طلاق

طلاق در ایران






 

طلاق در ایران

شاید ازدواج یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی زنان و مردان باشد. وقتی کسی تصمیم به ازدواج می گیرد در واقع تصمیم می گیرد که در مسیر زندگی برای خودش همسفر انتخاب کند. به همین دلیل اکثر آدم ها در آغاز زندگی مشترک به همیشگی بودن همسفر و تداوم زندگی زناشویی فکر می کنند. اما متأسفانه ازدواج ها همیشه موفق نیستند و طلاق اتفاقی است که روز به روز فراگیر تر می شود.

مسئله طلاق در ایران روز به روز بغرنج تر می شود و آمار طلاق شهروندان ایرانی در دو دهه اخیر نگرانی آخرین شده است. امروزه یکی از بزرگ ترین سؤال های متخصصان حوزه های روان شناسی و جامعه شناسی در مورد علت طلاق در ایران است.

بالارفتن طلاق در کشوری مذهبی که همیشه ازدواج و تشکیل خانواده را ستایش می کند، اتفاق ساده ای نیست در سال 1396، رکورد طلاق در ایران شکسته شد و 175 هزار جدایی در کشورمان ثبت شد. متأسفانه شرایط حتی در شهرهای مذهبی هم بهتر نیست. شهر قم بالاترین نرخ طلاق را در سال های اخیر داشته. این میزان از طلاق بسیاری از نهادی دولتی، متخصصان حوزه خانواده و اعضای جامعه را نگران کرده است.

در سال 96 به ازای هر سه ازدواج یک طلاق ثبت شده است. اگر اوضاع به همین شکل پیش برود، در آینده نه چندان دور، اقتصاد و امنیت ایران با چالش جدی مواجه می شود. در مرحله اول باید نسبت به علت طلاق در ایران آگاهی پیدا کرد تا بتوانیم برای حل مشکلات موجود و پیشگری از مشکلات احتمالی، برنامه دقیقی فراهم کنیم.

علل طلاق در ایران

علل طلاق در ایران شامل چه مواردی هستند؟ زنان و مردان ایرانی به چه علت از همدیگر جدا می شوند؟ مهم ترین علت طلاق در ایران چیست؟ پاسخ به این سؤال ها می تواند آینده بهتری را برای جامعه ما رقم بزند. در این مقاله تلاش کرده تا به مهم ترین علل طلاق در ایران بپردازیم.

مشکلات جنسی

در یک دهه گذشته، اشاره به مشکلات جنسی به عنوان علت طلاق در ایران ، رشد قابل توجهی داشته. ناآگاهی زوجین از رابطه جنسی، تابو بودن این مسئله، روابط فرا زناشویی، عدم توجه همسران به برطرف کردن نیازهای جنسی همدیگر، توقعات بالا در رابطه و ناآگاهی از مهارت های ارتباطی مورد نیاز در روابط زناشویی از جمله علل مشکلات جنسی در زندگی مشترک هستند.

عدم شناخت

شناخت همسران از همدیگر لازمه یک ازدواج موفق است. با آگاهی همسران از ویژگی های شخصیتی، باورها و اعتقادات، سبک زندگی و علائق همدیگر می تواند یکی از دلایل طلاق در ایران باشد.

متأسفانه بسیاری از زوجین مخصوصاً زوجین خیلی جوان تصور می کنند که عشق و شور برای زندگی مشترک کافی است. آن ها بدون شناخت ازدواج می کنند و برای اولین بار، زیر یک سقف از تعارضات و اختلافات آگاه می شوند. در نتیجه دعواها، درگیری ها و چالش های بیش از حد رابطه شان را فرسوده و جدایی را محتمل می کند.

فقر مهارت های ارتباطی

ناآگاهی زنان و مردان ایرانی از مهارت های ارتباطی علت 40 تا 45 درصد طلاق هاست. بسیاری از همسران ایرانی نمی دانند که چطور باید با همدیگر صحبت و نیازها و احساساتشان را بیان کنند.

ما ایرانیان در مهارت هایی مثل گفت و گو، گوش دادن، حل مسئله، تصمیم گیری، همدلی، کنترل خشم و… شدیداً ضعف داریم و این ها مهارت هایی هستند که در زندگی مشترک بسیار ضروری اند.

اعتیاد

اعتیاد همیشه یکی از علل طلاق در سراسر جهان بوده، هست و خواهد بود. زندگی کردن با یک همسر معتاد به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. آدم های معتاد فقط به خودشان آسیب نمی زنند و اطرافیانشان را هم تحت تأثیر قرار می دهند.

اگر چه ترک اعتیاد کاملاً امکان پذیر است اما راحت نیست و اگر کسی عمیقاً قصد ترک نداشته باشد، موفق نمی شود. بسیاری از کسانی که از همسران معتادشان جدا می شوند، قبلاً برای ترک او تلاش کرده اند و به نتیجه نرسیده اند.

دخالت خانواده ها

در کشور ما دخالت خانواده ها در زندگی مشترک جوانان، اتفاق شایعی است. گاهی اوقات یکی از همسران آن قدر به خانواده اش وابسته است که خودش اجازه دخالت را به آن ها می دهد.

اگر زوجین قاطعانه مرزهایی را برای زندگی مشترکشان مشخص نکنند، دخالت دیگران می تواند تنش هایی را به زندگی شان وارد کند. هر آدمی در مورد موضوعات مختلف دیدگاهی دارد. طبیعی است که دخالت انواع آدم ها به یک زندگی دو نفره آسیب برساند.

خیانت

متأسفانه روابط فرازناشویی در کشور ما از همیشه بیشتر شده و این موضوع علل مختلفی دارد. در حال حاضر در کشور ما خیانت علت بسیاری از طلاق های توافقی است. طلاق عاطفی، مشکلات جنسی، مشکلات عاطفی، ناتوانی همسران در برقراری ارتباط سالم، کاهش صمیمیت و… از جمله مهم ترین ریشه های خیانت است.

همان طور که می بینیم در تحلیل و بررسی علت طلاق در ایران ، به اصل واحدی نمی رسیم و دلایل طلاق در ایران متنوع اند. آن چه مهم است این است که زنگ خطر طلاق در ایران به صدا در آمده.

ما نیازمند پژوهشگرانی هستیم که به طور جدی در مورد این آسیب اجتماعی در  کشورمان تحقیق کنند تا بتوانیم بنابر نتیجه های علمی و قابل اعتماد، برنامه ای را به مدارس، مرکز آموزشی و نهادی های مختلف ارائه بدهیم، دولت ها را از تهدیدی که متوجه جامعه است باخبر کنیم و با یک همکاری گروهی از افزایش آمار طلاق در ایران جلوگیری کنیم.

در ادامه مطالعه مقاله «طلاق عاطفی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه آمار طلاق در ایران و روش های پیشگیری از طلاق، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *