آیدانیتو > شرط معدل در کنکور
کنکور

شرط معدل در کنکور

شرط معدل در کنکور

کنکور 98 کنکوری با تغییرات فراوان است و این امر سؤالات بسیار زیادی را برای داوطلبان کنکور 98 ایجاد کرده است. قسمت زیادی از این سؤالات مربوط به شرکت معدل در کنکور است. در کنکور 98، داوطلبان به دو گروه نظام جدید و نظام قدیم تقسیم می شوند و بر این اساس تأثیر و شرط معدل در کنکور این دو گروه نیز متفاوت از هم خواهد بود. در ادامه نحوه محاسبه و شرط معدل در کنکور نظام جدید و نظام قدیم را بررسی می کنیم.

شرط معدل کنکور 98

با تغییر نظام آموزشی به 6-3-3، تغییر کتب و تفسیر نحوه برگزاری امتحانات، نحوه تأثیر سوابق تحصیلی نیز تغییر کرد. سازمان سنجش در ابتدا اعلام کرده بود که تأثیر شرط معدل کنکور 98، 30% به صورت قطعی است. اما پس از بررسی ها و تشکیل جلسات، سازمان سنجش طی اعلامیه ای شرط معدل کنکور 98 را اعلام کرد. طبقه این اعلامیه تأثیر سوابق تحصیلی و شرط معدل در کنکور، متناسب با سال اخذ دیپلم داوطلبان اعمال می شود. اما این به چه معناست؟ در سال های قبل نیز به مانند کنکور 98، چندین بار نظام آموزشی با تغییراتی همراه بوده است. یکی از این تغییرات مربوط به افرادی است که در سال 84 دیپلم خود را دریافت کرده اند. بنابراین به طور کلی داوطلبان کنکور 98 به سه گروه تقسیم می شوند.

  • افرادی که دیپلم خود را قبل از سال 84 دریافت کرده اند.
  • افرادی که دیپلم خود را بین سال های 84-97 دریافت کرده اند.
  • افرادی که دیپلم خود را در سال 98 دریافت می کنند.

شرط معدل کنکور 98 نیز برای هر یک از گروه های بالا متفاوت است.

شرط معدل برای کنکور

افرادی که قبل از سال 84 موفق به اخذ دیپلم شده اند، رتبه و نمره کل کنکورشان تنها تحت تأثیر آزمون سراسری است و معدل هیچ تأثیری در کنکور 98 این افراد ندارد. یکی از دلایل این امر این است که دیپلمه های سال های قبل از 84 فاقد امتحانات سراسری و یا کشوری بوده اند. اما شرط معدل برای کنکور 98 داوطلبانی که دیپلم خود را بین سال های 84 الی 97 و 98 اخذ کرده اند، اعمال می شود.

شرط معدل ورود به دانشگاه

شرط معدل ورود به دانشگاه که در سازمان سنجش با عنوان تأثیر سوابق تحصیلی معرفی می شود، دارای تأثیر 30% بر نمره کل آزمون است. در شهریور ماه 97 سازمان سنجش اعلام کرد سوابق تحصیلی دارای 20% تأثیر قطعی و 10% تأثیر مثبت است. اما در چهاردهمین جلسه شورای سنجش  و پذیرش دانشجو در آبان ماه، سازمان سنجش شرط معدل ورود به دانشگاه را به 30% با تأثیر مثبت تغییر داده است. برای دیپلمه های سال 84، الی 97، شرط معدل ورود به دانشگاه به صورت 30% با تأثیر مثبت، 25% برای معدل دیپلم و5% برای معدل پیش دانشگاهی است.

دانشگاه به شرط معدل

در سال های اخیر امکان تحصیل در دانشگاه بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری نیز مهیا شده است. اما برای ورود به دانشگاه به شرط معدل نیز مراحل و شرایطی وجود دارد. حدود 85% از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در سال 98 به پذیرش بدون کنکور اختصاص یافته است. سازمان سنجش هنوز آیین نامه ای در جهت ورود به دانشگاه به شرط معدل و بدون کنکور برای سال 98 ارائه نداده است. جهت اطلاع از شرایط سال گذشته تحصیل بدون کنکور می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
میتوانید با مطالعه مقاله ثبت نام بدون کنکور اطلاعات کافی در زمینه ورود به دانشگاه بدون کنکور کسب کنید.

برای اطلاع از نحوه محاسبه به شرط معدل در کنکور 98 از میزان تأثیر معدل در قبولی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *