آیدانیتو > ضمن خدمت فرهنگیان
مشاوره تحصیلی

ضمن خدمت فرهنگیان

ضمن خدمت فرهنگیان

ضمن خدمت به آموزشی گفته می شود که پس از استخدام فرد در سازمان یا اداره مربوطه، با هدف آمادگی کارمندان برای اجرای بهتر مسئولیت هایشان و بهبود توانایی ها و مهارت های آنها در نظر گرفته می شود.در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان بپردازیم.

ضمن خدمت فرهنگیان چیست

آموزش و پرورش وظیفه تربیت و آموزش نسل آینده را برعهده دارد. برای انجام این کار نیازمند نیروی کارآمد و دانشمند است تا جامعه به پیشرفت و بالندگی دست یابد و این پیشرفت بدون حضور انسان های فرهیخته و با صلاحیت امکان پذیر نیست. از این رو سازمان آموزش و پرورش در ایران اقدام به برگزاری دوره هایی با نام آموزش ضمن خدمت فرهنگیان می نماید که با توجه به مقطعی که فرهنگیان محترم تدریس می نمایند، این دوره ها متفاوت می باشد.

آموزش ضمن خدمت فرهنگیان

نحوه برگزاری دوره ضمن خدمت فرهنگیان قبلاً به این صورت بود که کلاس حضوری برای آموزش آن دوره برگزار می شد و معلمان پس از آموزش در مورد موضوع مربوطه، بایستی مرحله ی آزمون را که به صورت کتبی و حضوری برگزار می شد، با موفقیت سپری می کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فن آوری، اطلاعات آموزش ها و آزمون ها به صورت اینترنتی در دسترس داوطبان قرار می گیرد.

فایل های آموزشی یا در قالب لوح فشرده توسط اداره آموزش و پرورش مربوطه در اختیار معلمان قرار داده می شود و یا در قالب ویدئو، صوت و یا متن در سایت ضمن خدمت فرهنگیان بارگذاری شده و در دسترس فرهنگیان گرامی قرار داده می شود. در اولین گام بایستی از لیست دوره های ضمن خدمت فرهنگیان اطاع یابید و متناسب با دوره نسبت به برنامه ریزی برای آزمون ضمن خدمت فرهنگیان اقدام نمایید.

آزمون ضمن خدمت فرهنگیان

دبیران محترم پس از اینکه آموزش های لازم را دریافت نمودند، می توانند از طریق سامانه ضمن خدمت رایادرس در آزمون مربوطه شرکت نموده و نتیجه آزمون را به صورت آنلاین مشاهده نمایند.  تقریباً پس از دو هفته نتیجه آزمون در سامانه جامع ضمن خدمت فرهنگیان به لیست دوره های ضمن خدمت فرهنگیان اضافه می شود و هم چنین امکان دریافت گواهی نامه دوره های ضمن خدمت به صورت آنلاین وجود دارد.

به عنوان مثال دوره ضمن خدمت نظارت بالینی و یا دوره ضمن خدمت سوره صف از دوره هایی است که برگزار شده و فرهنگیان محترمی که در این دوره ها امتیاز لازم را کسب نموده اند، می توانند از سامانه جامع ضمن خدمت فرهنگیان اقدام به دریافت گواهی نامه نمایند. فرهنگیان محترم می توانند به سامانه ضمن خدمت فرهنگیان ITMS مراجعه و به سامانه رایادرس دسترسی داشته باشند.

در این مقاله به موضوع ضمن خدمت فرهنگیان پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *