نشانه ها باعث می شوند که فرد کم رو دچار مشکلاتی در زندگی بشود، بسیاری از موقعیت ها را از دست بدهد و نتواند روابط لذت بخش و سالمی را با دیگران برقرار کند. به عنوان مثال، یک فرد خجالتی:

  • می ترسد که حرف بزند، به سختی در رویدادهای اجتماعی حضور پیدا می کند و با آدم های جدید صحبت نمی کند. به همین دلیل نمی تواند دوستان جدید پیدا کند.
  • مدام از خودش انتقاد می کند، فکر می کند دیگران بهتر از او هستند واین باعث می شود که برای موفقیت تلاش نکند.
  • وقتی دارد با دیگران صحبت می کند، دست هایش شروع می کند به عرق کردن و نگران است که دیگران متوجه این موضوع بشوند. او آنقدر حواسش به این چیزها پرت می شود که نمی تواند مکالمه جالبی برقرار کند و باور می کند که در تعاملات اجتماعی ضعیف است.

راهکارهایی برای غلبه بر کم رویی

در اینجا به تکنیک هایی می پردازیم که شما می توانید با استفاده از آن  ها اعتماد به نفستان را افزایش بدهید و بر کم رویی غلبه کنید:

به همه نگویید که خجالتی هستید

لازم نیست همه بدانند که شما خجالتی هستید. کسانی که به شما نزدیک هستند می دانند و ممکن است دیگران هرگز متوجه کم رویی شما نشوند. شاید این ویژگی آن قدر که تصور می کنید قابل مشاهده نباشد.

واکنش هایتان را به کم رویی تغییر دهید

اگر در تعاملات اجتماعی صورتتان قرمز می شود، فوراً آن را با خجالت کشیدن یکی نکنید. می توانید در این مواقع بگویید: «من همیشه خیلی سریع قرمز می شوم.»

از برچسب زدن به خودتان اجتناب کنید

به  خودتان بر چسب «کم رو» یا «خجالتی» نزنید. شما یک انسان منحصر به فرد هستید و لازم نیست که فقط با یک ویژگی خاص تعریف شوید.

دست از خود تخریبی بردارید

گاهی اوقات ما واقعاً دشمن خودمان هستیم. اجازه ندهید که انتقادهای درونی آزارتان بدهند. به جایش، قدرت صدای درونی را تحلیل کنید تا بتوانید آن را خنثی کنید.

نقاط قوت خودتان را بشناسید

فهرستی از نقاط قوت تان تهیه کنید. می توانید از یک دوست نزدیک یا عضوی از خانواده خواهش کنید که برای این کار کمکتان کند. خواندن و بررسی این لیست باعث می شود که توانمندی ها و استعدادهایتان را به خودتان یادآوری کنید و درک کنید که در رابطه با دیگران چه چیزهای جالبی برای ارائه دارید.

به خاطر داشته باشید که یک لحظه منفی به معنای یک روز منفی نیست

آدم های کم رو زمان زیادی را به زندگی کردن در ذهن اختصاص می دهد به همین دلیل خیلی راحت می توانند تجربیات را تحریف کنند.

گاهی اوقات خجالتی بودن یک فرد باعث می شود که به علت یک تجربه کوچک از کم رویی در یک جمع، حس کند که کلاً جمع، مهمانی یا رویداد را خراب کرده است. در حالی که فقط آن اتفاق را بیش از حد بزرگ و بحرانی کرده است.

اجازه ندهید که یک لحظه ناخوشایند کل روز و لحظه هایتان را خراب کند

با ترس ها و نگرانی هایتان مواجه بشوید

گاهی اوقات وقتی که ترسیده اید، بهترین راه برای بهبود حالتان این است که با ترس هایتان مواجه بشوید و در دل نگرانی ها بروید.

این کار باعث می شود که یک بار برای همیشه از بسیاری از افکار منفی خلاص بشوید و اعتماد به نفستان افزایش پیدا کند.

فهرستی از نگرانی ها تهیه کنید

فهرستی از نگرانی ها و ترس هایتان تهیه کنید، برای غلبه بر هر کدام برنامه ریزی کنید و جلو بروید.

رنج کشیدن از خجالت وکم رویی نباید مانع موفقیت شما بشود. تلاش کنید که با استفاده از راهکارها و تکنیک های ساده و استفاده از خدمات مشاوره ای، بر این ویژگی که می تواند در جاده موفقیت سد راهتان بشود غلبه کنید.

در ادامه مطالعه مقاله  «مهم ترین ترس های زندگی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه از کم رویی رنج می کشید و به دنبال یادگیری راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس هستید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *