آیدانیتو > درمان سرد مزاجی
سرد مزاجی

درمان سرد مزاجی

 

سرد مزاجی

سرد مزاجی به معنای سطح پایین تمایلات جنسی است که باعث شکست در پاسخ دادن به صمیمیت جنسی همسر می‌شود. تمایل کم به عمل جنسی وقتی مشکل‌زا است که از لحاظ میزان علاقه به رابطه جنسی یک عدم همگونی بین همسران وجود داشته باشد.
اگر هر دو همسر سرد مزاج باشند، یا به ماهی یک بار رابطه جنسی راضی باشند، زندگی مشترک به خطر نمی‌افتد اما در صورتی که یکی از همسران بیشتر از دیگری تمایل به رابطه جنسی داشته باشد، زوجین دچار تعارض می‌شوند.
تشخیص این مشکل در مردان و زنان به این صورت است که کمبود، کاهش قابل توجه میل جنسی یا عدم علاقه به فعالیت جنسی در فرد مشاهده می‌شود. سرد مزاجی می‌تواند دائمی باشد و به صورت یک ویژگی همیشگی در فرد مشاهده شود یا ممکن است موقتی و دوره‌ای باشد و زن یا مرد به دلایلی در یک بازه‌ی زمانی تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد.
میزان شیوع سرد مزاجی شناخته شده نیست. البته این یک واقعیت است که زنان با سن بالاتر در مقایسه با زنان جوان تمایل کمتری به فعالیت جنسی نشان می‌دهند. 6 درصد از مردان جوان (18-24 ساله) و 41 درصد از مردان سالمند (66-74 ساله) معمولاً مشکلاتی با میزان تمایلات جنسی دارند. فقط 1.8 درصد از مردان 16-44 ساله تمایل پایین جنسی را به مدتی بیشتر از 6 ماه از خود نشان می‌دهند.
   

نشانه‌های سرد مزاجی

نشانه‌های سرد مزاجی در زنان

سرد مزاجی در زنان معمولاً با نشانه های زیر ظاهر می شود:

  • عدم وجود یا کاهش علاقه به فعالیت جنسی
  • عدم وجود یا کاهش افکار و تخیلات جنسی
  • عدم وجود یا کاهش انجام فعالیت جنسی
  • عدم وجود یا کاهش تمایل و تحریک جنسی در واکنش به تلاش همسر برای رابطه جنسی
  • عدم وجود یا کاهش لذت جنسی در حین رابطه جنسی

نشانه‌های سرد مزاجی در مردان

سرد مزاجی در مردان معمولاً با نشانه های زیر ظاهر می شود:

  • کاهش یا عدم وجود افکار و تصاویر جنسی
  • کاهش یا عدم وجود تمایل به فعالیت جنسی

 

علت سرد مزاجی

تغییر در میل جنسی در طول زمان بهنجار و طبیعی است و ممکن است به علت مشکلات، استرس و اضطراب یا تعارضات میان همسران، میل جنسی کاهش یابد. وقتی کمبود علاقه به فعالیت جنسی بیشتر از 6 ماه طول بکشد و موجب ناراحتی یکی یا هر دو زوجین و کاهش کیفیت زندگی زناشویی شود، سردمزاجی یک مشکل جنسی محسوب می‌شود. از میان علل و عوامل احتمالی سرد مزاجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگرش منفی نسبت به رابطه جنسی و مسائل جنسی
  • مشکلات رابطه‌ای
  • عملکرد جنسی همسر
  • عوامل استرس زای دوران کودکی
  • موقعیت‌های پزشکی (دیابت، اختلالات تیروئیدی)
  • اختلالات غدد درون ریز
  • اختلال نعوظ
  • تجربه‌ی سوءاستفاده‌ی جنسی یا عاطفی
  • عوارض جانبی پزشکی
  • عوامل استرس‌زا (از دست دادن شغل، مشکلات اقتصادی)
  • مصرف الکل
تمایلات جنسی در زنان بیشتر مرتبط با عوامل بیولوژیکی و روانی است. برای درمان سرد مزاجی یک زن باید علاوه بر معاینه‌ی جسمی به عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و نوع نگاه او به مسائل جنسی و اعتقادش در مورد رابطه جنسی توجه کرد.
زنانی که در گذشته مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند یا رابطه عاطفی مناسبی با همسرشان ندارند، ممکن است نشانه‌های سرد مزاجی را بروز دهند. اختلالات هورمونی هم می‌توانند علت سرد مزاجی زنان باشند.
در مورد علت سردمزاجی در مردان می‌توان به استرس‌های ناشی از مشکلات شغلی و اقتصادی، درگیری فکری زیاد و اختلال در رابطه عاطفی با همسر اشاره کرد.
کاهش هورمون مردانه که بیشتر در سنین بالا مشاهده می‌شود و گاهی اوقات جوانان هم به آن مبتلا می‌شوند و مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان هم می ‌توانند در مردان به سردمزاجی بی‌انجامند.

درمان سرد مزاجی

درمان سرد مزاجی به دو صورت دارودرمانی و روان درمانی اتفاق می‌افتد.گاهی اوقات بعضی از همسران قبل از درمان نیاز به مشاوره‌ دارند. چون ریشه‌ی سرد مزاجی می‌تواند مشکلات عاطفی باشد که در صورت برطرف شدن، سردمزاجی هم درمان می‌شود.
گاهی اوقات سرد مزاجی یکی از زوجین به این علت است که همسرش یک رابطه جنسی محترمانه و لذت بخش را بلد نیست. در این شرایط شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌تواند موجب افزایش کیفیت رابطه جنسی و از بین رفتن سردمزاجی شود.
در صورتی که ریشه‌ی سرد مزاجی یک مشکل یا بیماری جسمی باشد، دارودرمانی مفید است. همسران باید مشکل سرد مزاجی و درمان آن را جدی بگیرند چون در صورتی که میل جنسی یکی از زوجین زیاد یا در حد طبیعی باشد و دیگری تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد زندگی مشترک دچار فرسایش می‌شود و حتی ممکن است به طلاق بی‌انجامد.

مشاوره جنسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک مرکز هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که باتوجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، در زمینه های مختلفی مثل مشکلات فردی، اختلالات روانی، خانواده، مسائل جنسی، رشد و توسعه فردی، موضوعات تحصیلی و شغلی، مسائل حقوقی، مهاجرت، نظام وظیفه، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.

مسائل و مشکلات جنسی از پرتماس ترین موضوعات مشاوره ای در آیدانیتو هستند. همان طور که گفتیم سردمزاجی هم یک مشکل جنسی مهم است که اگر درمان نشود، می تواند صدماتی جدی به زندگی مشترک وارد کند. اگر شاهد چنین مشکلی در خودتان یا یکی از نزدیکانتان هستید، می توانید برای آگاهی از بهترین و کارآمدترین روش های درمان آن، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع مختلف از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
برای اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات جنسی، مطالعه‌ی مقاله‌ی انواع مشکلات جنسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
خودتان را فرد سرد مزاجی می دانید؟ سرد مزاجی بر کیفیت زندگی زناشویی تان تاثیر منفی گذاشته؟ همسرتان سرد مزاج است؟ سرد مزاجی شما را نگران آینده زندگی مشترکتان کرده؟ به دنبال یادگیری روش هایی برای افزایش کیفیت زندگی جنسی تان هستید؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *