انتخاب رشته ارشد

ظرفیت پذیرش دانشگاه های آزاد ارشد 99

ظرفیت پذیرش دانشگاه های آزاد ارشد 99

دانشگاه ها معمولاً بر اساس امکانات رفاهی و آموزشی خود و نیز سیاست های علمی و آموزشی وزارت علوم، دارای ظرفیت های مشخص در هر سال هستند و بنا به دلایل بالا، گاه این ظرفیت ها کاهش می یابد و گاهی هم افزایش پیدا می کند. کسانی که علاقه مند به پذیرش در واحدهای دانشگاه آزاد هستند، لازم است قبل از انتخاب رشته ارشد آزاد از ظرفیت پذیرش دانشگاه های آزاد ارشد 99 مطلع باشند تا بر طبق آن، اولویت های خود را در فرم انتخاب رشته درج کنند. برای تحصیل در مقطع ارشد حتما نباید کنکور بدهید از طریق ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور هم میتوانید اقدام کنید.

تعداد ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد ارشد 99

دانشگاه آزاد در سال 1361 تأسیس شد و این هدف را دنبال کرده است که از استعداد و نیروی کارآمدی که از کشور خارج می شوند، بهره مند گردد. در واقع بسیاری از دوطلبان کنکور ارشد قصد ادامه تحصیل در واحدهای دانشگاه آزاد دارند و شرایط و موقعیت تحصیلی آنها ایجاب می کند که در دانشگاه آزاد تحصیل نمایند. این تعداد از داوطلبان قبل از تأسیس دانشگاه آزاد، جذب مراکز آموزشی خارج از کشور می شدند و تأسیس دانشگاه آزاد، فرصت تحصیل این افراد در داخل کشور را تا حدودی مهیا نمود. با توجه به این مقوله، دانشگاه آزاد بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد 98، کد رشته محل های مورد نظر خود را در دفترچه ویژه خود که از طریق سایت سنجش و پذیرش منتشر می شود، اعلام می دارد. بر طبق این دفترچه، داوطلبان از واحدهای مورد نظر مطلع می شوند. دانشگاه آزاد دارای دستورالعمل ها و شرایط ویژه خود در جذب دانشجوی ارشد است و کسانی که از شرایط آن برخوردار باشند، می توانند راحت تر از دیگر دانشگاه ها در این دانشگاه تحصیل نمایند. دانشگاه آزاد در تمامی گروه های آزمونی کنکور ارشد دانشجو جذب می نمایند و واحدهای دانشگاهی آن در تمامی شهرها گسترش یافته است.

اعلام ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد ارشد 99

دانشگاه آزاد بر خلاف دانشگاه های سراسری در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد منتشر شده، تعداد دقیق ظرفیت های ورودی خود را اعلام نمی کند و داوطلبان می توانند به آن به عنوان نکته ای مثبت نگاه کنند. چرا که احتمال پذیرش تمامی علاقه مندان برای ورود به واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد و معمولاً داوطلبان قابل توجهی به دلیل انعطاف این دانشگاه، مایلند در آن تحصیل نمایند. بنا به دلایل آموزشی و استراتژی های دانشگاه آزاد در زمینه جذب دانشجوی ارشد، ظرفیت های ورودی آن کاهش یافته است که این تعداد در سال 96، 68 هزار نفر بوده است و سالهای قبل از سال 96، 170 هزار تا 200 هزار نفر بوده است که به نسبت، کاهش قابل توجهی داشته است. این کاهش ظرفیت به معنای کاهش امید داوطلبان ارشد برای پذیرش در دانشگاه آزاد نیست. چرا که معمولاً علاقه مندان به تحصیل در این دانشگاه در مقاطع تحصیلات عالی، جذب آن می شوند و این کاهش ظرفیت دانشگاه های آزاد ارشد  99، در طی سالهای گذشته مانع از ورود بی رویه دانشجو شده است  و نتیجه آن ایجاد تعادل بین نیاز جامعه به متخصصان و تعداد آنها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *