آیدانیتو > شرایط انتخاب رشته سراسری 98
انتخاب رشته کنکور

شرایط انتخاب رشته سراسری 98





شرایط انتخاب رشته سراسری98

در این مقاله به موضوع شرایط انتخاب رشته سراسری98 خواهیم پرداخت. داوطلبان عزیز کنکور98 در تمامی گروه های آزمایشی می توانند با مطالعه مقاله پیش رو از شرایط و ضوابط انتخاب رشته کنکور سراسری98 مطلع شوند. همان طور که اطلاع دارید، آزمون سراسری (کنکور) به منظور ورود داوطلبان به دوره های مختلف روزانه – نوبت دوم (شبانه) پیام نور – غیر انتفاعی، دوره ها، نیمه حضوری – مجازی، پردیس های خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار می شود. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد در سال98 نیز به صورت هماهنگ با آزمون سراسری برگزار می شود و آزمون مجزا نخواهد داشت. بنابراین هر دو دسته از داوطلبان می بایست در کنکور سراسری شرکت کنند. داوطلبان عزیز می توانند در ادامه از تعداد انتخاب رشته های مجاز برای انتخاب رشته مطلع شوند.

انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبان عزیز توجه داشته باشید که در انتخاب رشته کنکور سراسری98 محدودیتی در انتخاب های نیمه متمرکز (از نظر تعداد) ندارید و می توانید به تعداد دلخواه رشته هایی که واجد شرایط باشید را انتخاب کنید. اما دقت کنید که با توجه به شرایط و ضوابط و کسب نمره علم لازم، هر داوطلب در هر گروه – دوره، حداکثر 2 رشته نیمه متمرکز را با توجه به اولویت های انتخابی برای آزمون عملی و مصاحبه و معاینه معرفی خواهید شد بنابراین لازم است به نحوه چینش کد رشته ها (متمرکز، نیمه متمرکز) در فرم انتخاب رشته توجه کنید.

توصیه های لازم قبل از انتخاب رشته

از مهم ترین نکات که داوطلبان می بایست قبل از انتخاب رشته به آن توجه کنند، اطلاع از شرایط رفاهی و شهریه دانشگاه ها و مؤسسات است. منظور از شرایط رفاهی، خوابگاه، سرویس، وام دانشجویی و … می باشد. همچنین اطلاع از شهریه دوره های مختلف دانشگاه سراسری نیز حائز اهمیت است. همان طور که می دانید تنها در دانشگاه سراسری در دوره روزانه، شهریه دریافت نمی شود و مابقی دوره ها دارای شهریه های متفاوت می باشند. توجه داشته باشید که دوره شبانه (نوبت دوم) از ارائه هر گونه تسهیلات رفاهی، وام دانشجویی، خوابگاه، سرویس و … معذور است. بنابراین پیشنهاد می کنیم دوره های شبانه را به صورت بومی انتخاب نمایید تا دچار مشکلات رفاهی نشوید. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می شوند، می بایست از شرایط زیر جهت پذیرش و … برخوردار باشند.
  • داوطلبان مرد از نظر مقررات خدمت وظیفه (سربازی)، منعی برای تحصیل نداشته باشند.
  • فوق دیپلم حداکثر تا تاریخ98/06/31 از مؤسسات آموزش عالی، کاردانی پیوسته و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های آزاد اخذ شود و در مدت 6 ماهه فرصت قبل از اعزام به خدمت در کنکور سال جاری شرکت کنند (داوطلبان مرد).

شرایط انتخاب رشته

شرایط انتخاب رشته سراسری98 را در ادامه مشاهده خواهید کرد.
  • داوطلبان می بایست در کنکور سراسری شرکت کرده و در کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.
  • واجدین شرایط عمومی و خصوصی کنکور سراسری بوده از نظر مقررات نظام وظیفه عمومی، منعی نداشته باشند.
  • وجود دیپلم کامل متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم، و یا مدرک پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام جدید (و یا اخذ آن تا پایان شهریور98) و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) برای داوطلبان دارای دیپلم فنی و حرفه ای یا کاردانش که فاقد مدرک پیش دانشگاهی

شرایط انتخاب رشته اتباع خارجی

برای انتخاب رشته و ثبت نام تنها برای اتباع خارجی که دارای اقامت قانونی هستند، مجاز است و شرکت سایر اتباع مجاز نیست و کلیه مدارک دیپلم صادره از سوی مدارس ایران این دسته از متقاضیان می بایست مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و همچنین توجه کنید که نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضی تحصیل (به غیر از همسر و فرزندان) ندارد. به داوطلبان عزیز توصیه میکنیم بعد از مطالعه مقاله شرایط انتخاب رشته کنکور سراسری98 به مقاله زمان انتخاب رشته سراسری98 مراجعه کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *